איך לבחור אומנות לחימה

2
348
לוחמה על הקרקע. בתצלום עודד ברר.

נעים מאוד, שמי עודד ברר, אמן ג'יוג'יטסו ברזילאי – mma ובלוגר בהתהוות. את הפוסט הראשון שלי בחרתי להקדיש לשאלה:  איך לבחור אומנות לחימה? מה להגיד, זאת באמת שאלה קשה. כשאני התחלתי, אי-שם באמצע שנות השמונים, החיים היו פשוטים יותר, ההיצע היה קטן יותר וקראטה קיד בדיוק סיים לעשות וקס על הרכב האחרון ומיד אחר כך ניצח את יריבו המר.

הרכב הקשיש של הוריי זכה לעידן זהב קצר של ברק, אך לי, מבחינת יכולת הגנה עצמית, לא השתנה דבר. ואז, חבר שמע מחבר ששמע מחבר (אז לא התעסקנו באינטרנט ומסרים ויראליים עברו בשיעול) שיש מקום בו מלמדים נינג'יטצו. הסתקרנתי.

כמו נער אחראי, ראשית עשיתי תחקיר מעמיק על הנושא. כלומר, ראינו "נינג'ה אמריקאי" אצל החבר היחיד שהיה לו וידאו ומנוי לספריית וידאו. כך הגעתי אני לעולם אומנויות הלחימה. האמת, שמאז אני בתחום. למה סיפרתי לכם את כל זה.  לא כדי שתעשו מנוי לספריית וידאו…

השנים חלפו ואומנויות לחימה ומכונים צצו כמו פטריות ברגליים אחרי רחצה במקלחות ציבוריות ללא כפכפים. לאורך השנים התנסיתי באימונים במקומות רבים (למרות שמעולם לא עזבתי את כור מחצבתי) והתחלתי לקבל תמונה כוללת ולהבין מה גורם לי לרצות להישאר – דווקא – במקום מסוים ולא באחר.

להלן מספר מסקנות שהגעתי אליהן ושאולי יעזרו לכם, אנשים טובים, לבחור לכם או לילדכם מקום ראוי להתאמן בו:

1. אני מצפה שיהיה אימון ניסיון חינם.

2. חשוב לי לראות שקיים יחס של כבוד אנושי בסיסי בין המאמן לחניכיו ובין החניכים לבין עצמם. איני מחפש יחס זה רק בטקסי המשמעת שלעיתים נהוגים – אלא בעיקר ברגעים הפחות פורמליים.

3. הגדרת מטרות ויעדים. אנשים שונים באים להתאמן מסיבות שונות. אומנויות לחימה שונות מתאימות לצרכים שונים. לדוגמא, אם אני שולח את ילדיי לאומנות לחימה כי אני רוצה שכשיגדל יביא לאבא מדליה אולימפית – אז כדי לשלוח את הילד לאומנות לחימה המוכרת כספורט אולימפי או לכל הפחות תחרותי. אם אני רוצה לרזות ולשפר את הכושר הגופני שלי אני צריך להגיע למאמץ מסוים באימון ולדופק מסוים, כי אחרת הייתי כבר נשאר בבית "ומרזה" מול הטלוויזיה. ישנן שיטות מסוימות שמתאימות להגנה עצמית יותר מאחרות (רמז: ג'יוג'יטסו ברזילאי – BJJ) וכן הלאה). בפוסט הבא שלי אנסה להתמקד,  איזו אומנות מתאימה לאיזו מטרה.

4. שימרו על ראש פתוח וחשיבה עצמאית וביקורתית, אך מפרגנת. אם משהו באימון נראה לכם לא תקין, בררו את הנושא עם המאמן. אל תניחו שהעובדה שהוא המאמן, אומרת שהוא יודע מה הוא עושה- לפחות עד שאתם לומדים להכירו.

5. הורים השולחים את ילדם – אנא מכם, בואו לצפות מידי פעם באימון.  זהו ילדכם שאתם מפקידים בידיים זרות, בואו לתהות על קנקנו של המדריך.

6. הפרמטר שלטעמי הוא החשוב ביותר, הוא מידת ההנאה שלכם או של ילדכם. ככל שילדכם מאושר יותר – כך יכאבו יותר ההדגמות שהוא יעשה עליכם. ככל שתיהנו אתם יותר – כך תוכלו להתמיד בקלות רבה יותר ולראות תוצאות.

7. התאמת תוכן האימון לגיל המתאמן הוא אחד הפרמטרים החשובים ביותר. בגילאים שונים יש צורך בשיטות אימון שונות עם דגשים על מרכיבים שונים של הכושר הגופני.  לדוגמא,  בילד בן ארבע עד שש יתמקד האימון באלמנטים של זריזות וקואורדינציה ולא במכות ובתרגילי כוח קשים. עם העלייה בגיל, גדל הדגש על שיפור הטכניקה. רק בגילאים מאוחרים ושוב בהתאם להתפתחות הספציפית של הילד, נוספים תרגילים לשיפור הכוח. זה נכון גם לגילאי 30 או 40, בהם ההדגשים והאלמנטים שונים.

8. ודאו שלמדריך יש תעודת הדרכה מוסמכת (צבע של חגורה זה לא מספיק…)…  זה לא מקנה למדריך מקום מובטח בגן עדן, אבל לפחות הוא מקיים את חוק הספורט.

9. הקשיבו לתחושת הבטן שלכם. בעולם אומנויות הלחימה לומדים להקשיב לתחושות אלו לא מעט.

איך התגלגלה דרכי? אני הוספתי לאימוני הנינג'יטסו שלי, אימונים בג'יוג'יטסו ברזילאי לפני כ-12 שנים. מאז אני מרגיש סוג של גיבור-על.

התחכום בטכניקות והמחשבה הרבה שהושקעה באומנות זו, גורמת לעיתים לצופה מהצד ואפילו לעושה הטכניקה לחשוב שהופעל פה כוח על טבעי, שהרי איך יתכן שילד בן 15  ששוקל 60  קילו + מנת שווארמה, מצליח להפוך בן אדם מבוגר, מנהל בהייטק ששוקל 86 קילוגרמים ולא מוכן להוכיח את זה על המשקל) בתנועה לא ברורה ושנייה לאחר מכן גם יושב עליו בבטחה, בעודו מהדק חניקה על צווארו למוד העניבות של ידידנו המנהל).

אשמח לעמוד לרשותכם בנייד:  052-4896868  מוזמנים גם לבקר באתר שלנו: Takedown Hasharon

2 תגובות

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן