הזיהום בנחל אלכסנדר – פיגוע אקולוגי מתמשך

1
323
נזק כבד לחי ולצמחיה בנחל אלכסנדר. צילום חזי ג.

ראש המועצה האזורית עמק חפר, רני אידן, המכהן כיו"ר רשות ניקוז ונחלים שרון, פנה, השבוע, לראש הממשלה, בנימין נתניהו בבקשה, כי יורה בדחיפות לאשר את הקמת המתקן לטיפול בשפכי הרשות הפלסטינית הזורמים דרך נחל שכם לנחל אלכסנדר ומזהמים את מימיו.

נזק אדיר

בשבוע שעבר זוהם שוב נחל אלכסנדר כתוצאה מהזרמת ביוב משטחי הרשות הפלסטינית לנחל. זו אינה הפעם הראשונה בה מוזרמים שפכים משטחי הרשות לנחל אלכסנדר. אולם, כך נראה, הפעם הנזק חמור ביותר והשפכים שהוזרמו גרמו למותם של אלפי דגים, לצחנה בלתי נסבלת ביישובים בהם עובר הנחל וכן לסגירת חוף בית ינאי, אליו הגיעו השפכים.

הזיהום, הפעם, נגרם כתוצאה מפעילות מסיק הזיתים בתחומי הרשות הפלסטינית. פסולת מסיק הזיתים הוזרמה לנחל אלכסנדר, וכאמור גרמה לנזק אקולוגי כבד ולמות הדגה. אלפי פגרים של דגים צפו במימיו העכורים והשחורים של הנחל, משם הם נפלטו אל חוף בית ינאי הזרוע בפגרי דגים. גורמים הביעו חשש לחייהם של צבי הים החיים באזור נחל אלכסנדר. חשש כבד נובע מהאפשרות, כי בעלי חיים שיאכלו את פגרי הדגים יורעלו אף הם. ריחות הצחנה פשטו ביישובים הסמוכים למסלולו של נחל אלכסנדר ותושבי יישובים רבים בעמק חפר, בהם יד חנה ובארותים, דיווחו על צחנה בלתי נסבלת העולה מהנחל. "זה רק עניין של זמן עד שנצפה לגל חדש של יתושים, שמקורם באזור שכם", ציינו מומחים.

פיגוע אקולוגי

ראש מועצת עמק חפר, רני אידן, הגדיר את הזרמת השפכים משטחי הרשות כפיגוע מתמשך. בפנייתו לראש הממשלה כתב: "ברצוני לדווח לך על פיגוע מתמשך שנובע מזרימת ביוב משכם וסביבותיה וטול-כרם וסביבותיה לנחל אלכסנדר בהיקף של כשמונה מיליון קו"ב בשנה. בימים אלה, עקב סחיטת הזיתים ברשות הפלסטינית, נוצר פיגוע נוסף של חומר רעיל ההורג את החי והצומח בנחל וגרם לנו לסגור את חופי הרחצה של עמק-חפר. נושא זה מוכר לך, לאחר שבצער רב נאלצתי להגיש בג"ץ נגד ממשלת ישראל על אי-נכונותה לטפל בנושא על-ידי הקמת מתקן טיהור שפכים מתאים. אמנם נעשו מספר צעדים שוליים לקדם הקמת מתקן כזה, אך גרירת רגליים של משרד האוצר ושל מנהלת הביוב הארצית גורמים למצב בלתי נסבל".

מנכ"ל רשות ניקוז ונחלים שרון, ניסים אלמון, פנה אף הוא בנושא לגורמי המקצוע הרלבנטיים, בהם השר להגנת הסביבה, זאב אלקין, שר החקלאות אורי אריאל, שר התיירות יריב לוין ולגורמים נוספים. בפנייתו כתב אלמון: "במשך השנה האחרונה רבו והחמירו אירועי זרימת ביוב בנחלים החוצים את קו התפר, עד למצב בו ישנו זיהום קבוע בלתי פוסק, אשר הורס את כל מאמצי השיקום וההישגים שהושגו עד כה, והפוגע קשות במי התהום".

אלמון פירט את המפגעים וציין, כי נחל תאנים גלש מספר פעמים והביוב עומד בערוץ הנחל ליד מושב ניצני עוז. פלג יד חנה גלש מספר פעמים בחודשיים האחרונים כתוצאה מהזרמת שפכים מטול כרם, זאת כתוצאה מכשל במערכות השאיבה. ביוב עומד בנחל ליד מושב בארותיים וממשיך לזרום לכיוון נחל תאנים ונחל אלכסנדר. בנוסף, בנחל חדרה זורמים שפכים מאזור בקה אל שרקייה היישר אל תחום הערים באקה אל גרבייה וג'ת.

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר בתגובה, כי "השפכים המוזרמים לנחל אלכסנדר מכיוון נחל שכם שברשות הפלסטינית, מטופלים במתקן לטיהור שפכים יד חנה שבעמק חפר. המימון להקמת ושדרוג המט"ש אמור להיעשות באמצעות רשות המים ואגף התקציבים באוצר. עם זאת המשרד להגנת הסביבה מקדם מהלכים לשדרוג המט"ש, על מנת שיוכל להתמודד עם מצבי זיהום גבוהים בצורה טובה יותר. בנוסף, המשרד להגנת הסביבה מבצע פעילות פיקוח ואכיפה מוגברת בשטחי ישראל הכוללת סיורים בבתי הבד בכדי לוודא שאין הזרמות בלתי חוקיות של עקר וכן ביקורים ליליים למניעת הזרמות לסביבה".

ממשרד האוצר נמסר בתגובה, כי "התכנון של מתקן טיהור השפכים הסתיים לפני זמן קצר, בימים אלו ממש פועל משרד האוצר לאיתור מקור תקציבי להקמת המט״ש"

תגובה 1

  1. עצוב מאוד המצב והאימפוטנציה המתמשכת. הנזק אדיר וחבל שזה המצב. נחל אחד שחוצה כל כך הרבה ישובים משפיע לא רק על החי והצומח אלא על האזור כולו וזה רק עניין של זמן שגם בעיר נתניה ואולי חדרה הנזק שנגרם לנחל אלכסנדר ישפיע על בעלי החיים

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן