טרמיטים – המכה הלא כתובה המחייבת הדברה

3
230
טרמיטים בישראל. צילום fotolia. כל הזכויות שמורות

הדברת טרמיטים מחייבת הדברה מקצועית. המדביר המומחה שגיא אגרנט (חברת אגרנט-ארנון) מסביר על טרמיטים במאמר חובה לכל מי שבביתו ישנו ריהוט המכיל מרכיבי עץ

במדינות רבות בעולם נחשבים הטרמיטים, שהעץ הוא מקור תזונה מרכזי עבורם, לסוג של אויב לריהוט עץ בבית או בגן ולעיתים קרובות גם לבית עצמו. במהלך השנים פורסמו אין-ספור סיפורים על אותם חרקים קטנים, שבעבר כונו נמלים לבנות, שגרמו לאנשים מכל רחבי העולם לאבד את הונם ורכושם – כיוון שניזונו ממנו. גם אצלנו בארץ, בישראל, יותר ויותר תושבים נתקלים בטרמיטים אשר הגיעו לארץ בתחילת שנות התשעים. במאמר זה, כמדביר מומחה, אסביר על הטרמיטים בכלל ועל הדברת טרמיטים ואמצעי הגנה מפני טרמיטים בפרט. בעיניי, מדובר במאמר חובה לכל בעלי בתים פרטיים, בעלי דירות ובתים.

 מי הם הטרמיטים?

הטרמיטים הינם חרקים קטנים, שכפי שציינתי, בעבר זכו לכינויים שונים כדוגמת נמלים לבנות – זאת בשל דמיונם הרב לנמלים. בפועל מדובר בקבוצת חרקים שונה. ההבדלים בין טרמיטים לנמלה נעוץ במבנה הגוף. לנמלה, למשל, שלושה פרקי גוף והכנפיים שלה קצרות מגופה. לטרמיט שני פרקי גוף (ראש ובטן וחזה מחוברים). הכנפיים של הטרמיטים ארוכות מגופם. הטרמיטים, כפי שכבר צוין, ניזונים מעץ וממוצריו. טרמיטים, בדומה לנמלים, חיים במושבות גדולות עד ענקיות. המושבות יכולות לכלול בין 50 אלף פרטים ועד לעשרה מיליון. טרמיטים אינם מסוכנים באופן פיזי לבני אדם. בספרות המקצועית לא ידוע על מקרי העברת מחלות, אין הם עוקצים וגם לא מכאיבים. אולם, הנזק שהם גורמים הוא עקיף: פגיעה ישירה ברכוש כיוון שהטרמיטים ניזונים מרכיבי עץ – רצפת פרקט, רצפת דק, משקופים, מדרגות עץ, קורות עץ, פרגולות, גדר עץ, ריהוט ועוד.

 כיצד חודרים הטרמיטים לתוך הבית ולריהוט וכיצד מזהים ריהוט נגוע לפני שנהיה מאוחר מדי?

 חשוב מאוד לדעת כי לטרמיטים אין בעצם כיסוי גוף (לנו כבני אדם, למשל, יש עור). עובדה זו משמעותית ביותר בדרך חייהם והתנהלותם של טרמיטים. הטרמיטים, פשוט, ממעטים להיחשף לאור מחשש שאור עלול "לשרוף" אותם. מכאן, שאת מרבית חייהם מבלים הטרמיטים בבטן האדמה. ואולם, כאשר אוזלים מקורות מזון במקום מושבם, מתחת לאדמה, יוצאים הטרמיטים לחפש מקור מזון חדש (עץ). כך הופכים בתים, שבישראל כמו במדינות רבות בעולם, נעשה שימוש נרחב בשימוש בעץ כחומר גלם, לתחנה חדשה. נקודות בבית ישראלי ממוצע, שלרוב בהן מתגלים טרמיטים לראשונה, הם בתוך הדלתות. כידוע, קיים רצף של חיבורים בין החול מתחת לרצפות הבית לבין החלק העליון. משקופי הבתים בארץ עשויים, לרוב מעץ. הטרמיטים לועסים את העץ מבפנים ויוצרים לעצמם תעלות פנימיות. אחת הדרכים לזהות טרמיטים היא באמצעות גילוי תעלות חומות העשויות מעץ לעוס, שנראות כמו תעלות בוץ. בחצר קל יותר לזהות טרמיטים, כיוון שכאשר מדובר בפרגולה או בדק, ניתן מהר יותר לגלות את אותן "תעלות" בוץ. מרגע שנתקלים בתעלות מסוג זה, רצוי מאוד להזמין מדביר מקצועי – לפני שיהיה מאוחר מדי והטרמיטים יתפשטו לעבר כל רהיטי הבית.

 מהם גורמי הסיכון אשר מעלים את הסיכוי להמצאות טרמיטים בבית?

 מתקפת טרמיטים, כפי שכבר הובן, הוא סיוט של כל דייר. כדי להקדים תרופה למכה חשוב להבין מהם גורמי הסיכון ומה יש לבצע.

  1. ביצוע בדק בית תקופתי. גילוי מוקדם של טרמיטים יכול למזער משמעותית את הנזקים הצפויים. ניתן לבצע בדיקה עצמאית או באמצעות הזמנת מדביר מקצועי, מומחה להדברת טרמיטים. אם אינכם יודעים לזהות טרמיטים או אינכם מרגישים מספיק בטוחים לבצע בדק בית עצמאי, אל תהססו והזמינו מדביר מקצועי.
  1. טיפול בדליפות מים. נזילות מים שאינן מטופלות עלולות למשוך אליהן טרמיטים. כידוע, טרמיטים זקוקים למים והם מעדיפים מקומות סגורים ולחיים. מכאן, שבית בו אין דליפות של מים, הופך לפחות ידידותי עבור טרמיטים.
  1. בתי עץ או ריהוט עץ. החיסרון המרכזי בבתי עץ או בבתים בהם ריהוט עץ, הוא התאית המהווה מקור תזונה עיקרי לטרמיטים. כדי שלא תתעוררו בוקר אחד ותגלו שמושבת טרמיטים אשר התנחלה לכם בבית גרמה להתפוררותם של הרהיטים או לחילופין לקריסתו של הבית – בשקט ומבלי ששמתם לב, מומלץ לבצע בדיקות על בסיס קבוע. חשוב לדעת, בעיקר לבעלי חצרות, שעצים המונחים על האדמה מהווים כסוג של מגנט לטרמיטים. מומלץ להניח את העץ על משטחי בטון שישמשו כחוצץ בין טרמיטים המגיעים, כזכור, מבטן האדמה, לעץ עצמו (דק או פרגולה למשל). משטחי בטון מקשים מאוד על הטרמיטים אך לא מונעים לגמרי.
  1. שילוב נישות וקירות גבס. לא רבים יודעים, אבל תאית (צלולוז) היא סוג של פחמימה אותה ניתן למצוא, במקרים רבים, גם בקירות גבס – מה שעלול להוות בעיה מסוימת ללא ביצוע בדיקות על בסיס קבוע.

הדברת טרמיטים – האם היא אפשרית וכיצד היא מתבצעת?

הדברת טרמיטים דורשת מומחיות ובהזמינכם מדביר בידקו כי הוא מחזיק ברישיון הדברה ויש לו את הניסיון הנדרש. היות שטרמיטים חיים במושבות ענק, שבמרכזן המלכה, קשה מאוד לאתר את המושבה שלרוב ממוקמת מחוץ לבית ועמוק מאוד בבטן האדמה. מכאן, שהדברת טרמיטים מבוצעת על-ידי יצירת מעטפת הגנה רעילה סביב הבית, בתוכו ואף מתחת לרצפות. מטרת ההדברה היא למנוע מטרמיטים כניסה או יציאה מחוץ לבית. חסימת אפשרויות אלה מהטרמיטים תוביל, בסופו של דבר, למותם בשל סיבה מדעית: טרמיטים אינם יכולים לחיות לפרק זמן של יותר משלושה חודשים ללא המלכה – אשר מספקת להם הורמונים הנדרשים להמשך תפקודם.

אצלנו, למשל, הליך הדברת הטרמיטים בחברת אגרנט-ארנון בע"מ, כוללת יצירת מעטפת רעל אשר נעשית באמצעות קידוח בתוך הרצפה, בכל רחבי הבית, במרחק של כ- 2 ס"מ מהקירות, ושל 40 ס"מ מנקודת קידוח אחת לשנייה. בסיום הקידוח, באמצעות מזרק לחץ מיוחד אנו יוצרים את מעטפת הרעל אשר מגנה על הבית. פעולת הקידוח נעשית באותו אופן גם מחוץ לבית. החומר הרעיל בו נעשה שימוש הוא "פרמיס", והוא הורס לטרמיט את מערכת העיכול וכך ממית אותו.

ניתן להישאר בבית במהלך הטיפול. כהכנה לקראתו, יש להזיז את החפצים הקרובים אל הקיר לכיוון מרכז החדר.

הכותב, שגיא אגרנט, שותף בחברת אגרנט-ארנון בע"מ – חברה המתמחה בתחום הדברת המזיקים, הזוחלים, המעופפים והמכרסמים, בשוק הפרטי ובשוק המוסדי. מייסדי החברה הם דור המשך של אנשי מקצוע, שעסקו בעבודות הדברה מרבית שנות חייהם. לפרטים נוספים צלצלו: 1-700-500-554

3 תגובות

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן