נתניה: מעבדה לאיתור מהיר של תקלות בחשמל

0
184
עובדי חברת החשמל מאתרים תקלה בכבל תת קרקעי. צילום יוסי וייס, חברת החשמל

לאחרונה הוכנסה לשימוש בנתניה מעבדת כבלים תת קרקעיים, אשר תסייע באיתור תקלות ברשת החשמל בכבלים תת-קרקעיים. בעת תקלה או כשל בכבלי חשמל תת-קרקעיים קיים קושי באיתור מקום הפגיעה הגורמת להפסקת חשמל באזור – זאת בשל הסיבה, כי הכבלים תת-קרקעיים טמונים בעומק האדמה – ולא ניתן לזהות את מקום התקלה ע"י סריקה חזותית , כמו לדוגמא, בקו חשמל עילי .

מחברת החשמל נמסר, כי בעת פגיעה או תקלה בכבל תת-קרקעי, מגיע צוות מיוחד של חברת החשמל לאזור הפגיעה, שכאמור נמצאת בעומק האדמה – מתחת למדרכה, כביש, דרך, באזור פתוח, בשטח בנוי צפוף ועמוס ועוד. פעולות האיתור מתבצעות לאורך תוואי של מאות מטרים ועד מספר קילומטרים ( בהתאם לאורך קטע תוואי הכבלים הממוצעים), דבר אשר אלמלא הציוד המתקדם שבידי חברת החשמל היה מחייב חפירה לאורך התוואי, תוך גרימת הפרעה לסביבה, לתחבורה ולגורמים נוספים, לעיתים אף מספר ימים ובמקומות מרכזיים.

לצורך כך מפעילה חברת החשמל מעבדות ניידות, אשר מותקנות על כלי רכב וכוללות ציוד מיוחד לאיתור נקודתי של מקום הפגיעה, מבלי לחפור לאורך תוואי הקו. רכב המעבדה מגיע אל האזור שבו זוהה כי יש כבל תת-קרקעי פגוע או עם נזק, ציוד המעבדה מופעל ומתחילות בדיקות ומדידות חשמליות לאיתור מדויק של נקודת התקלה.

האיתור מתבצע בשני שלבים: בשלב הראשון, מתבצעת מדידה משוערת של המרחק עד מקום התקלה לאורך התוואי ובשלב שני, סימון נקודתי של המקום. טכנאי חברת החשמל עוקב אחר המסכים שבמעבדה הניידת וטכנאי נוסף עובד ונע על הקרקע, לאורך תוואי הקו עם ציוד ייחודי ורגיש הכולל מיקרופון רגיל ואזניות באמצעותן שומע את קולות הקו והפגיעה בו – וכך ומאתר את מקום התקלה המדויק. הטכנאי שומע באזניות המיוחדות המחוברות לציוד האיתור באמצעותו הוא עובר והולך לאורך תוואי הקו – קולות ורעשים מן האדמה . על ידי פיענוח הקולות והאותות המיוחדים שהוא שומע היודע לזהות את מיקומה המדויק של הפגיעה בכבל המוטמן כמה מטרים מתחתיו. כך ניתן לסמן את מקום התקלה עם דיוק מרבי.

עוד נמסר מחברת החשמל, כי עם מיפוי וזיהוי הנקודה מעל הקרקע שמתחתה נמצא חלק הכבל הפגוע, מסומן ומגודר המקום ומתבצעת במקום זה חפירה לעומק – עד ההגעה בחפירה אנכית לכבל החשמל בנקודת הפגיעה. בבור שנוצר בנקודת הפגיעה מתבצעת עבודת התיקון על ידי עובדי חברת החשמל – להחלפה או לתיקון של קטע הכבל התקול ולהחזרתו לפעולה ולהחזרת אספקת החשמל ללקוחות באזור.

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן