ביה"ד הרבני: ילדי האישה מגבר אחר אינם ממזרים

0
212
צילום אילוסטרציה fotolia

 

בהחלטה תקדימית, תוך בחינת כל ההיבטים ההלכתיים, אישרר בית הדין הרבני הגדול את החלטת בית הדין הרבני האזורי בנתניה. בפסק דינם ציינו הדיינים כי בשל העובדה שנישואי בני הזוג לפני למעלה מעשרים שנה באתיופיה לא היו כדת משה וישראל, אלא על בסיס הלכת נוח, ילדי האישה שנולדו לה מגבר אחר אותו הכירה בישראל, אינם ממזרים – כפי שטען הבעל הראשון, שבאותה עת היה נוצרי.

להחלטה זו משמעות רבה, בעיקר בהיבט ההלכתי, כך הסבירו לנתניה און ליין אישים בולטים מקרב העדה האתיופית. לדבריהם, עשרות נשים אתיופיות יהודיות נישאו בתקופה בה חיו באתיופיה לנוצרים. כששעלו לארץ, לחלקן אבד הקשר עם המשפחה שנותרה באתיופיה. בארץ, בהיותן לבדן, החלו בחיים חדשים.

תושבת האזור בשנות ה-40 לחייה נישאה לפני 23 שנים לגבר נוצרי באתיופיה. לבני הזוג נולדו ילדים. ברבות השנים עלתה האישה לישראל עם ילדיה ואילו הבעל נשאר באתיופיה.

לימים הכירה האישה גבר אחר והשניים הביאו לעולם ילדים נוספים. כשעלה הבעל לישראל, לאחר שהתגייר, גילה כי אשתו אותה לא ראה ולא היה עמה בקשר שנים רבות מאוד, ילדה ילדים לגבר אחר. הבעל פנה לבית הדין הרבני האזורי בנתניה וטען, כי ילדי האישה ממזרים, שכן האישה עדיין נשואה לו. נושא ילדים המוכרזים כממזרים, הינו אחד התחומים המורכבים ביותר ביהדות, שכן ילדים המוגדרים כממזרים, אלה שנולדו לאישה נשואה מגבר שאינו בעלה, נכנסים למה שמכונה "רשימה שחורה" ואין הם יכולים להינשא ליהודים.

האישה המבוהלת, שראתה אל מול עיניה את כל עתיד ילדיה נהרס, פנתה לעו"ד יצחק אבישר, שטען מנגד כי הבעל כלל אינו יהודי. מכאן, שהילדים אינם ממזרים וכלל אין צורך במתן גט.

עו"ד יצחק איציק אבישר נתניה
מייצג עו"ד יצחק אבישר. צילום נתניה און ליין-ksn

בית הדין הרבני האזורי בנתניה קיבל את טענותיו של עו"ד אבישר, וקבע כי ילדי האישה אינם ממזרים, זאת מכיוון שבני הזוג לא נישאו כדת משה וישראל, ולכן הם אינם נחשבים נשואים. בית הדין אף קבע, כי הגבר אינו צריך לתת לאישה גט לחומרה ויש לראותו כמי שאינו נשוי על פי ההלכה.

בית הדין הרבני בנתניה אף חידד את הדברים וקבע כי "לאחר שעלו לארץ התגייר הבעל, ואין כל תיעוד שלאחר הגיור הצדדים נישאו זה לזו כדת משה וישראל".

הבעל לא ויתר, הודיע כי יגיש ערעור לבית הדין הרבני הגדול בירושלים וכך עשה. בערעור טען הגבר, כי "איסור אשת איש הינו איסור חמור שיש לדקדק בו ולברר אותו לאשורו על מנת להסיר כשלה מכלל עם ישראל". עוד טען הגבר, כי "לא מדובר כאן בעניין פרטי שאינו מעניינו של הציבור, אלא מדובר כאן בסוגיה משמעותית שיש לה השלכות רבות ורחבות לצורך תיקון עולם".

בעתירתו ביקש הגבר מבית הדין הרבני הגבוה לקבל את ערעורו ולקבוע, כי ילדי האישה שנולדו מגבר אחר ממזרים. עוד טען בעתירתו, כי בית הדין הרבני האזורי בנתניה שגה בפסק הדין: "מדובר בפסק דין מוטעה ומאד תמוה. האם יעלה על הדעת שבמקרים אחרים, כאשר גבר יגור עם אישה באותה דירה ויוליד ממנה ילדים, יאפשר בית הדין לאישה לבוא בציבור ללא גט פיטורין על-פי ההלכה, ולא רק לחומרא, אלא מהצד הבסיסי?".

בעקבות הסכם שנעשה בין הצדדים דחה בית הדין הרבני הגדול בירושלים, את ערעורו של הגבר והוסיף כי בני הזוג יעברו גט לחומרה. אולם, כך קבעו דייני בית הדין הרבני הגדול: "אין בגט זה כדי לערער על כשרות הילדים מכל בחינה שהיא".

עו"ד אבישר מסר למערכת נתניה און ליין בתגובה לפסק הדין, כי "טענתי בבית הדין הגבוה בירושלים שהגבר הוא נוצרי ולא יהודי, כי הגיור שלו לא נעשה על פי ההלכה. הוא עבר גיור המוני וגיור כזה לא מתקבל ביהדות. ללא קשר, כשהיו נשואים הוא היה נוצרי. בית הדין הגבוה קבע, כי בני הזוג צריכים לעבור הליך של גט לחומרה, כי הם התחתנו על-פי "בני נוח" ולא על פי היהדות".

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן