בעקבות הביקורת: בקרוב מתווה מדיניות עירוני לתמ"א 38

0
106
בניין עיריית נתניה 1. צילום רן אליהו
בניין עיריית נתניה. צילום רן אליהו

חברי ועדת המשנה לתכנון ובנייה צפויים לאשר בעוד כשבועיים את מתווה העבודה הרשמי של עיריית נתניה לכל נושא תמ"א 38. המתווה, שגובש במהלך ששת החודשים האחרונים על-ידי גורמי המקצוע, אמור לתת מענה לביקורת ציבורית נוקבת ורבת שנים מצד עשרות קבלנים ויזמים, תושבים וגורמים פוליטיים שטענו במשך תקופה ארוכה, כי למערך הבירוקרטי העירוני לצד מדיניות לא ברורה וקבועה תרומה רבה לכך שבנתניה עוכבו פרויקטים רבים.

 לנתניה און ליין-ksn ציין הרצל קרן, המשנה לראש העירייה והממונה על ההנדסה במועצת העיר, כי אישור המדיניות העירונית בעניין תמ"א 38, יאפשר קידומם של מאות פרויקטים של בניה במסגרת תמ"א 38 בשנים הבאות, לרווחת אלפים תושבי העיר המייחלים לכך. קרן הדגיש, כי על-פי הנחיות ראש העירייה, מרים פיירברג-איכר, פועל מהנדס העיר, אבנר אקרמן, לקידום וזירוז המדיניות.

 בישיבת הועדה המקומית לתכנון ולבניה שנערכה בשבוע שעבר, הוצג, לראשונה, המתווה. במהלך הדיון הארוך, נותרו במחלוקת שתי סוגיות בלבד. בעקבות זאת, הורה יו"ר הוועדה, סגן ראש העירייה הרב שמעון שר, על הסרת המתווה מסדר היום, גיבוש חלופות והצגתן בעוד כשבועיים.

 הרחיבה על-כך חברת המועצה וחברת הוועדה, עו"ד ענת לביא אזולאי: "המתווה שהוצג בפנינו, המכיל עשרות סעיפים, מהווה, לראשונה בעיר, מסמך מסכם ומרוכז האמור לשרת את היזמים והקבלנים בהגשתם בקשות לביצוע תוכניות תמ"א 38. עם זאת, שתי סוגיות בלבד נותרו במחלוקת: הראשונה בסוגיית החנייה במצב של הריסת בניין ובנייתו מחדש – שלטעמם של הנוכחים יש לבצע החרגה כדי להקל על הכדאיות הכלכלית בשכונות מוחלשות בהן ערכי הקרקע נמוכים ויישום התוכנית פחות משתלם. הנושא השני הוא בהיקפי זכויות הבנייה לבתים צמודי קרקע".

 על-פי הערכות שונות למעלה מאות פרויקטים לבניה בתחום תמ"א 38 במרכז העיר מצויים בשלבי התארגנות והליכים מתקדמים, אולם בשל אי-כדאיות כלכלית הקפיאו המהלכים. הערכות הן, כי גם התיקון השלישי לתמ"א 38, גם המדיניות העירונית החדשה של העירייה וגם תוכנית מתאר מקומית (מיזם אותו יזמה ואותו מקדמת ראש העירייה פיירברג-איכר א.ח) שהגישה העירייה לאישור הועדה המחוזית לתכנון ולבניה, תקדם ותזרז משמעותית מאות תוכניות מבוססות תמ"א 38 בנתניה – בתוך פרק זמן קצר.