משרד החינוך מרחיב את תוכניות המצטיינים

0
277
(fotolia) צילום

ביום רביעי השבוע החל תהליך הקבלה לתכניות ייחודיות לתלמידים מחוננים ולמצטיינים לשנת הלימודים תשע"ט. ממשרד החינוך נמסר, כי כיום מקבלים יום העשרה שבועי בנתניה, 255 תלמידים מחוננים ו- 221 מצטיינים מבתי הספר בעיר.

שלב המיונים הראשון נועד לזהות את 15% בעלי ההישגים הגבוהים ביותר בכל שכבת גיל. על סמך הישגי ההישגים במבחן, וחוות דעת של הצוות החינוכי, יופנו התלמידים להיבחן בשלב ב' (האיתור). רק 1%-3% מכלל התלמידים שנבחנו יוכר לבסוף כמחונן.

כחלק מיישום תוכנית החומש החליט משרד החינוך להגדיל השנה בכ-500 תלמידים בכל הארץ את מספר התלמידים המחוננים ולתקצב עוד 1000 תלמידים בכל הארץ שיוכרו כמצטיינים. בצורה כזו יגדל מספר המחוננים והמצטיינים בנתניה כבר בשנת הלימודים הנוכחית.

עוד נמסר, כי במשרד החינוך מפתחים בשנים האחרונות מגוון רחב מאוד של מענים למצטיינים בית ספריים וישוביים, שההשתתפות בהם אינה כרוכה במבחן איתור כלשהו אלא בהישגים ובמוטיבציה שלהם ללמידה. מטרת המשרד היא להעניק טיפוח והעשרה לכלל התלמידים הנמצאים בחמישון העליון של ההישגים במערכת, באמצעות תכניות בית ספריות ויישוביות, כמו: "אמירים", "מצוינות 2000", "חינוך לפסגות", "קדם עתידים", "נחשון", "אקדמיה בתיכון" ועוד.

כמו כן במשרד החינוך רואים בדאגה רבה את תופעת ההכנה הפרטית למבחנים אלו, המציעה לתלמידים בכיתות א' ב' להצטרף לקורסים המתיימרים להכין את הילדים לקראת מבחני האיתור למחוננים ולמצטיינים. אין כל מידע מחקרי על הצלחות בהכנות פרטיות אלו, ולעתים הן מפתחות צפיות לא ריאליות ויוצרות על התלמידים עומס רגשי. כמו כן הן עלולות להביא לתכניות הייחודיות תלמידים שאינם מתאימים לכך, אשר לא יעמדו בדרישות התכנית לאורך זמן.

שר החינוך נפתלי בנט, מסר, כי "המשרד מחויב לטיפוח המצוינות, והשנה התחלנו לתרגם את זה למעשים. הגדלנו את כל תכניות המחוננים והמצטיינים, כשהמטרה היא לתת מסגרת מתקדמת ומתאימה לכל תלמיד שיש לו את הכישרון ואת הרצון. תפקידנו הוא למשוך את התלמידים כלפי מעלה, את כולם, ואנחנו נחושים לעשות זאת".

מנכ"ל משרד החינוך, שמואל אבואב, ציין: "מחוננות או הצטיינות אינן נחלתו של מגזר כזה או אחר, וכמובן אינה נגזרת של מיקום גיאוגרפי. משרד החינוך מחויב לטפח ולמצות את מלוא הפוטנציאל של כל תלמיד בישראל, ומתוקף כך אנו מרחיבים הן את התכניות עבור תלמידים מאותרים, ולא פחות חשוב מכך – הן עבור תלמידים מצטיינים שלא עברו מבחן איתור".

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן