הוועדה הקרואה תמשיך בתפקידה בתל מונד

0
973
לין קפלן מועצת תל מונד
לין קפלן, חברת מועצת תל מונד בעבר

הוועדה הקרואה בתל מונד תמלא קדנציה של שלוש שנים בתפקידה. המשמעות בפועל: בתל מונד, בניגוד לכל הרשויות, לא יתקיימו בחירות מוניציפליות במקביל לבחירות בכלל הרשויות בארץ. זעם בתל מונד בעקבות החלטת משרד הפנים להיצמד ללשון החוק ולא לאפשר, כך טוענים המתנגדים הרבים להחלטת משרד הפנים "מהלך דמוקרטי שנלקח מהיישוב".

בחודש ספטמבר שנה שעברה, בעקבות הדחתו של מי שכיהן כראש מועצת תל מונד, רוני גולן, מינה שר הפנים ועדה קרואה שבראשה עמד בתחילה אמנון בן עמי. כחודש לאחר תחילת תפקידו בן עמי פרש לטובת תפקיד מנכ"ל קק"ל ובמקומו מונה עו"ד שמואל סיסו. במקביל מונו שלושה חברי ועדה קרואה במקום חברי הוועדה שהתפטרו.

לאחר פרישתו של אמנון בן עמי, הביעה חברת המועצה בעבר ופעילת הציבור, לין קפלן, חשש אודות עתידה של תל מונד ואף ביקשה ממשרד הפנים התחייבות, כי עו"ד סיסו ימלא את תפקידו לפחות עד לבחירות. קפלן אף ביקשה לדעת עד מתי תכהן הוועדה הקרואה. אולם, לדבריה, לא קיבלה תשובה.

קפלן פנתה ליו"ר ועדת הביקורת של הכנסת, חה"כ קארין אלהרר, אשר פנתה מספר פעמים למשרד הפנים, בדרישה לקבל תשובה. השבוע – כאמור – הגיעה התשובה, אשר הפתיעה את קפלן. מתשובת משרד הפנים עולה, כי הבחירות לראשות מועצת תל מונד לא תתקיימנה יחד עם הבחירות לכלל הרשויות – הצפויות להתקיים בחודש אוקטובר 2018.

במכתב תשובה שנשלח מלשכת מנכ"ל משרד הפנים נמסר, כי "סעיף 164 לפקודת העיריות קובע, כי ועדה ממונה תכהן עד המועד הקרוב שבו יתקיימו בחירות לרשויות המקומיות, ובלבד שתקופת הכהונה לא תפחת משלוש שנים. כחריג לעיקרון זה שקבע המחוקק, לפיו ועדה ממונה תכהן לפחות שלוש שנים, נקבע חריג לפיו שר הפנים רשאי לקבוע מועד אחר לסיום כהונת הוועדה הממונה, בהתייעצות עם ועדת הפנים ואיכות הסביבה של הכנסת".

למרות החריג שנקבע, נמסר עוד, כי "הבחירות הקרובות לרשויות המקומיות צפויות להיערך באוקטובר 2018. במועד זה הוועדה הממונה בתל מונד תכהן פחות משלוש שנים. על כן ולאור הוראת סעיף 146 לפיו תקופת הכהונה של ועדה ממונה לא תפחת משלוש שנים – לא צפויות להיערך בחירות במועד זה, אלא במועד הבא בשנת 2023".

בנוסף נמסר, כי לאחר שתסתיים תקופה של שלוש שנים, יבחן משרד הפנים את הצורך בקביעת מועד בחירות מוקדם יותר.

בעקבות הודעת משרד הפנים פנו לין קפלן, בועז אברהם, איאן כספר ואילה רבין, ארבעתם חברי מועצה לשעבר ופעילי ציבור בתל מונד, אל התנועה לאיכות השלטון. בפנייתם ביקשו את סיוע התנועה ומסרו, כי "חשוב שתוחזר הדמוקרטיה שנלקחה מהתושבים ללא הצדקה – כבר בבחירות המוניציפליות הקרובות באוקטובר 2018. מבקשים את עזרתכם במאבק צודק זה להחזרת הדמוקרטיה לתל מונד ועצירת ההתערבות גסה של משרד הפנים תוך מינוי מינויים חיצוניים לניהול היישוב".

קפלן מסרה, כי "חשוב להזכיר, שאין למעשה הצדקה לקיומה של לוועדה קרואה בתל מונד. המקרים בהם כיהנו ועדות קרואות אינם דומים כלל וכלל למצב בתל מונד. אין קריסה כלכלית במועצת תל מונד, נהפוך הוא: יש כספי השבחה רבים בקופת המועצה והמועצה אינה נמצאת במצב של חוסר תפקוד. אין כל סיבה לכך שבזמן שבכל רחבי הארץ תושבים יממשו את זכותם הדמוקרטית, יצביעו ויבחרו את נציגיהם ביישוב בו הם בחרו להתגורר, ואילו תל מונד תיענש על ידי משרד הפנים. חשוב להבין שבוועדה ממונה אין כלל נציגות של התושבים. המינויים הם חיצוניים ותושבי היישוב אינם יכולים לכהן בוועדה ממונה. ועדת הביקורת למשל – ועדה חשובה מעין כמותה בכל גוף או חברה – אלה אותם אנשים ממונים שבעצם שמבקרים את עצמם".

עוד לטענת חברי המועצה לשעבר: "תכנית המתאר היישובית שתקבע את עתיד היישוב ל-20 השנים הבאות, מתגבשת כעת. חשוב מאוד שתושבי היישוב ונציגיהם הנבחרים ייקחו חלק ויקבלו החלטות בתהליך משמעותי זה בחיי הישוב. כך גם לגבי מימוש וייעוד כספי ההשבחה הרבים הנמצאים בקופת המועצה. אני אומרת כמעט בכל ראיון עיתונאי: תל מונד הוא יישוב חזק, עם אוכלוסייה אכפתית ומעורבת. אין שום הצדקה לשלול מהתושבים את זכות הבחירה במועד".

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן