סערה פוליטית: רחוב תחכמוני לא ייקרא על-שם הרב גבאי

0
689
רחוב תחכמוני נתניה
רחוב תחכמוני. צילום אבי מדר
מועצת העיר נתניה אישרה, לאחר דיון סוער, את ביטול ההחלטה בעניין החלפת שם רחוב תחכמוני; נציגי ש"ס במועצת העיר, ובראשם חבר המועצה, יונתן כהן, הביעו מחאה חריפה כנגד מה שכינו "הכניעה לרצון התושבים" ברחוב, וביקשו להשאיר את ההחלטה המקורית על כנה.
במהלך זה, למעשה, קיבלה מועצת העיר את המלצת ועדת שמות הרחובות והאתרים העירונית, להתחיל מחדש את כל הפרוצדורה להחלפת שם הרחוב על שמו של הרב שמעון גבאי ז"ל. ההחלטה, כתוצאה של מאבק ארוך שניהלה נציגות תושבי רחוב תחכמוני, בראשות ליאור גולדשטיין ואבי מדר – לאחר שהתבשרו כי מועצת העיר אישרה את ההחלטה לשנות את שם הרחוב על בסיס המלצתה הראשונית של ועדת שמות.

בדיון המקורי בוועדת השמות נציגי סיעת ש"ס בוועדה ביקשו, במקור, לשנות את שם הרחוב על שמו של לוחם האצ"ל וחבר-הכנסת, אריה בן-אליעזר, בו ממוקמת הישיבה בה פעל הרב גבאי. יוזמה זו הורדה מסדר היום ביוזמתו של יו"ר הוועדה לשעבר, עו"ד בנימיני, על מנת למנוע פגיעה בהנצחתו של ח"כ בן-אליעזר. במקביל נכנס לתמונה ד"ר ניסן שריפי, אשר הגיש בשם אחד מבני המשפחה בקשה להנצחתו של הרב גבאי ברחוב "עולי הגרדום", הצעה שנדחתה על ידי מ"מ רה"ע, אלי דלל, בשל המשמעות ההיסטורית של שם הרחוב. בסופו של דבר, פעלו נציגי ש"ס בוועדה לכך שההנצחה תהיה ברחוב הסמוך לישיבה ונבחר רחוב "תחכמוני", אשר במקור קיבל את שמו מבית הספר שנמצא במקום. לנתניה און ליין הסביר באותה עת סגן ראה"ע חדד: "ברור שהייתי מעדיף, ששמו של הרב גבאי זצ"ל, כראוי לאדם שפעל עשרות שנים למען הציבור בנתניה, שזכרו יונצח ברחוב חדש וגדול. אולם, אפשרות זו – לצערי – לא התאפשרה".

השם תחכמוני מזוהה מאוד עם רשת החינוך שהקימה עוד בגולה תנועת "המזרחי", שהפכה לימים למפלגת המפד"ל ("הבית היהודי" דהיום); אין פרטים רבים בדבר דמותו של תחכמוני המקראי, אך ידוע כי דמות זו, הייתה חלק מאנשיו של דוד המלך. גורמים פוליטיים בעיר מציינים, כי למעשה, מבלי לכוון לכך, במידה והבקשה תאושר, ימחק אחד מסמליה של הציונות הדתית לטובת ש"ס – מגמה שכבר נמשכת שנים בפוליטיקה הישראלית, במהלכן השתלטה ש"ס על מעוזות רבים שנשלטו בעבר על ידי המפד"ל.

נציגי התושבים מדר וגולדשטיין, שערערו על ההחלטה, הציגו בפני חברי ועדת שמות הרחובות שורה של פגמים משפטיים שנפלו, לכאורה, בהחלטה המקורית – זאת לצד טענות רבות באשר לנזקים שייגרמו לתושבים עם שינוי שמו של הרחוב בעשרות השנים האחרונות. בין השאר, על בסיס מקרים דומים, בלבול בקבלת דואר ועוד.
היועצת המשפטית לוועדה קבעה אומנם כי לא נפל פגם בהחלטה המקורית של הוועדה, לפחות מבחינת הפרסום של ההליך, אולם הוועדה קיבלה לבסוף החלטה כי לאור הטענות שהציגו התושבים, יש להתחיל את ההליכים בעניין שינוי השם מההתחלה.
נציגי ש"ס במועצת העיר עומדים על כך ששם הרחוב ישונה, וכעת צפוי המאבק בעניין הזה להמשך – כאשר גם דיירי הרחוב אינם מתכוונים להרפות, כאשר קיימת סבירות גבוהה שהנושא יגיע אף לפתחו של בית המשפט לעניינים מנהליים.

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן