טיפים לטיפול בכוויות אצל ילדים ועוד…

1
457
בלה קוסינובסקי לניאדו נתניה כוויות
ד"ר קוסינובסקי - בית חולים לניאדו

 

שמונה מכל עשרה הסובלים מכוויות הינם ילדים. נתון זה מחייב חשיבה מחודשת על אמצעי הזהירות בהם נוקטים ההורים בבית, אבל חשוב יותר, הוא הצורך במסע הסברה להורים, מעבר לאמצעי הזהירות, גם בדרך בה מטפלים בכוויות. במיוחד לקוראי השרון שלי וכן נתניה און ליין ריכזה ד"ר אלקה בלה קוסינובסקי, מנהלת מלר"ד ילדים בבית חולים לניאדו – נתניה, טיפים לטיפול בכוויות אצל ילדים.

מהי כוויה ומה עלול לגרום לכוויה?
"כוויה נגרמת כתוצאה ממגע עם חומר חם, מגע עם זרם חשמלי או מגע עם חומר כימי. תוצאות המגע או החשיפה לחומר החם, מייצרים הפרעה לשלמות העור. הפרעה זו גורמת להצטלקות ויתכן אף לזיהום. העור שלנו מורכב משלוש שכבות שונות. השכבה החיצונית ביותר נקראת "אפידרמיז", זו השכבה שאחראית על הגנה מחיידקים ושומרת על הלחות הנדרשת לגוף. השכבה האמצעית נקראת "דרמיז" והיא אחראית על גמישות העור וכן על אספקת הדם לכל צרכי העור. השכבה העמוקה ביותר הינה שכבת רקמה תת עורית רכה".

נהוג להגדיר את עוצמת הכוויה לפי עומק הפגיעה בעור. מה הכוונה?
"פגיעה בשכבת האפידרמיז תיחשב לכוויה קלה, ללא שלפוחיות. נזהה אודם קל ללא גבולות ברורים – כאשר האודם יעלם לתוך צבע ורדרד עד כדי היעלמות מוחלטת. המטופלים יסבלו מכאב קל עד בינוני. הדרגה הבאה היא פגיעה בשכבת הדרמיז. מדובר בכוויה בינונית. הפעם נזהה שלפוחיות, אודם עם גבולות ברורים וכמובן תחושת כאב. הדרגה השלישית היא פגיעה עמוקה עד לשכבת הרקמה התת עורית. הכוויה מוגדרת ככוויה קשה. הצבע יהיה לבן, היות וכלי הדם נפגעו. אנחנו נראה גבולות ברורים של הצבע הלבן והכוויה תיראה כמו נגיסה – חור של ממש. הכוויה החמורה ביותר היא פגיעה עמוקה עד לשריר או עצם. מדובר בכוויה הפוגעת בעומק הגוף. הכוויה תהיה בצבע שחור. נראה חור של ממש בגוף ונוכל לראות רקמת שריר/ עצם".

האם ישנם דרכים למנוע מלכתחילה כוויות?
"אני מציעה להורים, מראש, לבצע בביתם "סקר סיכונים" תקופתי. אם בבית מסתובבים ילדים עד גיל בית ספר, יש לכסות את כל שקעי החשמל בכיסוים מתאימים. במידה וקיימים חוטי חשמל יש לבדוק את תקינותם. למחזיקים מיחמי מים יש לכוון את החום לטמפרטורה של 50 מעלות. אתם לא תרגישו בהבדל בין מים בחום של 50 מעלות למים בחום של 65 מעלות, אבל ההבדל הזה יכול למנוע כוויה. יש לאחסן חומרי ניקוי בארון ייעודי עם נעילה מתאימה. אסור להחזיק חומרי ניקוי בבקבוקי שתייה. הורים רבים מדי מוזגים חומרי ניקוי ומעבירים אותם מאריזתם המקורית לבקבוקי פלסטיק או זכוכית שהכילו בעבר שתייה. ילדים לא תמיד שמים לב. בכלל, כל סיכון אפשרי שימו במדפים גבוהים – מעבר ליכולת של הילד להגיע – גם לא אם טיפס על כסא".

היות שיש מספר סוגים של כוויות, מהן דרכי הטיפול המידיות במקרה של כוויה?
"הטיפול הראשוני, החשוב ביותר, הוא הרחקת החומר הפוגע מהילד. אם ילד שפך על עצמו בטעות קומקום עם מים רותחים, דבר ראשון הוא להסיר ממנו את הבגדים. אל תשפכו מים קרים על הבגדים, אלא הסירו קודם את הבגדים. אם מדובר בפגיעה מזרם חשמל, חשוב לנתק את המכשיר החשמלי הפוגע מהשקע כדי למנוע את התחשמלות המחלצים. לאחר הרחקת או ניתוק החומר הפוגע, יש לשטוף את אזור הכווייה במים זורמים קרים. אין להניח קרח על כוויה של עור חשוף באופן ישיר, אלא רק על פד גזה נקי. יש לעשות פעולה זו כדי למנוע זיהום. העור, כפי שציינתי, משמש כמסנן טבעי לחיידקים. מומלץ להחזיק בבית משחות נגד כוויות ללא צורך במרשם. חובה לשטוף את ידכם בסבון ובמים בטרם תמרחו משחה על הכוויה למניעת זיהום. במידה ואין משחות נגד כוויות, ניתן למרוח משחות אנטי – בקטריליות אנטיביוטיות. בכל מקרה בו הכווייה היא בדרגה 2 ומעלה יש לגשת לרופא באופן מידי".

כתבות ומאמרים בתחום הבריאות העשויים לעניין אתכם:

הפרעת קשב וריכוז – טיפים ללומדים

הרטבות לילה בקרב ילדים – גורמים ותסמינים

שיקום לב או שיקום ריאות – זה אפשרי

 

תגובה 1

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן