תושבי שושנת העמקים לעיריית נתניה: ספחו אותנו

פרשת סגירת כביש חבצלת מסתעפת: תושבי שושנת העמקים, שמצאו עצמם נצורים, זועמים על מועצת עמק חפר שלטענתם נטשה את השכונה

תושבי שושנת העמקים לעיריית נתניה: ספחו אותנו

תושבי שכונת שושנת העמקים נגד סגירת הכביש. צילומים עדי סלם

בעוד במושבים חבצלת החוף וצוקי ים מאושרים מיישום החלטת בית המשפט לסגור את כביש חבצלת למעבר כלי רכב – אלפים מתושבי צפון נתניה, שהשתמשו בכביש במשך שנים ארוכות, מדי יום, כיציאה היחידה לכביש החוף לכיוון חדרה, מתרגלים מחדש לפקקים.

מי שמצאו עצמם נצורים לחלוטין ומנותקים מכל השירותים הציבוריים, הם תושבי שושנת העמקים, השייכת למועצת עמק חפר, אך נהנים מכל השירותים שהעיר נתניה מעניקה, בין השאר, שירותי קופת חולים ושירותי דואר בשכונה הצמודה עין התכלת. כעת, עם סגירת חבצלת למעבר וסגירת הכביש הפנימי שחיבר בין שושנת העמקים לעין התכלת, נחסמו בפני תושבי שושנת העמקים אין-ספור שירותים ציבוריים אותם התרגלו לקבל בנתניה. כשהם נצורים, עם בטן מלאה על מצב השכונה, החלו נציגי התושבים לקדם מהלך בו תספח נתניה את יישובם. "ממילא, אנחנו היישוב המוזנח ביותר במועצת עמק חפר, כשבפועל כל החיים שלנו הם בנתניה".

כביש המריבה
לפני כשמונה שנים נדהמו בעיריית נתניה לגלות, כי בית המשפט קיבל עתירתם של תושבי הישובים צוקי ים וחבצלת השרון לסגירת כביש הגישה הפנימי המחבר בין נתניה לבין מחלף חבצלת – כביש אשר שימש בבקרים אלפי נתנייתים כדי לצאת מהעיר לכיוון צפון ובשבתות כדי להגיע לחוף נעורים. הסיבה: הכביש המצוי בשטח שיפוט מועצת עמק חפר – לפחות בחלק המתחבר לנתניה – אינו חוקי.
בשורה של צעדים משפטיים, כולל דרישה להוסיף את נתניה כמשיבה בשל המשמעויות הציבוריות לסגירת הכביש, הצליחה עיריית נתניה לעכב ההליכים לסגירת הכביש למשך שמונה שנים. עיריית נתניה אף סירבה לניסיון להפיכת הכביש לחד-סטרי, כזה המאפשר אך ורק לתושבי עמק חפר ליהנות ממנו. ניסיון של תושבי שושנת העמקים, שכמו עיריית נתניה גילו לפני כשמונה שנים כי התקבלה החלטה שתפגע קשות באיכות חייהם, ניסו בשבועיים האחרונים להשיג ארכה נוספת – אולם נכשלו.
במשך שנים ארוכות דנו עיריית נתניה ומועצת עמק חפר בכביש עוקף חבצלת. אלא, שאליה וקוץ בה, המהלכים נעצרו והתעכבו בשל התנגדות תושבי אביחיל וחלק מתושבי עין התכלת. כיום, באין מענה תחבורתי, מצאו עצמם אלפי תושבי צפון העיר נתניה נאלצים לבצע עיקוף שלם כדי להגיע לכביש החוף לכיוון צפון, ואילו תושבי שושנה העמקים מצאו עצם נצורים.

פשוט נצורים
עדי סלם, תושבת שושנת העמקים ומראשי המאבק הציבורי נגד החלטת בית המשפט ומועצת עמק חפר הרחיבה: "אנחנו שייכים למועצת עמק חפר מבחינת תשלום המסים, אבל כל החיים שלנו בנתניה. בגלל שחבצלת השרון וצוקי ים החליטו שהם רוצים לסגור, סגרו את הכביש. עיריית נתניה סגרה את הכביש הפנימי וכעת אין לנו אפשרות לעבור לבית החולים שנמצא מרחק של שלוש דקות, לקופת החולים הסמוכה או אפילו לבנק ולקניות בעין התכלת".

מעבר לחוסר הנוחות בעיקוף שתאלצו לבצע, מהי בעצם הבעיה המרכזית?
"מדובר בשכונה עם אוכלוסייה מבוגרת, בחלקה חולה. ישנם מספר נכים עם כסאות גלגלים. אם מישהו יצטרך פינוי לבית חולים לניאדו באמצעות אמבולנס, ייקח לו, לאמבולנס, 20 דקות רק להגיע ו-20 דקות חזרה. בית חולים לנאידו ממוקם, בנסיעה ישירה, שלוש דקות ממני ואני לא יכולה להגיע אליהם. אנחנו לא יכולים להגיע גם לקופת החולים בעין התכלת. זה אומר שנאלץ לנסוע יותר מחצי שעה. ביום שישי נחנק אחד מתושבי השכונה ובנס נמנע אסון. אנחנו נמצאים במצור, כי אין בשכונה תחבורה ציבורית, אין מוניות שירות וכדי להסיע את הילדים לבית הספר האזורי באביחיל, נצטרך במקום נסיעה של חמש דקות לבצע נסיעה של חצי שעה לכל כיוון".

את עיקר הזעם מפנים תושבי שושנת העמקים, רבים מהם מבוגרים, 160 במספר, למועצת עמק חפר. "מדובר בשכונה מוזנחת, שבין כה וכה לא ממש מעניינת את מועצת עמק חפר. הלוואי וראש עיריית נתניה הייתה ילוקחת את השכונה שלנו. החיים שלנו היו נראים אחרת. עשרות שנים זנחו אותנו ועכשיו גם תקעו אותנו בגטו", ציין אחד התושבים במרירות. הוא, אגב, נכה, ללא רכב, שנאלץ לשלם בעבור מונית ספיישל קצת יותר משבעים שקלים כדי להגיע לקופת חולים הממוקמת פחות מחמש דקות נסיעה –עד ליום שישי האחרון, היום בו נסגר המעבר.

התגובות
מעיריית נתניה נמסר לקול השרון, כי "סגירת רחוב המלכים לתנועה משני צידיו – נעשתה בהוראת בית המשפט ובניגוד לעמדתה של עיריית נתניה שערערה וביקשה דחיות רבות במהלך שמונה שנים, וזאת מתוך מטרה למנוע את סגירת קטע הכביש. יודגש כי קטע כביש זה נמצא מחוץ לתחום השיפוט של העיר נתניה וככזה לא יכלה העירייה להסדירו".

באשר לסגירת הכביש הפנימי המחבר בין שכונת עין התכלת לשושנת העמקים, נמסר מעיריית נתניה, כי "מדובר במעבר שאינו מוסדר סטטוטורית כדרך, שנסגר בהמשך להחלטה המשפטית – זאת על פי קביעת משרד התחבורה ועל דעת ובאישור הועד של שושנת העמקים – משום שמדובר במעבר צר ומסוכן ולא ניתן להזרים דרכו את כל התנועה. לצערנו, מועצת עמק חפר נלחמה בעיריית נתניה כמשיבה בתיק המשפטי ובכך התייצבה לצדם של העותרים, קרי ועד תושבי חבצלת השרון וכן ועד תושבי צוקי ים, מבלי שהתחשבה בצורכי התחבורה של תושבי שושנת העמקים שאף הם שייכים למועצה, ולכן – יש לפנות למועצת עמק חפר בנושא".

בעניין הקמת כביש עוקף חבצלת נמסר בתגובה מעיריית נתניה, כי "עיריית נתניה, מצידה, מעוניינת בחיבור לכיוון צפון ומקדמת למעלה מעשור את פרויקט כביש עוקף חבצלת, אלא שבשלב זה הוא עדיין נמצא בהתנגדויות מצד תושבי הישוב אביחיל ותושבי עין התכלת. כמו כן, נדגיש כי רובו של הכביש נמצא בתחום השיפוט של המועצה האזורית עמק חפר שעליה האחריות לסלילתו".
בעיריית נתניה הבטיחו, כי המעבר בין שכונת עין התכלת לשושנת העמקים יפתח להולכי רגל עם תום העבודות. במינהל ההנדסה מעריכים, שהעבודות תסתיימנה תוך שבוע ימים.

ממועצת עמק חפר נמסר למערכת קול השרון בתגובה, כי "מדובר בתוצאות עתירה שהגישו היישובים חבצלת השרון וצוקי ים נגד המועצה האזורית עמק חפר, הוועדה המחוזית לתכנון ובניה מחוז מרכז, משרד התחבורה, עיריית נתניה, חברת נתיבי ישראל ואחרים עוד בשנת 2008, בה ביקשו להורות על סגירת הקטע הדרומי של הכביש וזאת כדי למנוע תנועת אלפי כלי רכב ביום שעברו בתוך היישובים ובסמוך לבתיהם. המועצה האזורית עמק חפר התנגדה לסגירת הכביש עד שיינתן מענה תחבורתי חלופי, וזאת למרות סבלם של תושבי צוקי ים וחבצלת השרון".

באשר לתוכניות לסלילת כביש עוקף חבצלת, נמסר ממועצת עמק חפר, כי "תכניות לסלילת כביש עוקף חבצלת, שאמור היה לתת מענה לבעיה והופקדו כבר בשנת 2004, "תקועות" במוסדות התכנון, למרות מאמצי המועצה לקדמן וזאת בגלל התנגדויות גורמי תכנון ושכנים".

באשר למצבם של תושבי שושנת העמקים הנצורים אמרו במועצת עמק חפר, כי "המועצה מבינה היטב את מצוקת התושבים עקב סגירת הכביש, מגבשת פתרון ביניים להסעת ילדי היישובים שושנת העמקים, חבצלת השרון וצוקי ים לקייטנות הקיץ ומחפשת מענה תחבורתי להסעת הילדים במהלך שנת הלימודים לבית הספר באביחיל". בעניין הכביש הפנימי שנחסם נמסר, כי "ערימות העפר לא הוערמו על ידי המועצה. להיפך, בכוונת המועצה להקל ככל האפשר על המעבר הרגלי ולהתקין מדרכה שתותאם גם למעבר קלנועיות".

אופירה חסיד

אופירה חסיד

עיתונאית at ksn
אופירה חסיד משמשת כעיתונאית וכעורכת משנה בשבועונים קול השרון, השרון שלי ובפורטל ksn.
אופירה חסיד

כתבות אחרונות של אופירה חסיד (כתבות נוספות של הכותב)

תגובות

תגובות

2 תגובות

  1. הון שלטון בהתגלמותו, המנצחים קמצוץ בעלי הון מצוקי ים וחבצלת השרון והמסכנים תושבי רסקו שושנת העמקים המסכנים… והכל עם חותמת בית המשפט. ונקודה קטנה למחשבה: עשר שנים בערך השתמשתי בכביש המריבה שאמנם היה משובש אך לא הייתה בו ולו תאונה אחת, סתם לידיעה

    השב
  2. השטות הגדולה עוד יותר שאין יציאה במחלף איינשטיין החדש צפונה כך שמי שרוצה לצאת צפונה מתושבי נתניה צפון צריך לצאת דרך מחלף נתניה מרכז. נוצר עומס כבד על מחלף נתניה מרכז.

    השב

שלחו תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

מאמרים נוספים

שינוי גודל גופנים
ניגודיות