הארנונה והחנויות: נתניה יקרה מדי!

20
575

נתניה און ליין – ksn בפרסום ראשון: סקר השוואתי שבוצע על-ידי כלכלני התאחדות הסוחרים והקמעונאים בנתניה קובע, כי בכל הקשור בחנות בגודל ממוצע, עלות התשלום השנתית בנתניה גבוהה משמעותית מול עשר הערים שנבדקו. כך הפכו סוחרי נתניה לפרה נחלבת.

 לנתניה און ליין הרחיב יו"ר ההתאחדות בנתניה, מני אילוז: הסקר ההשוואתי בחן מספר פרמטרים כלכליים בסיווגי הארנונה, הקשורים לחנויות. בין השאר, שיעור התשלום לחנות עצמה, לגלריה בחנות ולמחסן. "כל סעיף נבחן בנפרד ביחס לערים שסקרנו, ובהמשך בוצעו סימולציות כלכליות. הדהים אותנו לגלות, למשל, שללא קשר לכך שבכל הפרמטרים נתניה יקרה, הסעיף 'גלריה', כמו גם הסעיף 'מחסן' כלל לא מופיעים בסיווגי צו המסים העירוני – מה שמייקר עוד יותר, באופן יחסי, עלות התשלום השנתית לחנות ממוצעת".

יו"ר התאחדות בעלי העסקים והסוחרים בנתניה. מנחם (מני) אילוז. צילום רמי סיני
יו"ר התאחדות בעלי העסקים והסוחרים בנתניה. מנחם (מני) אילוז. צילום רמי סיני

 הבדיקה הראשונה שביצעו הכלכלנים הייתה חישוב ארנונה למחסן של חנות בנתניה, מול אותו פרמטר בעשר רשויות שונות, בהן כפר סבא, חיפה, ראשון לציון, הרצליה, גבעתיים, רעננה, רמת גן, פתח תקווה, חדרה ורמת השרון.

 מהנתונים שנמצאו עולה, כי שיעור הארנונה למ"ר במחסן נע בין 98.1 שקלים בכפר סבא ל-203.2 שקלים בגבעתיים. בנתניה ישלם סוחר על מ"ר מחסן 274.1 שקלים. הכלכלנים אף בדקו את ממוצע גובה הארנונה למחסן ומצאו שבעשר הרשויות שנבדקו, הממוצע למחסן בגודל 40 מ"ר עומד על 5,688.5 שקלים לשנה, ואילו בנתניה מגיע גובה הארנונה לאותו מחסן לכמעט פי 2 ועומד על 10,965 שקלים – עיריית נתניה היא היקרה ביותר מבין הרשויות שנבחנו.

 הכלכלנים בדקו, בנוסף למחסנים, גם את חישוב הארנונה לגלריות בבתי עסק. שבע רשויות נבדקו, בהן כפר סבא, ראשון לציון, גבעתיים, פתח תקווה, חדרה, רמת השרון והוד השרון. מהנתונים עולה, כי גם הפעם נתניה לא טומנת ידה בצלחת והיא היקרה ביותר מבין הרשויות שנבדקו, שוב במחיר של כמעט פי שתיים. עיריית ראשון לציון היא הזולה ביותר – 103 שקלים, לעומת נתניה שעומדת על 274.1 שקלים. נתון זה זהה לנתון של המחסנים, כיוון שבנתניה, כך מסתבר, לא נקבעה קטגוריית גלריות, ולכן מחיר הארנונה לגלריות בנתניה הוא כמחיר המחסנים. ושוב בדומה למחסנים, גם מחיר הארנונה לגלריות עומד על 10,965 שקלים ל-40 מ"ר גלריה, שהוא כמעט פי 2 מהממוצע בין הרשויות שנבדקו – 5724.3 שקלים.

 אם הסוחרים חשבו שלפחות עבור חנותם הם ישלמו מיסים הדומים לרשויות אחרות בארץ, טעות בידם. גם במקרה של חישוב ארנונה לחנויות נתניה קיבלה את מדליית הזהב בהובלה. ממוצע הנתונים בשבע רשויות שנבדקו, לחנות ששטחה העיקרי הוא 30 מ"ר עומד על 6702 שקלים, לעומת 10,965 שקלים שישלם סוחר בנתניה. שקלול של תשלום ארנונה עבור 30 מ"ר חנות שיש בה 30 מ"ר גלריה ו-30 מ"ר מחסן, תביא את בעל העסק למצב בו הוא יאלץ לשלם ארנונה בגובה של 32,894 שקלים לשנה לעומת הממוצע בשבע רשויות העומד על 16,226 שקלים.

הסוחרים שיבקשו לראות נתונים מדויקים יותר יגלו, שלפחות מבחינת תשלומי הארנונה, משתלם לפתוח חנות בכפר סבא, שכן היא הזולה ביותר מבין שבע הרשויות שנבדקו ומחיר הארנונה השנתית לחנות ממוצעת היא 13,373 שקלים בלבד. גם בראשון לציון, החובקת בתוכה עסקים רבים וסוחרים למכביר, ישלמו רק 14,339 שקלים, זאת בל נשכח לעומת 32,894 שקלים, מחיר הארנונה השנתית לעסק ממוצע (30 מ"ר חנות, 30 מ"ר גלריה וכן 30 מ"ר מחסן) בנתניה.

הסוחרים שיבקשו לראות נתונים מדויקים יותר יגלו, שלפחות מבחינת תשלומי הארנונה, משתלם לפתוח חנות בכפר סבא, שכן היא הזולה ביותר מבין שבע הרשויות שנבדקו ומחיר הארנונה השנתית לחנות ממוצעת היא 13,373 שקלים בלבד. גם בראשון לציון, החובקת בתוכה עסקים רבים וסוחרים למכביר, ישלמו רק 14,339 שקלים, זאת בל נשכח לעומת 32,894 שקלים, מחיר הארנונה השנתית לעסק ממוצע (30 מ"ר חנות, 30 מ"ר גלריה וכן 30 מ"ר מחסן) בנתניה.

 "אנו מאמינים, שהגיעה העת שהדרג אשר קובע את מדיניות העיר, קרי מליאת מועצת העיר, תפעל לרפורמה נכונה יותר בכל הקשור למיסוי בארנונה בכלל ומיסוי ארנונה בעסקים בפרט", ציין לנתניה און ליין – ksn אילוז והוסיף: "בעיריית נתניה פועלים על-פי העיקרון, שאם במקום אחד מורידים, הרי שבמקום אחר צריך להעלות כדי לשמור על איזון. מנגד אנו מאמינים, בשורה של חלופות שבסופו של דבר יובילו למצב שגם הסכום השנתי של מסי הארנונה אותו משלמת חנות ממוצעת יירד, וגם סך ההכנסות העירוניות יגדל. בכל מקרה, השינוי הראשוני חייב להיעשות באמצעות הוספת סיווג מיוחד לגלריות – כפי שקיים במרבית הערים שנבדקו. זה גם יוריד את ממוצע התשלום בנתניה וגם יוביל לכך שישתלם ליותר ויותר חנויות להשתמש או לבנות גלריות".

צילום פוטוליה
צילום פוטוליה

 יו"ר ועדת הכספים, חבר המועצה, שלמה ישי, שקיבל את הנתונים בידיו, מסר בתגובה כי "כידוע, מאז שנת 1992 קובעו באופן שרירותי על-ידי שר הפנים דאז גובה הארנונה. צו המסים לשנת 2015 אושר זה מכבר, בהתאם לדרישות משרד הפנים שהקדים השנה, ומכאן שדיונים על הנושא יוכלו להתקיים רק בעוד כשנה לקראת צו המסים לשנת 2016. חשוב לי להדגיש, כי במהלך העשור האחרון, בהתאם למדיניות ראש העיר, לא הועלתה הארנונה מעבר למה שמחייב החוק וכן אושרה שורה ארוכה של הקלות – הן למגורים והן לעסקים. עם זאת, לאור פניית העיתון, נושא "הגלריה" ייבחן במועד הרלוונטי על-ידי הגורמים העירוניים הרלוונטיים".

מעיריית נתניה נמסר בתגובה, כי "חיוב הארנונה נקבע בהתאם לתקנות המדינה ולצו הארנונה העירוני הייחודי של כל רשות ורשות וכל שינוי כרוך באישור מועצת העיר ושרי הפנים והאוצר". לשאלה האם ניתן לפעול לשינוי אופן חיוב 'גלריה' נמסר, כי "משמעות הבקשה לשינוי אופן חיוב 'גלריה', היא שינוי "שיטת חישוב" שקיימת בצו המיסים, דבר אשר נכון למועד זה אינו אפשרי בהתאם לתקנות הארנונה של המדינה ובהתאם להחלטה עדכנית של ועדת הכספים של הכנסת". עוד הוסיפו בעירייה, כי "כל הפחתה שהיא במס (אף אם תתאפשר) מצריכה בדיקות מעמיקות ובעלת השלכה רחבה על כלל ההכנסות".

20 תגובות

  1. אנחנו בעלי העסקים בנתניה משלמים את הארנונה הגבוהה ביותר בארץ. לעסקים בנוסף בעוד בעיריות אחרות יש הנחות גדולות על גלריות ומחסנים'בנתניה אין התייחסות ואנחנו משלמים ארנונה רגילה עיריית נתניה. צריכה להבין שיש פה ציבור גדול של בעלי עסקים בנתניה' והמשפחות שלהם והעובדים שלהם שהם קהל בוחרים גדול שעכשיו מאוגד תחת התאחדות בעלי העסקים. ואם הנושא לא יטופל ויקלו על פרנסי העיר נבוא חשבון ביום הבוחר. עם הגורמים בעירייה שלא יטפלו בנושא ויקלו עלינו.
    התאחדות בעלי העסקים בנתניה .תפעל כדי להקל על בעלי העסקים הקורסים תחת עול המיסים והאגרות. ניר יצקן Lydia Cohen
    שלכם במאבק שאין צודק ממנו מנחם – מני אילוז יו"ר התאחדות בעלי העסקים בנתניה

  2. לא יודע מה איתכם.
    אבל הארנונה בנתניה היא מהגבוהות בארץ.
    עירית נתניה צריכה להבין שמיסים גבוהים מונעים מצידי העסקים להתפתח. ו
    אותו מצב לגבי הארנונה למגורים.
    עד מתי?

  3. לי בעצמי היתה מסעדה שנסגרה, הארנונה היתה יקרה יותר מכפול מהשכירות.

  4. עסקים קורסים תחת הארנונה הגבוהה והלא המוצדקת הגיע הזמן לעשות סדר בבלאגן
    למה צריכים לשלם ארנונה מלאה על מחסן שמאחסנים בו סחורה הזוי
    למה לשלם ארנונה מלאה על גלריה

  5. אכן קיימת בעיה אמיתית בכל הקשור למיסוי בנתניה. לא רק רפורמה וחשיבה מחודשת צריכה להיעשות בעניין המיסוי ועל-ידי מועצת העיר – אלא רפורמה חשובה עוד יותר וקיצוצים אמיתיים בשמנת העירונית. אין גוף עסקי בעולם, שאי-אפשר לייעל ולקצץ בעלויות שלו – למעט – אולי – מעיריית נתניה…

  6. עסקים נפתחים ונסגרים ללא הרף וגם אלה השורדים קורסים תחת נטל הארנונה והמיסים כאן תפקידה של עריית נתניה לבוא לקראת בעלי העסקים וביחד עם פיתוח העיר ורח הרצל שהינו מוקד משיכה לתיירים, לעשות סדר ולהיות לצד בעלי העסקים.
    עם שיתוף פעולה והצטרפות להתאחדות אין ספק שנצליח!!!

  7. העסקים הקטנים הם הבסיס של הכלכלה שלנו ואבוי לעיר ולתושביה שישארו רק עם קניונים ורשתות …
    בינתיים אולי אפשר להעביר חלק מהעסקים לדירות בקריית השרון היכן שהארנונה נמוכה משמעותית.

  8. מצוקת הארנונה בנתניה קיימת כבר שנים. בעיר ובאזורי התעשייה. עסקים קטנים רבים מגיעים לאזור התעשייה פולג להתחיל להתפתח. חושבים שהארנונה נמוכה יותר מערים אחרות הקרובות יותר לתל אביב. הם מבינים מהר מאוד שאכלו אותה במיסוי. תוך שנה עד שנתיים, עסקים רבים עוזבים למקומות בהם הארנונה יותר הגיונית והוגנת. הפקחים הנשלחים מטעם העירייה למדידות לא מתחשבים, לא מסבירים ואין עם לדבר. אני, כסגן יו"ר התאחדות העסקים בנתניה מבקש מכל בעלי העסקים בנתניה, מכל מי שרוצה להשאיר את העסק שלו בנתניה, מהעסקים שכבר נואשו מלדבר אל קירות עיריית נתניה, להצטרף להתאחדות בעלי העסקים והסוחרים בנתניה. אנו גאים על שתוך מספר חודשים כבר תרמנו רבות לשינוי החלטות העירייה לטובת בעלי העסקים במרכז העיר. בשביל חזון צריך להילחם, כדי להלחם צריך כוח! הצטרפו אלינו להשפיע!!

  9. אני בעד כל מהלך שיוביל לקידום העסקים בעיר נתניה – מהלך שיגיע עם מכלול שיפורים בהתייחסות העירייה לבעלי העסקים – לא רק בארנונה.
    אכן הממצאים מקוממים אך בכדי לבצע שינוי נדרשת משמעת קואליציונית החורגת מההסכמים המנהלים את המועצה כיום, משמעת אשר תציג יכולת הבנה בעניינים פיסקאליים ועסקיים ארוכי טווח לטובת בעלי העסקים בעיר.
    לדעתי ההבנה הזו לא קיימת כיום במועצה, וחבל.

  10. בעידן הזה כאשר יותר ויותר עסקים עוברים לשיווק באינטרנט
    כולם צריכים להתייעל ! עוד מעט לא ישארו עסקים שניתן לגבות מהם משהו…
    צריך לחשוב קדימה . עיריית נתניה צריכה להבין שמצבם של העסקים המסורתיים קשה יותר מתמיד
    אני באופן אישי רכשתי נעליים לפני חודש מחנות באינטרנט והשליח של פדקס היה צריך לבוא שלוש פעמים
    עד שהתאמנו את המידה המדוייקת ובסך הכל אני יכול להעיד שרמת שביעות הרצון שלי מאד גבוהה .
    גם מהמוצר , גם מהשירות וגם מהמחיר וכל זאת עשיתי בכמה קליקים במחשב !!! אז נכון שלא כל הנתנייתים
    הגיעו לרמת הקידמה הזאת יחד עם זאת התופעה הולכת וגדלה והשיווק ברשת תופס תאוצה אז למה להחזיק מלאי ולשלם שכירות וארנונה כאשר אפשר לעשות את הכל במחשב ומקסימום להחזיק סחורה באיזה שהוא מחסן במקום נידח ? כדאי לעירית נתניה להבין שעוד מעט לא יהיו בעלי עסקים שישלמו ארנונה ..חלק מהם לא ישרדו כלכלית וחלק מהם פשוט יתפתח ויעבור שידרוג בצורה שלא תחייב להיות תקועים בשיטות המסחר הישנות ….

  11. כבר שנים שבעלי העסקים מתלוננים על גובה הארנונה וזה אחד הדברים שגורם לסגירת רבים מהם. הפער בין הארנונה בנתניה לבין הארנונה בישובים אחרים הוא בלתי נסבל, כמו התגובות של העירייה. כל דבר אפשר לשנות. לכל
    דבר יש פתרון. משנים הים את פני העיר, את פני המרכז, רוצים שתהיינה חנויות איכותיות, צריך ללכת לקראת בעלי העסקים בעניין. העולם מישתנה וגם החשיבה במנגנון העירוני צריכה להשתנות.

  12. ארנונה לעסק קטן עד 30 מטר 300 ש"ח למטר לשטח החנות לשטח המחסן ולשטח הגלריה
    לעסק גדול מעל 1000 מטר רק 75 ש"ח פער הגיוני? הנחות לטייקונים במקום לדאוג לעסקים הקטנים מפרנסי העיר. חלם?

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן