ראש עיריית נתניה בעבר, אברהם בר מנחם הלך לעולמו

0
463
ד"ר אברהם בר מנחם עם משה סמיה ביום הולדתו ה-104. צילום באדיבות משה סמיה

בשעות הערב של יום שישי התקבלה הודעה על לכתו של ד"ר אברהם בר מנחם ז"ל, מי שכיהן בתפקיד ראש עיריית נתניה בשנים 1967-1969, 1974-1978. ד"ר אברהם בר מנחם נפטר כחודש לפני יום הולדתו ה-105. מקורביו סיפרו, כי למרות גילו המופלג, היה צלול ומעורה בכל מה שהתרחש בארץ ובעיר נתניה.

ד"ר בר מנחם נולד בשנת 1912 בעיר גיסן בגרמניה. בר מנחם שנולד בשם אלפרד גוטסמוט, היה בנו של סוחר בדים ובגדים. הוא למד משפטים באוניברסיטה בעיר גיסן והשלים שם גם את תואר הדוקטורט שלו. בעקבות עליית הנאציזם הצליח ד"ר בר מנחם להימלט מגרמניה להולנד, בשנת 1934, שם החל לעסוק בנגרות כחלק מההכשרה לקראת העליה לארץ ישראל.

לארץ ישראל הגיע בשנת 1938 ובהמשך, בעקבות קשיי קליטה הגיע לקיבוץ גברעם. בתקופת היותו חבר קיבוץ שימש ד"ר בר מנחם כמזכיר ועד גוש ישובי הנגב, בין השנים 1948-1950. מאוחר יותר התמנה לראש המועצה האזורית חוף אשקלון. בתפקיד זה כיהן עד שנת 1956, השנה בה עזב את הקיבוץ ועבר עם משפחתו להתגורר בנתניה. כחבר מפא"י (מפלגת פועלי ארץ ישראל א.ח) הוצע לו לשמש בתפקיד מזכיר מועצת פועלי נתניה. בר מנחם הסכים ושימש בתפקיד זה. במקביל נבחר כחבר מועצת העיר נתניה ולאחר מכן לתפקיד ראש עיריית נתניה.

ד"ר בר מנחם הטביע את חותמו על נתניה. ד"ר בר מנחם הקים את מפעל ההתפלה הראשון בארץ, בנה את שוברי הגלים בנתניה. בנוסף תכנן תוכנית אב לחיבור נתניה לרשת המים הארצית, הקים מפעל שפכים מודרני ומפעל לקבורת אשפה. זאת ועוד קידם ד"ר בר מנחם עבודות השיפוץ וההרחבה של בית חולים לניאדו שהיה בחיתוליו.

בשנת 2012 חגגה עיריית נתניה יום הולדת 100 לד"ר בר מנחם, בהיכל התרבות העירוני. לפני כמעט שנה, בחודש מאי 2016, חגג ד"ר בר מנחם 104 שנים יחד עם יו"ר ההסתדרות במרחב נתניה, משה סמיה, יו"ר הסתדרות הגמלאים בנתניה, יואב לכטמן ומזכירת ההסתדרות, אורה דבוש. השלושה הפתיעו את ד"ר בר מנחם בביתו וחגגו איתו את יום הולדתו.

יו"ר ההסתדרות במרחב נתניה, משה סמיה, שהיה קרוב לד"ר בר מנחם, מסר למערכת נתניה און ליין – נתניה און ליין, עם היוודע דבר מותו, כי "איפה ישנם עוד אנשים כמו האיש הזה! היריעה קצרה לספר על ד"ר אברהם בר מנחם מזכיר מ. פ . וראש העירייה לשעבר וקשה לדבר עליו בלשון עבר. בתקופה בה אנו שומעים חדשות לבקרים על שחיתות שלטונית בכל הרמות, אנו נפרדים מאדם מזן שניכחד! בכל מפגש איתו בשנים האחרונות בביתו הזדקרה הפשטות, הענווה האישית שהתבטאה בריהוט ובסביבה בה חי שנים רבות .הדאגה האמיתית לחברה בישראל בהיבט החברתי  והמדיני היו נר לרגליו והוא היה מעורה בכל מה שקורה – דבר שגרם לו ממש עצבות וכעס. בפגישות איתו תמיד יצאתי מחוזק ולמדתי ממנו ללכת בדרך בה אני מאמין ולא לוותר".

ד"ר בר מנחם ז"ל נבחר במהלך חייו ליקיר אוניברסיטת ירושלים, יקיר העיר נתניה, אזרח כבוד של מדינת הסן בגרמניה וכן היה בעל מדליית הכבוד הגבוהה ביותר לזרים בגרמניה. ד"ר בר מנחם הותיר אחריו שלושה ילדים, שמונה נכדים ו-12 נינים. יהי זכרו ברוך.

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן