מדיניות גביית הארנונה ופרשת הבתים שגדלו מסתעפת

0
125
ארנונה תל מונד
המאבק הציבורי על שינוי מדיניות הארנונה - תל מונד

עליית מדרגה במאבק תושבי תל מונד נגד מה שמכונה פרשת הבתים שלפתע גדלו בשטחיהם ושינוי מדיניות הגבייה: עשרה ימים לפני תום המועד לגיוס ציבורי של כספים למימון מאבק משפטי, הודיע מטה המאבק על השגת התקציב בסך של 50 אלף שקלים. השגתו המהירה של התקציב עוררה חוסר נוחות במועצה, כיוון שהלך הרוח מצביע על תמיכה גוברת והולכת מצד תושבי תל מונד בראשי המאבק.

בחודש אוגוסט האחרון התבצע בשטח מועצת תל מונד סקר נכסים. סקר נכסים מחויב, על-פי חוק, להתבצע בכל רשות אחת לחמש שנים. אולם, דווקא סקר הנכסים הנוכחי העלה את חמתם של רבים: אלפים גילו, לתדהמתם, כי הבית בו הם מתגוררים, צמח לפתע וגדל מבחינת השטח. המשמעות המידית: תוספת משמעותית לתשלומי הארנונה הדו-חודשיים.

תלונות שונות של תושבים החלו להגיע במהרה למועצה ולחברי המועצה לשעבר לין קפלן, איאן כספר וכן אילה רבין. כספר מסר, כי "מהפניות הרבות שקיבלנו, הבנו שמועצת תל מונד שינתה למעשה את מדיניות הגבייה שלה – זאת מבלי שצו הארנונה של תל מונד השתנה ומבלי להודיע על כך לתושבים. תושבים רבים גילו שלפי המדידות החדשות, הבית שלהם "גדל" משמעותית – וזאת מבלי שהיה גידול אמיתי בשטח הבית. עלו מספר בעיות: חיוב של מרתפים המשמשים לאחסון, חיוב כפול של מדרגות, חיוב של חדרי מבואה וחיוב של מרפסות פתוחות".

חברי המועצה נפגשו מספר פעמים עם המועצה בניסיון להגיע להבנות. לין קפלן, חברת המועצה לשעבר הרחיבה על-כך לעיתון השרון שלי: "ביקשנו שני דברים. האחד שהמועצה תנהג בשקיפות ותפרסם את מדיניות הארנונה שלה והשני שלא יהיה שינוי אל מול מדיניות הגבייה בשנים הקודמות. סקר נכסים חשוב כדי לעמוד על המצב האמיתי של שטחי הארנונה ביישוב, אבל לא ראוי לטעמנו לנצל אותו על מנת לשנות את מדיניות הגבייה".

ראשי מטה המאבק מציינים, כי במהלך הפגישות מול נציגי המועצה יושבו חלק מהמחלוקות, אולם נותרה מחלוקת משמעותית הנוגעת לחיוב מרפסות. העיוותים הם רבים, כך לדברי ראשי מטה המאבק: אחת מתושבות היישוב, אלמנת צה"ל, רכשה דירת גג כדי לחסוך בהוצאות גינון. על פי המדידה החדשה של המועצה, היא תצטרך לשלם תוספת שנתית של כ-5000 שקלים לארנונה – רק מפני שבחרה לקנות דירת גג עם מרפסת אל מול שכנתה שבחרה לקנות דירת גן.

מראשי מטה המאבק נמסר, כי "המשמעות על פי מדיניות הגבייה החדשה של המועצה היא תוספת תשלום ארנונה לשנה. מרפסת של 10 מטר – 500 ש"ח, מרפסת של 20 מטר – 1,000 ש"ח, מרפסת של 50 מטר – 2,500 ש"ח, מרפסת של 100 מטר – 5,000 ₪"

עוד נמסר, כי לאחר שמוצו הליכי ההדברות לא נותרה ברירה, אלא לפעול באפיקים משפטיים ובשבועות הקרובים אף תוגש עתירה. הרוחות בתל מונד סוערות. בשבוע שעבר השתתפו למעלה מ-100 תושבים במפגש – בו הציגו כספר, קפלן וכן עו"ד יובל גרינשטיין תמונת רקע מלאה על המצב הקיים.

ממועצת תל מונד נמסר בתגובה בשבוע שעבר, כי "המועצה החלה בביצוע סקר הנכסים לפני כניסת הוועדה הממונה. הודעות השומה שנשלחו ב-2016 בוטלו מתוך כוונה להיטיב עם התושבים, לפעול באופן שוויוני ולעדכן את השומות החל מ-1.1.17. השובר שיצא לחלק מהתושבים הוצא בטרם נשלחו השומות כנדרש בחוק ולכן בימים הקרובים יצורפו שוברי תשלום לשומות. המועצה עובדת בשקיפות אל מול התושבים, ובהתאם לזאת הוצאה הבהרת מדיניות מפורטת המפורסמת באתר המועצה והתואמת את צו הארנונה".

ואילו בישיבת מועצה שהתקיימה השבוע נמסרו תשובות בנושא סקר הנכסים: "התושבים בתל-מונד ישלמו את אשר מוטל עליהם לשלם על פי חוק ועל פי צו הארנונה. אגורה לא יותר. בימים הקרובים ישלחו לבתי התושבים עדכוני השומה ביחס לנכסים בהם נמצאו הפרשי מדידה. אם יש חילוקי דעות עומדות לרשות התושבים הדרכים החוקיות לערעור: ניתן להגיש השגה על עדכון השומה למנהלת הארנונה. מנהלת הארנונה מחויבת בתשובה תוך 60 יום. לאחר מכן ניתנת לתושב האפשרות להגיש ערר לוועדה לענייני ארנונה. על-פי הצעת ראש המועצה, באפשרות עורך הדין המייצג להיפגש עם עורכת הדין של המועצה להבהרות".

כתבות נוספות העשויות לעניין אתכם: 

פרשת חיובי הארנונה בתל מונד ממשיכה לעורר סערה

לין קפלן ניצחה: הכניסה הדרומית לתל מונד לא תיחסם

העליון המליץ – רוני גולן משך עתירתו

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן