איתן גל מציג: צלילי קסם

0
468
צלילי קסם - איתן גל - נתניה
צלילי קסם עם איתן גל. צילום יגאל יששכרוב

זו השנה הרביעית ברציפות בה מוצג בחודשי הקיץ מופע המולטימדיה "צלילי קסם" בכיכר העצמאות בנתניה. המופע, שנחשב לאחד המעניינים יותר, מיועד לשוחרי המוסיקה על כל סוגיה וממקד אליו קהל רב בימי חמישי בערב.

עורך המופע, איתן גל (שטינמץ), מציג מעל גבי מסכי הענק בכיכר תכנית מגוונת העוסקת בתחומים רבים שנעים בין מופעי אמנות ופרשנויות מיוחדות ליצירות מוסיקליות מפורסמות ועד מופעי קברט לא שגרתיים. במהלך המופע הוא מהלך בין הקהל, כמו קוסם השולף משרוולו הפתעות, ומפתיע אותו בידע הרב האצור בתוכו.

איתן מגדיר עצמו כיזם ואדם לא שגרתי עם ראיה מחוץ לקופסא, על כך מעידים גם חבריו: "הכי לא שגרתי שהכרנו בחיים".

הוא נולד ביום כיפור 1952 לרחל, מנהלת בכירה במפעל להנדסת חשמל ואברהם, סוחר בבורסת היהלומים ברמת גן. סבו של גל, היה ממייסדי חסידות סאטמר בהונגריה. לאחר חתונתם, התגוררו ביפו וביום כיפור, שעה שכל הגברים שהו בבית הכנסת – האם, שהייתה בשלבי הריון מתקדמים – חשה בצירי הלידה. בלא איש לעזרתה, החלה לצעוד לאיטה בדרכה אל בית החולים "דונולו" שהיה לא רחוק מביתם. הכבישים היו ריקים ממכוניות וכל תחבורה, והיא חיפשה לעצור "טרמפ".

לפתע , הבחינה במכונית מפוארת של שגרירות בריטניה המתקדמת לעברה. היא הרימה את ידה כדרך אלה המבקשים "טרמפ" ולמרבה ההפתעה, המכונית נעצרה. השגריר הבריטי בעצמו פתח לה את הדלת והסיע אותה לבית החולים. "נולדתי שתי דקות לאחר שאמי ירדה מהרכב", סיפר איתן גל והוסיף: אם הייתה יולדת במכונית – הייתי מקבל נתינות בריטית", הוא צחק והוסיף: "לפי המסורת היהודית, מי שנולד ביום כיפור הוא גם צדיק וגם קדוש".

גל מעיד כי מכשיר הרדיו בבית ילדותו ברמת גן, הוא האחראי לשינוי בחייו, שכן דרכו נעשה החיבור למוסיקה ולתקשורת. למעלה מ-800 תקליטים נמצאים בספרייתו עד היום, עליהם הוא שומר מכל משמר והם בעצם הפסקול המוסיקלי עליו גדל. "כילד סקרן גיליתי שברדיו הזה יש גם גלים קצרים וכך הצלחתי לשמוע מוסיקה מארצות עולם ולהיפתח לעולמות מוסיקליים רחבים יותר".

בהיותו תלמיד תיכון במגמת הנדסאי אלקטרוניקה וטכנאות טלוויזיה, בנה לעצמו ציוד ומכשירים אלקטרוניים ובהם משדר רדיו מייצור עצמי דרכו השמיע סוגים שונים של מוסיקה לכל השכונה. בשנות ה-60, בתקופת ימי התיכון, התאגד איתן עם כמה מחבריו ויחד ייסדו מועדון למסיבות סלוניות שנערכו בבתים פרטיים כמעט בכל סופ"ש. הוא בנה בעצמו מערכת הגברה עוצמתית ומתקן לאורות מהבהבים והוא עצמו שימש כתקליטן של כל המסיבות משוכללת עם שני פטיפונים שבנה בתיבת עץ של "תנובה".

הוא תמיד אהב להתמודד עם אתגרים אישיים וטכנולוגיים ולפעול בהרבה חוצפה ישראלית דבר שלטענתו הביא אותו להרבה מקומות שאין מצב שהיה מגיע אליהם בדרכים מקובלות. גל החליט למשל מיד עם שחרורו מהשירות הסדיר ובלי כל ניסיון קודם כעצמאי, לפתוח מעבדה משוכללת לתיקוני טלוויזיה ואלקטרוניקה ביתית כי חזה באותה עת, בה טלוויזיה בארץ הייתה מוצר נדיר, שזה רק עניין של זמן עד שתהפוך לחלק בלתי נפרד מחיינו.

למעשה, גל הוא החלוץ בדרך הפעלת מערכות הגברה ובקרת הקול מתוך עמדת שליטה בקהל עצמו במופעים בישראל, שיטה שגרמה למהפך בצורת העבודה של בקרת הקול במופעים מאמצע שנות השבעים ועד היום. בתחילת שנות התשעים עבר לגור במושב ליד הכנרת ואחר כך עבר להתגורר בטבריה.

איך, בעצם, ממומחה טכני בתחום השידור והגברת קול, הפכת לשדר רדיו?

"באזור הגליל פעלו באותה עת תחנות רדיו פיראטיות. בתמורה לתחזוקת המשדרים הפיראטיים, הצעתי להעביר תכנית מוזיקה. אז, כל תכניות המוזיקה כללו שירים פופולאריים, ואני בחרתי להעביר תכנית קבועה של מוזיקה קלאסית – הפול לגמרי ממה שהיה מקובל".

התכנית הוגשה בשידור חי בימי הקיץ מתוך צריף רותח בשכונת פוריה עילית שליד טבריה, כשהשדרים יושבים בחדר כמעט ללא בגדים. בתור שדרן רדיו בתחנה זו, צבר איתן גל ניסיון רב בשידורים חיים וזכה להדים חיוביים מצד מאזינים מרחבי הגליל שביקשו שוב ושוב להאזין ליצירות שהושמעו. בהמשך הפך לעורך התכניות המוזיקליות של תחנת רדיו אינטרנטית בשם "קול קליפורניה" – שם ערך והגיש תכניות המבוססות על הזמר העברי הנוסטלגי לדורותיו.

חבריך מגדירים אותך כיזם וכאדם בעל חשיבה לא שגרתית. איך מרעיון להקמת חניון לאופניים במופעים, התפתח הרעיון למופע מולטימדיה על מסכי ענק בכיכר העצמאות?
"לפני כחמש שנים עברתי להתגורר בנתניה. כשטיילתי בכיכר העצמאות החדשה עלו בי שפע של רעיונות אותם הצעתי לראש מינהלת מרכז העיר, עלוית פרוינד. אחד מהם היה להקים חניון ציבורי לאופניים בכלל ואופניים חשמליים בפרט בזמן הופעות, כדי לאפשר לקהל רחב להגיע מבלי להסתבך עם מקומות חנייה. הרעיון קרם עור וגידים לתקופה קצרה ובחסות העירייה. בהמשך הצעתי להעלות במסכי הענק בכיכר יצירות מוזיקליות בהנחייתי. הוחלט על הפקת ניסיון בחסות העירייה ובמימון היכל התרבות העירוני – וכך נולד המופע "צלילי קסם בכיכר" – המתקיים עד היום זו השנה הרביעית ברציפות".

מדובר במופע מולטימדיה, המתמקד בהצגת פרשנויות וביצועים לא שגרתיים ליצירות מוזיקליות – אך גם הומור ובידור

"אכן, התכנית מיועדת לתת מענה לציבור רחב של צופים, אך באותה עת מתמקדת בהצגת פרשנויות וביצועים לא שגרתיים למגוון יצירות מוזיקליות אבל לא רק. חשוב לי מאוד לשלב קטעי הומור ובידור משעשעים, להציג אמנים מיוחדים עם כלי נגינה מוזרים – כאשר בין כל הקטעים יש קו מנחה המקשר בין כל היצירות.

הכנת תכנית משודרת מחייבת עבודה קשה. איך זה נעשה?
"ליקוט ואיסוף החומרים למופעים הינה עבודה מפרכת הדורשת ריכוז רב והתמקדות במטרה. המקורות ליצירות המוקרנות מגוונים מאד, ונלקחים מתוך תקליטורים מאוספים פרטיים או חברים המביאים לי הקלטות לבקשתי. מקורות נוספים נלקחים מהקלטות הפתוחות לצפייה לציבור הרחב שהועלו לאינטרנט. המופע אומנם נמשך כשעה ורבע, אך דורש עשרות שעות של עבודת הכנה. כל יצירה נבחנת על-פי הרלוונטיות שלה, היא עוברת עיבוד טכני ושיפור איכות של תמונה וקול באמצעות תוכנות עריכה".

השנה, לראשונה, שילבת במופע המולטימדיה זמרת אשר שרה חי על הבמה
"אכן, כחלק מיצירת עניין שולבה זמרת האופרה הישראלית, שירלי הוד, במופע שהיה סוחף – לצד מיצגים ויזואליים מרתקים על המסכים. הקהל הרב שהגיע, שמע, ראה ונהנה זו גם ההוכחה שהבחירה הייתה נכונה. במהלך הקיץ מתוכננים להופיע אמנים נוספים בסגנון דומה – בהפתעה מתוך הקהל אל המופע. המופע עצמו מתוכנת כך שהוא מורץ מתחילתו ועד סופו כמקטע רצוף ללא מעורבות (למעט תקלות) והוא מסונכרן על השנייה בכל קטעי הצילומים, המוסיקה והשירה של האמנים, לרבות ההפסקות והמעברים של דברי הקישור שלי", הליך טכני מורכב ומסובך המחייב דיוק ותיאום הדוקים בתכנות ובהגשה עצמה במהלך המופע. לי כל מה שנותר, זה להזמין את הציבור לבוא וליהנות מכיכר העצמאות ומהמופע עצמו".

המופעים יתקיימו, ללא תשלום, בימי חמישי בתאריכים: 24.8, 31.8, 7.9, 14.9, 19.10, 26.10.

 

*בהכנת הכתבה השתתף העיתונאי וצלם הוידאו יגאל יששכרוב

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן