הגלריה על הצוק מציגה-הסבון בכה מאד

0
265
אולגה קונדינה המנקה בנמל התעופה שמן על בד. צילום באדיבות עיריית נתניה

על השאלה עד כמה הניקיון והלכלוך מעסיקים את החברה הישראלית בכלל ואת האמנות הישראלית העכשווית בפרט, מתכוונים לענות כשלושים אומנים ואומניות בתערוכה הנושאת את השם המחייב "הסבון בכה מאוד". התערוכה, אותה אוצר ד"ר גיא מורג צפלביץ', בעבור עיריית נתניה ובאמצעות היכל התרבות העירוני, תיפתח רשמית ביום שישי (28.09) בגלריה על הצוק בנתניה.

ד"ר מורג מסר, כי "ניקיון הוא מושג יסוד בתרבות האנושית ואפילו בזו הלא אנושית. חוץ מפעולת הניקוי הפיסית עצמה, החשובה כמובן להיגיינה אישית וסביבתית, הוא מעלה גם שאלות על מעמד, מגדר ותרבות, על נראות מול איכות ועוד, ומהווה גם חלק חשוב בפולחן הדתי של הדתות השונות. בראש השנה מקיימים יהודים רבים את מצוות ה"תשליך", בה הם מרוקנים את הלכלוך שבכיסיהם למקור מים כסמל להיטהרות הנפש לקראת השנה החדשה".

בנוסף, לטענתו, יש בניקוי משהו המזכיר את יצירת האמנות: "הגוף פועל בעזרת תנועות וחומרים ויוצר משהו חדש, כמו בריקוד, פיסול וציור. בין האמניות והאמנים המשתתפים יש שפנו ביצירותיהם לשאלת המגדר והמעמד שפעולת הניקוי מסמלת, יש שצילמו עצמן מנקות, יש שתיעדו עובדי ניקיון תוך העלאת שאלות על מקומם בחברה, אחרת השתמשה ברובוט מנקה (IROBOT) על מנת לצלם מוזיאונים וגלריות לאמנות. רבים התייחסו לחומרי ומוצרי הניקוי- יש שציירו ופיסלו אותם, ואחרים שעשו בהם עצמם שימוש, והפכו אותם לחומרי הגלם ליצירותיהם".

אומניות ואומנים ישראלים רבים התייחסו, כאמור, לנושא התערוכה ביצירתם במהלך השנים. בתערוכה יוצגו יצירותיהם של כ-30 אמניות ואמנים ישראלים שהתייחסו לנושא הניקיון או הלכלוך, כל אחת ואחד בדרכו. החיבור הנוצר בין היצירות בתערוכה מנסה לתת לצופה עוד פיסה בתשבץ המרכיב נושא טעון זה.

משתתפים בתערוכה – ג'ניפר אבסירה, ורד אהרונוביץ', גילת אורקין, ורדי בוברוב, נועה גרוס, אביב גרינברג, ענבל הופמן, אריק וייס, אירית חמו, ענבל מארי כהן, קובי לוי, אנה מירקין, אסתר נאור, ורד נסים, אורן פישר, חן צרפתי, זויה צ'רקסקי, אולגה קונדינה, מיכה קירשנר, מורן קליגר, רונן רז, דינה שנהב, קרן שפילשר.

מקום: גלריה על הצוק, המעפילים 19 נתניה
פתיחה ביום ו' ה- 28.9.18, בשעה 11.30
נעילה ביום שבת ה-10.11.18

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן