נתגלו יתושים נגועים בקדחת הנילוס

0
119
יתוש הנמר האסייתי, צילום אלון עתני

בבדיקות שגרתיות שמקיים המשרד להגנת הסביבה, בשיתוף עם משרד הבריאות, ממשיכים להימצא יתושים נגועים בנגיף קדחת מערב הנילוס באזורים רבים בארץ. במשרד להגנת הסביבה ציינו, כי עובדה זו מצביעה על נוכחות של הנגיף בכל הארץ – גם באזורים שלא נדגמו – וחידדו את ההנחיה, כי על כל הרשויות המקומיות בכל רחבי הארץ להגביר פעולותיהן להפחתת מפגעי היתושים על ידי הרחבת פעולות הפיקוח וההדברה של היתושים שבשטחן.

הנחיה זו מקבלת משנה חשיבות בימים אלו של חופשת הסוכות, שבה רבים שוהים בערבים ובלילות מחוץ לבתים, כשהם חשופים יותר לעקיצות יתושים.

עוד נמסר מהמשרד להגנת הסביבה, כי הרשויות שבהן התגלו יתושים נגועים בקדחת מערב הנילוס בחודש ספטמבר: מועצה אזורית מטה יהודה, מועצה אזורית משגב, מועצה אזורית עמק חפר הסמוכה לנתניה, רמת השרון, מועצה אזורית מטה אשר ומועצה אזורית גליל עליון. אלה נוספו לרשויות: מועצה אזורית שער הנגב, שדרות, מועצה אזורית גליל תחתון, מועצה אזורית עמק יזרעאל, מועצה האזורית זבולון, מועצה אזורית עמק המעיינות, מועצה אזורית גזר, מועצה אזורית מגילות, מועצה אזורית מנשה, מועצה אזורית מגידו, מועצה אזורית אלונה, מועצה אזורית גוש עציון, מועצה אזורית הגלבוע, מזכרת בתיה, קריית עקרון, קיסריה ופרדס חנה-כרכור.

תחלואה בקדחת מערב הנילוס נגרמת על ידי נגיף המצוי בעיקר בעופות, ומועבר לאדם באמצעות עקיצת יתושים. במקרים בהם מתפתחת מחלה היא קלה ומתבטאת בחום ובכאבי ראש ושרירים. בחלק קטן מהחולים, המחלה עלולה להסתבך ולגרום לדלקת מוח ואף למוות. מאחר ולא קיים חיסון לבני אדם, מניעת מפגעי יתושים היא הדרך העיקרית לשבור את מעגל העברת המחלה לאדם.

המשרד קורא לציבור לדווח לרשות המקומית על כל מפגע יתושים בשטח הציבורי. באזורים שבהם התגלה נגיף קדחת מערב הנילוס בדגימות שביצע המשרד להגנת הסביבה, מתקיים פיקוח מוגבר בשיתוף פקחים מרשות הטבע והגנים כדי להפחית ככל האפשר את סיכוי העברת הנגיף לאדם ושמירה על בריאות הציבור.

כדי למנוע התפתחות יתושים, יש לאתר ולטפל בכל מקור מים עומדים בשטחים הפתוחים, בבית ובסביבתו, והציבור הרחב יכול להתגונן מפני העקיצות, בין היתר, באמצעות התקנת רשתות בחלונות ומריחת תכשירים דוחי יתושים. כמו כן, על הציבור לדווח לרשיות על כל מפגע יתושים הנמצא בשטחן, לצורך הטיפול היעיל והמהיר ביותר בתופעה.

בישראל מופעל מערך בין משרדי לאיתור נגיף קדחת הנילוס המערבי על ידי ניטור הנגיף ביתושים. איסוף היתושים בשדה מתבצע על ידי המשרד להגנת הסביבה, זיהוי היתושים ובדיקות הנגיף מתבצעות במעבדות משרד הבריאות.

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן