חידון התנ"ך העירוני לבתי כנסת – חידון של כולם

0
184
חידוך התנ
עופר אורנשטיין. צילום ארכיון רן אליהו

בעוד פחות משבוע יתקיים במכללת נתניה חידון התנ"ך העירוני לבתי הכנסת. הרעיון לקיום חידון תנ"ך, בו יתחרו צמדים על ידע מכל בתי הכנסת בעיר, התפתח כשיחת חולין – בו סיפר חבר המועצה, עופר אורנשטיין, על אהבתו לתנ"ך והערכים היהודיים והציוניים הנלווים לספר הספרים שהוא של כולם. החידון הראשון התקיים כיוזמה פרטית, לפני שש שנים. אל עופר אורנשטיין וחבריו, בהם שימי ומינור נעים, הצטרפו מרכז מורשת ישראל במכללת נתניה, רדיו 90 ועיתון נתניה און ליין. בהמשך הפך החידון לעירוני והוא מתקיים בשיתוף היחידה לתרבות תורנית במסגרת פעילות העמותה לחינוך בלתי פורמאלי. גם השנה החידון העירוני מוקדש לזכרם של ר' שלמה מכלוף אורגד זצ"ל ור' פריג'א מתוק זצ"ל (סבו של עופר אורנשטיין) ויעמוד השנה בסימן 50 שנה לשחרור ירושלים.

ישנן שתי אהבות גדולות שלך: התנ"ך וכתביו של ז'בוטינסקי ומנחם בגין. למה?
"הכל התחיל אצל סבא שלי , ר' פריג'א מתוק זצ"ל. הוא היה ציוני נלהב ומורה לתנ"ך במשך 43 שנה וכל מהותו היה לימוד התנ"ך. בגיל 13 התמודדתי בחידון התנ"ך העירוני לנוער. בזכות הדרכתו הצמודה זכיתי במקום הראשון. מאז התחברתי לעניין. לפני כמה שנים התמודדתי שוב, הפעם בחידון התנ"ך הארצי למבוגרים. הכרתי את נריה פנחס, כותב החידונים הארציים שגם השתתף כשופט אצלנו בחידון בשנה שעברה. משם באה לי ההשראה לארגן בנתניה חידון תנ"ך לבתי הכנסת ובין השאר להנציח את שמו של סבא שלי ביחד עם ר' שלמה מכלוף אורגד שהיה איש חינוך בכל רמ"ח איבריו. שניהם עלו מלוב ושניהם זכו בערוב ימיהם בתואר יקירי העיר נתניה בזכות פעילותם החינוכית".

מדובר, בעצם, בחידון ייחודי, שאינו אישי אלא קהילתי ואפילו קבוצתי.
"אכן, ספר הספרים הוא של כולם. החידון אינו אישי, אלא קבוצתי, קהילתי ועממי. כל בית כנסת שמתמודד שולח צוות של שני מתפללים המייצגים אותו ויכולים להתייעץ ביניהם במהלך החידון. בנוסף, בחלק מהשאלות גם הקהל של בית הכנסת יכול לסייע ולהוסיף ניקוד לבית הכנסת שלו"

אתה גם מנחה וגם כותב את השאלות ובשנים האחרונות הן גם מומחזות על-ידי קבוצות תיאטרון. למה?
"כיוון שמדובר בחידון בעל אופי קהילתי וחברתי, שהמטרה המרכזית היא לשתף כמה שיותר תושבים – בין אם הם חובשים כיפה ובין אם לאו. כל שנה אנחנו בוחרים נושא מרכזי ועל בסיס זה אני כותב את השאלות שמוגהות ומאושרות ע"י יו"ר חבר השופטים, הרב יהודה שלוש. הדבר הכי קשה לי בהכנה לחידון זה להחליט אלה שאלות לא יכנסו לשאלון הסופי, כי יש פשוט אלפי שאלות שאפשר לכתוב. כחלק מתפיסה קהילתית ותרבותית, אנו משלבים קטעים מהתנ"ך אשר מומחזים. השנה יופיעו חברי אנסמבל תאטרון בהובלת קטיה ניקומרוב. בנוסף, במהלך השבוע הקרוב יישאל הקהל הרחב שאלות באמצעות רדיו 90. השנה גם ייעשה שימוש לראשונה באמצעות אפליקציה במהלך החידון. ספר הספרים של העם היהודי, הוא לכולם. יש שיראו בו את הבסיס האמוני והאידיאולוגי, יש שיראו בו מסמך ספרותי והיסטורי ויש שיראו בו ספר חוקים המשמש עד היום כבסיס להתנהלות של עם ושל מדינה. אני רואה בתנ"ך הכל. עולם ומלואו. ובעיני זה מקסים ומופלא. כשהתחלנו הגיעו בערך 80 לצפות בחידון. בשנה שעברה כבר האולם היה צר מלהכיל את הקהל הרב שהגיע, מעל 300, והיו עוד אלפים שהאזינו לשידור החי ברדיו 90. השנה, אני תקווה, שנכפיל את כמות המאזינים והמגיעים".

אהבתם את הריאיון עם עופר אורנשטיין? מוזמנים להגיב ולשתף בפייס כדי שעוד גולשים ייחשפו

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן