תושבי מחנה יעקב: לא נאפשר לעירייה להרוס בתים

0
902
מחנה יעקב - נתניה - נתניה און ליין
הקרב על הבית. מחנה יעקב. בצילומים משמאל: דרוויש וד"ר שריפי

12 המשפחות המתגוררות בשכונת מחנה יעקב, שהוקמה עוד לפני קום המדינה, חרדות לעתידן: מכתבי התראה ששלחה עיריית נתניה לחלק מדיירי השכונה הודיעה, כי במסגרת תכנית נת/ 542 בכוונתה להפקיע קרקעות משטחם לצורך בניית תשתיות תת-קרקעיות וכבישים. תושבי השכונה נדרשו לפנות מבנים וגידור – כחלק מהליך ההפקעה.

מלחמת חורמה

תושבים, ששכרו את שירותיו של ד"ר ניסן שריפי, הודיעו כי יילחמו על הבית. דניאל דניאלי, נציג התושבים שפנו אל ד"ר שריפי, זועם. לנתניה און ליין אמר: "על גופתי המתה יהרסו את בית הכנסת. פה זה לא גוש קטיף. גרים פה אנשים שלא מבינים עניין והם מנצלים את המצב. רוצים לעבור להם עם כביש על הבית. אמרתי למהנדס העיר, שלא יתכן שיעברו כבישים על הבתים. על-פי החוק משפת הכביש צריך שיהיו חמישה מטרים לפחות מהבית. פה אין אפילו מטר אחד. אם יוציאו יד מהחלון, רכב יפגע בה. הכי חשוב והעניין הכי כואב כרגע הוא שלא יעלה על הדעת שיהרסו בית כנסת – מבלי לתת בית כנסת חלופי. מה שמעניין אותי זה בית הכנסת. בית קודש לא הורסים, זה מקום קדוש. פה זה לא עמונה ולא גוש קטיף".

מסתמן פתרון

בשעות הערב של יום שני התקיימה ישיבה סוערת בה השתתפו נציגי הדיירים, ד"ר שריפי וצוות ממשרדו, מהנדס העיר לשעבר, פול ויטל, המשמש כיום כסמנכ"ל העירייה לענייני נכסים, יועצים משפטיים ונציגי ח.ל.ת. למערכת נתניה און ליין אישר ד"ר שריפי, כי בעקבות הישיבה מסתמן פתרון  בעניין הפקעת השטחים והרס הבתים. גם בעניין הכבישים מסתמן פתרון. "במהלך הישיבה שאלתי למה הם העבירו כבישים על בתים. הצעתי שיזיזו אותם דרומה. הזזת הכבישים הפנימיים היא בסמכות הרשות ללא כל צורך לפנות לוועדה המחוזית. הוועדה המקומית יכולה להחליט בעניין", ציין ד"ר שריפי והוסיף: "ברור גם לעיריית נתניה, שאם היא תתעקש על הריסת הבתים, ההליך המשפטי יהיה ארוך, כואב וממושך שבסופו של דבר העירייה תפסיד ותשלם הוצאות".

חשיבה יצירתית

אלון דרוויש, יזם אשר לומד כבר שלוש שנים את שכונת מחנה יעקב ומכיר בה כל פינה, מציע תכנית חלופית – בה כולם ירוויחו. דרוויש, יחד עם אחיו רותם ועו"ד אלה הרוש, איחד במהלך שלוש שנים – כך לדבריו – למעלה מ-50% מהשכונה. באמצעות האדריכלית לאה רוביננקו, בשיתוף פעולה מלא עם הדיירים, הוא נערך להגשת תכניות להקמת מבנים רבי קומות. "על-פי התכנית שאנו מקדמים בשיתוף פעולה עם התושבים, כולם ירוויחו. במקום ייבנו רבי קומות תוך ניצול השטח, הדיירים יקבלו פיצוי נדיב, נגדיל את הזכויות עבור הדיירים שגרים בשכונה – הגדלה משמעותית מאד – כמעט פי חמש מהזכויות הקיימות בשכונה. מה שמדהים הוא, שאנחנו נמצאים באמצע תהליך, בעוד בעירייה רוצים להרוס בתים ולבנות כבישים. אם נרצה הגדלת זכויות, לא נוכל לעשות זאת ברגע שיעברו שם כבישים".

דרוויש, מהנדס תעשיה וניהול, בוגר הטכניון ובעל תואר שני בהנדסת מקרקעין, הוסיף: "אנחנו פועלים בשיתוף פעולה עם מהנדס העיר שתומך בנו. תכנית אחת, של מגרשים פרטיים על דרך בן צבי, מאושרת עקרונית על ידי העירייה לבניית  600 יחידות דיור במקום 106 – שבעה בניינים בני 27 קומות – . הפרויקט נקרא מתחם דרום מזרח נת/542. כחלק מהתהליך של מחנה יעקב, אנחנו מתכננים בשלב הבא להגיש תכניות לסדר גודל של 600 יחידות – אנחנו בשלב משא ומתן עם בעלי הקרקעות בשכונה".

לעניין בית הכנסת הבטיח דרוויש, כי במסגרת התכניות יוקם בית כנסת גדול יותר: "אנחנו מקימים בית כנסת יותר גדול, שישרת את אוכלוסיית הבניינים. בית הכנסת יוקם לפני הריסת בית הכנסת הקיים, על מנת שהתושבים לא יישארו ללא בית כנסת.

עיריית נתניה מכחישה

מעיריית נתניה נמסר בתגובה לנתניה און ליין, כי "אין מדובר בהפקעה אלא בתוכנית "איחוד וחלוקה" שאושרה במרץ 2003 ונרשמה כחוק בלשכת רישום המקרקעין בספטמבר 2011. בתכניות מסוג זה מתבצע איחוד וחלוקה מחדש של הקרקע, תוך הקצאת שטחים לצורכי ציבור שלא בדרך של הפקעה.  הקצאת המגרשים החדשים נעשית במסגרת לוחות איזון והיא  נערכת על ידי שמאי מקרקעין – תוך שמירה על זכויות בעלי הקרקע ולרוב אף משביחה את זכויותיהם, כך שבמסגרת התכנית קיבל גם מי שיושב בשטחים שיועדו לצרכי ציבור, החזר זכויות בתכנית".

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן