אושרה בקשתו של יונתן היילו לשחרור מוקדם

0
106
יונתן היילו הפגנת תמיכה
הפגנת התמיכה ביונתן היילו. צילום באדיבות "צדק חברתי - חדר מצב"

לאחר בקשת חנינה מהנשיא שנדחתה ולאחר פנייה לוועדת השחרורים שנדחתה אף היא, החליטה ועדת השחרורים של בתי הסוהר, לאשר את שחרורו המוקדם של יונתן היילו, תושב נתניה, אשר הורשע בבית המשפט המחוזי בלוד ברצח ירון איילין בן ה-27 בשכונת קריית נורדאו בשנת 2010. היילו סיפר, כי איילין סחט אותו ואנס אותו פעמיים, עוד טען היילו להגנתו, כי איילין ניסה לסחוט אותו ולאנוס אותו פעם נוספת, דבר שגרם להיילו להרוג את איילין.

במקביל הוקם מטה מאבק לשחרורו של יונתן היילו, אולם כאמור בית המשפט הרשיע את היילו ברצח איילין והטיל עליו 20 שנות מאסר. פרקליטו של היילו, עו"ד אלון אייזנברג, הגיש ערעור לבית המשפט העליון. עו"ד אייזנברג טען להגנה עצמית. בנוסף טען, כי מעשיו של היילו נעשו לנוכח קנטור מתמשך, כאשר אירוע ליל האירוע היוו התגרות נוספת. הוא ביקש לזכות את היילו מעבירת רצח ולהרשיעו בעבירת הריגה.

כמו כן הוסיף עו"ד אייזנברג בטיעוניו, כי אין לנתק את אירועי ליל ההריגה מיתר מעשי ההתעמרות שביצע המנוח בהיילו, בין השאר, השפלות, סחיטה, איומים ומעשי סדום, אשר לטענתו "דחפו לסף שגעון כל אימת שנתקל במנוח".

שופטי בית המשפט העליון קיבלו את הערעור. עבירת הרצח שונתה להריגה 20 שנות המאסר שהוטלו על היילו קוצרו ל-12 שנות מאסר. לאחר שהומתק עונשו של היילו, הוגשה בשמו בקשת חנינה לנשיא המדינה, ראובן ריבלין.

חה"כ יואל חסון, יזם מכתב שעליו חתמו 65 חברי כנסת, אשר ביקשו מנשיא המדינה לחון את היילו. במכתב לנשיא המדינה כתבו חברי הכנסת: "סיפורו של היילו ודאי מוכר לך היטב, צעיר בן העדה האתיופית, ללא עבר פלילי, שהיה חשוף להתעללות מילולית, פיזית ונפשית מתמשכת מצד ביריון שכונתי, עד שבשלב מסויים בהחלטה נמהרת פנה נגד אותו בריון ובאלימות נטל ממנו את חייו".

עוד נכתב: "הסיפור של היילו הוא לא רק מקרה טרגי פרטי. הוא משקף היטב את מציאות חייהם הקשה של רבים מבני ובנות העדה האתיופית, אנשים שהמדינה ורשויות הרווחה מזניחות, שהמשטרה לעיתים מתנכלת להם ושבמקרים רבים מעדיפים לסבול בשקט פשוט משום שהם מרגישים שאין להם אל מי לפנות. אנו קוראים לך להשתמש בסמכותך כדי לבחון האם יש מקום לקצר את עונשו של יונתן היילו מתוך התחשבות בנסיבות הטרגיות שהובילו למעשיו".

בחודש דצמבר 2016 דחה נשיא המדינה את בקשת החנינה. בעקבות הדחייה נמסר מבית נשיא המדינה, כי "נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין דחה את בקשת החנינה של האסיר יונתן היילו. בנימוקי הדחיה הובהר כי מוסד החנינה איננו ערכאת ערעור נוספת על החלטות בית המשפט וכי עיקר נימוקי בקשת החנינה, המתארות את הרקע לביצוע העבירה ואת נסיבותיה עמדו בפני בית המשפט העליון ונלקחו בחשבון על ידו, כשהחליט בזמנו להמיר את סעיף ההרשעה להריגה ולהפחית שש שנים מעונשו של היילו. לפיכך, עם כל הצער והכאב על נסיבותיו הקשות של מר היילו, שהיה גם קרבן למעשים קשים, לא נמצאה בשלב זה, הצדקה למתן חנינה".

בנוסף נמסר בהודעה מבית הנשיא: "עוד הובהר כי במידה ותוגש בקשת חנינה נוספת על ידי היילו בעתיד, ניתן יהיה לשקול את הבקשה, תוך מתן משקל נכבד לתהליך שיקומו בשירות בתי הסוהר".

בחודש ינואר האחרון הגיש היילו בקשה לשחרור מוקדם, אולם וועדת השחרורים דחתה את בקשתו. הוועדה המליצה על שילובו של היילו בהליך טיפולי, ייעודי ושיקומי. השבוע נענתה ועדת השחרורים לבקשתו לשחרור מוקדם.

בהחלטתה קבעה הוועדה: "יצויין, כי האסיר ממשיך להתנהל בתקופת המאסר באופן חיובי, הוא יוצא לחופשות ללא חריג וללא עבירות משמעת, הוא סיים קבוצה טיפולית של אלימות כללית והביע במהלכה רצון כן ומוטיבציה לשינוי".

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן