פיצוי לאבי נער שנדחף מגג בית ספר ומת

0
98
בתמונה: פטיש בו נוהגים להשתמש שופטים - המייצג החלטת בית משפט
צילום fotolia

בית משפט השלום בהרצליה קבע, כי אביו של הנער שעלה לגג לשאוף גז מזגנים, נדחף ונהרג, יפוצה בסכום של למעלה מ-800 אלף שקלים.

המקרה אירע לפני כשבע שנים, כאשר בשעות אחר הצהריים, של יום שבת, עלו מספר נערים לגג בית ספר רש"י בנתניה. הנערים או חלק מהם ביקשו לשאוף גז ממדחסי מזגנים, אשר ניצבו על גג בית הספר. הנערים טיפסו לגג דרך סורגי החלונות. כשהגיעו לגג שאפו חלק מהם גז מאחד ממדחסי המזגנים שניצבו בשולי הגג. לאחר מכן עמדו זה מול זה, כאשר המנוח ניצב במרחק של כ-40 ס"מ משולי הגג, עם גבו לשוליים. בינו לבין אחד הנערים התגלע ויכוח, אשר במהלכו דחף הנער את המנוח. המנוח נפל לאחור ובשל קרבתו לשולי הגג נפל וצנח מטה, נחבט בחוזקה ברצפת חצר בית הספר ונהרג.

בעקבות המקרה הגיש אביו של הנער שנהרג תביעה נגד הנער הדוחף, עיריית נתניה וחברת הביטוח. לטענת האב עיריית נתניה ומשרד החינוך, אחראים שכן השטח והמבנה בפיקוחם. לטענתו הם התרשלו ולא נקטו בזהירות הסבירה והראויה למנוע את התאונה. בנוסף טען האב נגד הנער, כי התקיפה שביצע הביאה למות בנו.

הנער הודה שהורשע בהריגת המנוח אולם טען, כי הסיבה שהובילה לנפילתו מהגג היא שאיפת גז המזגנים שנעשתה קודם לכן. בנוסף טען הנער שהמנוח נטפל אליו והטריד אותו ובתגובה דחף אותו מעל פניו.

עיריית נתניה טענה להגנתה, כי אין עילה כנגדה. לטענת נציגיה המנוח הסיג גבול ונכנס שלא כדין לשטח מגודר ונעול, טיפס על גג מבנה שהכניסה אליו אסורה, באמצעות טיפוס אסור על סורגים, והכל לצורך שאיפת גז מזגנים, תוך גרימת נזק במזיד לרכוש אחר. עוד טענו נציגי העירייה, כי הדחיפה היא הסיבה הבלעדית לתאונה.

נציגי משרד החינוך, אשר צורף אף הוא לרשימת הנתבעים, טענו, כי משרד החינוך אינו אחראי לתאונה וכי המנוח הסתכן מרצונות ונפגע מפעולות התקיפה של הנער שדחף אותו. נציגי משרד החינוך טענו שיש להטיל את האחריות על עיריית נתניה, האחראית על תחזוקת בית הספר ובטיחותו.

מנהלת בית הספר שהעידה במהלך המשפט טענה, כי התריעה מספר פעמים על התופעה בפני עיריית נתניה: "במהלך עבודתי בשנת 2009 בשעות אחה"צ נתקלתי מספר פעמים בילדים אשר טיפסו על גג בניין ביה"ס. מכיוון שחששתי כי ילד ייפול מהגג או יתחשמל ממנועי המזגנים, כבלי חשמל או רמקולים שהיו על הגג, התרעתי על כך בפני עיריית נתניה וביקשתי שידאגו למגן את הגג".

בנוסף טענה מנהלת בית הספר, כי בעקבות פנייתה נשלח מעיריית נתניה מסגר, אשר התקין סורגים למניעת טיפוס בשתי הכניסות הראשיות לבית הספר, אולם פתרון זה לא מנע טיפוס של ילדים על הגגות וכי היא המשיכה לראות ילדים מטפסים על הגגות לאחר שעות הלימודים,

שופט בית משפט השלום בהרצליה, עמיעד רט, קבע בהחלטתו, כי הנער אחראי לנזק וכי הרשעתו בהליך הפלילי נגדו והממצאים מהווים בסיס לקביעת אחריותו. בנוסף קבע השופט רט, כי גם עיריית נתניה אחראית. השופט מתח ביקורת קשה על התנהלותה של עיריית נתניה וקבע: "במקרה דנן וכפי שנקבע, עיריית נתניה ידעה מפורשות על בעיית הטיפוס על הגג מחוץ לשעות הפעילות של בית הספר וחרף זאת בחרה בחוסר אכפתיות בולט להתעלם מאפשרות קרובה לוודאי שאדם יימצא בתחום הסיכון. אין מנוס מהמסקנה המצערת שעיריית נתניה עצמה עיניה מראות המפגע המסוכן ואטמה אוזניה וליבה משמוע את מצוקת המנהלת וממילא את מצוקת הנערים הנתונים בסכנה. בנסיבות העניין, לא תוכל עיריית נתניה ליהנות מהחסינות הנטענת". משרד החינוך לא נמצא אחראי.

השופט רט קבע, כי עיריית נתניה, חברת הביטוח והנער שדחף את המנוח למותו ישלמו לאב פיצוי בסך 822,266 אלף שקלים, בגין אובדן שכר לעבר, אובדן השתכרות לעתיד, כאב, סבל, קיצור תוחלת החיים והוצאות קבורה.

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן