לילות ביירות (ליאלי ביירות) – הקינוח שיעשה לכם את השבת

6
2509
לילות ביירות - נתניה - נתניה און ליין
לילות ביירות (ליאלי ביירות). צילום סער אהרוני - נתניה מבשלת - נתניה און ליין

 

זה קרה בשבוע שעבר. בפעם הראשונה מאז שאני כותב את הבלוג שלי כאן, בפורטל נתניה און ליין – ksn, פנה אלי ידידי, דורון פדלון, שבתפקידו הוא עורך העיתון המודפס והאתר, בבקשה. הוא סיפר לי, שבאחד מטיולי הצילום שלו בגליל, הוא הגיע למסעדה בכפר ג'יש (גוש חלב) בשם "ליאלי לובנן (לילות לבנון). לאחר שהתענג על האוכל ולמרות שאת הקפה השחור בסוף הארוחה הוא אוהב לשתות ללא קינוח בצד, הוא "נכנע" להמלצת בעל המקום להתנסות בעוגת הדגל "ליאלי ביירות" שיש כאלה הקוראים לה "ליאלי לובנן". דורון כל-כך התלהב מהמנה, שהדבר הראשון שעשה הוא להתקשר אליי בבקשה למתכון.

באותם הרגעים שעמדתי מול קלחת החלב והסולת, מתרגש ביחד עם שאר המרכיבים שרוצים להפוך לאחד, חשתי מאושר. ליתר ביטחון הגשתי את הקינוח לשתיים מחברותיה של אמי, שתיהן מהמגזר ושתיהן מומחיות לאפייה. הן הרעיפו שבחים. האמת, קשה להסביר במילים את קשת הטעמים שהחיך מתענג ממנו כשטועמים את "ליאלי בירות". השכבה התחתונה מבוססת על סולת שבושלה בחלב, בשכבה השנייה מתענגים על קציפת שמנת עם מי זהר. אז מגיעה השכבה האחרונה, פיסטוקים טחונים ופיסטוקים מפוררים המעניקים את המרקם הקריספי. אז במקום דיבורים, בוא ניכנס למטבח ונפנק את עצמנו בקינוח ייחודי שהוא גם קל להכנה.

 לילות ביירות – (ליאלי ביירות) – רמת קושי: קלה

מרכיבים:

תכינו מראש תבנית 20×30.המרכיבים נחלקים מראש לשלושת חלקי העוגה

ליטר חלב
כוס סולת
3 ביצים (אפשר גם בלי ביצים למי שמעדיף)
6 כפות סוכר
רבע כפית של מסטיקה טחונה (תבלין המחייב הגעה לחנות תבלינים מקצועית, כמו שיש למשל בשוק נתניה)
לחילופין, מי זהר (ניתן לקנות בחנויות אפייה, בנתניה למשל במר קייק)
כפית מי ורדים

מיכל שמנת מתוקה 38%

3 כפות אבקת סוכר
כפית מי זהר
3 כפיות פודינג וניל – למי שמעדיף קצפת יציבה יותר
כפית מי ורדים

כוס וחצי מים
כוס סוכר
כפית מיץ מלימון (במקור משתמשים בעלה של גרניום לימוני "עאטרה")
כפית מי ורדים
200 גרם פיסטוקים טחונים דק

שלבי הכנה:

נתחיל, דווקא, בהכנת הסירופ, בקלחת נבשל בבישול איטי את המים, מיץ הלימון והסוכר. ברגע שהמים רותחים, ננמיך את האש ונבשל במשך 20 דקות. אז יתקבל סירופ סמיך ועשיר.

במקביל, נחמם את החלב בקלחת נפרדת, ברגע שהחלב חם ומתחילים סימני רתיחה, נוסיף את הסולת, את הסוכר ונערבב בעזרת כף עץ, בשלב הזה נוסיף את המסטיקה או את מי הזהר לקלחת ואת הביצים, נמשיך לערבב עד לאיחוד חומרים. נוריד מהאש, נוסיף את מי הוורדים,ונערבב. מה שנותר הוא להעביר את פודינג הסולת לתבנית ההגשה שלכם, לתת לפודינג להתקרר קצת ואז להכניס למקרר למשך שלוש שעות.

נעבור להכנת הקצפת. נכניס למיקסר את כל מרכיבי הקצפת ונקבל קצפת יציבה וקטיפתית, אבל לא נוקשה מדי.

לאחר 3 שעות של המתנה קשה מנשוא מוציאים את תבנית ההגשה, יוצקים מהקצפת בנדיבות על שכבת הסולת. מיישרים בעזרת מרית. בעיקרון המנה מוכנה. רגע לפני ההגשה מוזגים חלק מהסירופ, מפזרים פיסטוקים טחונים ואז משלימים את מזיגת הסירופ.

אזהרה: המנה כל-כך טעימה שכדאי להכין שתי תבניות: אחת לכם והשנייה לכל השאר…

חברים יקרים, כרגיל, אתם יותר ממוזמנים להתייעץ איתי בואטס-אפ שלי 052-5808729. למתכונים נוספים שלי אתם מוזמנים ללחוץ על הקישור הבא:  נתניה מבשלת – סער אהרוני.  אגב, לייק, שיתוף או תגובה תמיד יתקבלו בברכה…

6 תגובות

  1. מבקשת לברר לגבי גרגרי המסטיקה.
    כמה להכניס ?
    והאם לכתוש קודם ?
    או להכניס שלם

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן