ההיגיון ניצח: מחירי הקייטנות העירוניות יוזלו

1
101
קייטנות נתניה עופר אורנשטיין
מחירי הקייטנות העירוניות יוזלו. נתניה

מובילי מחאת המחירים המופקעים שנגבו בקייטנות העירוניות המיועדות לילדי גני הילדים, ואשר מרביתן מנוהלות על-ידי רשת המתנ"סים העירונית באופן בלעדי, יכולים לרשום לעצמם הישג: חבר מועצת העיר, עופר אורנשטיין, המשמש כממונה על המתנ"סים, מוביל רפורמה משמעותית שתקל על ההורים בעלויות קייטנת הגנים בקיץ הקרוב ובקיץ שאחריו.

במסגרת שורה של מהלכים שאושרו נקבע, כי עלות קייטנות גני הילדים (יום מלא) במהלך חודש יולי תוזל בכ-15% מבלי לפגוע בהיקף התכנים. עוד נקבע, כי שיטת שלושת המחזורים תבוטל ותוחזר לשיטת שני מחזורים. בנוסף, כחלק מאסטרטגיה לטווח ארוך, הוחלט לאמץ את "שיטת הרצליה". על-פי גישה זו תתאפשר להורים לילדים בגני ילדים המשתמשים בצהרונים, לשמר בכל חודש מחיר קבוע, שיכלול בפועל ומלכתחילה את מימון הקייטנה במהלך חופשת הקיץ. הערכה היא, כי המחיר החדש, על בסיס הסכמת עיריית נתניה למחיר אחיד, תחול על כל העיר.

מאבק ציבורי

במהלך החודשים יוני ויולי התנהל בנתניה, כמו גם בערים רבות ברחבי הארץ, מאבק ציבורי בדרישה להוזלה משמעותית בעלות הקייטנות העירוניות. בנתניה הובילו את המאבק ועדי השכונות בעיר. בתחקיר שביצע עיתון נתניה און ליין באותה עת, התברר כי ניתן היה להוזיל את עלות הקייטנות העירוניות באם מפעיליהם היו מבצעים שורה של פעולות פשוטות – בהן – הוזלת עלויות הספקים ועוד. יתרה מזאת, בניתוח מרכיבי העלות העירונית והעברתם לשלושה מפעילי קייטנות פרטיים, הסתבר כי במתנ"סים משלמים הרבה יותר לאותן פעולות. הצעות המחיר הפרטיות שאסף נתניה און ליין על בסיס מרכיבים זהים העלה גם, כי מעבר לחיסכון של 15% ועד 20% במרכיב הספקים, ניתן היה לחסוך בעלויות השכירות: בעוד המתנ"סים משלמים סכום סמלי על השימוש הגני הילדים, מפעילי הקייטנות הפרטיות חישבו לפי מחיר שוק (השכרת גן ילדים באם העירייה הייתה מאשרת) ועדיין המחיר יצא זול יותר משמעותית.

המאבק הציבורי אף הגיע לכנסת, ועד כה התקיימו בוועדת הפנים של הכנסת שני דיונים בהם דרשו חברי הכנסת מכלל הגורמים לנסח מתווה ברור למה אמורה קייטנה עירונית לכלול. הגדיל לעשות יו"ר הוועדה, חבר הכנסת אמסלם, שתקף במהלך הדיון האחרון את המתרחש וקבע, כי המצב הקיים בלתי-אפשרי. "ההורים אינם פרה נחלבת וקייטנות לא נועדו להעשיר את הרשויות". יש לציין, כי אם ועדת הפנים תצליח לגבש מתווה אחיד ארצי, קיימת אפשרות כי מחירי הקייטנות יוזלו עוד – או לחילופין יחויבו הרשויות להפעיל מסלולים עם פחות תכנים חיצוניים (ימי כיף מחוץ לגני הילדים, סדנאות העשרה מרובות ועוד) – מה שעשוי להוזיל העלויות באחוזים ניכרים נוספים.

בשיחה עם נתניה און ליין אישר עופר אורנשטיין, כי אכן בוצעה שורה ארוכה של מהלכים ובראיון לעיתון נתניה און ליין הסביר והרחיב.

אחת הטענות הייתה שניתן לוותר על חלק מהחוגים כדי להוזיל עוד את המחירים ולחילופין להקים קייטנה במסלול מוזל יותר
"ראשית, זו פעם ראשונה בנתניה בה נמצאה הדרך להוזלה משמעותית בעלות הקייטנות. עם תום סבב הקייטנות בקיץ החולף ביצענו סקר עליו ענו 473 הורים שילדיהם השתתפו בקיץ שעבר בקייטנות הגנים במתנ"ס מזרח נתניה. 94% היו מרוצים מתכני הקייטנה, 92% ביקשו אותה כמות או יותר של סדנאות חיצוניות ואטרקציות. מרבית התלונות היו על ריבוי תחלופת הצוותים בשל ריבוי מספר המחזורים. בחנו גם את האפשרות להקמת קייטנת גן במסלול מוזל, ואולם, מרבית ההורים הביעו עמדה חד-משמעית שהם לא מוכנים לשנע את ילדיהם למבנה אחר וללא חבריהם. כמו כן, בהקמת קייטנה מסוג זה ייתכן מצב בו יהיו כאלה שיתייגו זו כקייטנה למי שאין. אנו עדיין בוחנים חלופה, אך לא בטוח שנספיק לקיץ זה".

מבחינה כספית, בכמה כסף מדובר ואיך, פתאום, נמצאה הדרך לחסוך זאת ולמה מלכתחילה לא פעלתם לצמצום העלויות לספקים?
"מבלי להתייחס למה שהיה בעבר, ואני בתפקידי רק שנתיים, כמי שעוסק כל יום בעבודתי במשא ומתן וברכש, אכן פתחנו את כל תחום הספקים למשא ומתן מחודש, הפעם, תוך שימוש ביתרון היחסי שיש לכל מתנ"סי נתניה ביחד וזו כמות הילדים הגבוהה. כידוע, בנתניה ארבע הנהלות מתנ"סים, שלכל אחד מהם הנהלה נפרדת. באמצעות איחוד כוחות לצורכי מו"מ, מינפנו את הכוח הצרכני להוזלת העלות. עלות קייטנת גני הילדים לחודש יולי 2016 ליום ארוך ובמחזור אחד ארוך תעמוד על 1950 שקלים לעומת 2300 שקלים. עלות יום קצר תעמוד על 1260 שקלים. כמו כן, כאמור, הוחלט על חזרה לשני מחזורים – דבר שיוביל לצמצום בהחלפות הצוותים. ההחלטה המשמעותית יותר, לטעמי, היא אימוץ "מודל הרצליה": הורה לילד בגן ילדים ישלם החל מחודש ספטמבר מחיר של 1055 שקלים בחודש – כך שבחודש יולי ישלם ההורה על קייטנת יום ארוך גם-כן 1055 שקלים. מדובר במהלך שיסייע לניהול נכון יותר של תזרים המזומנים של המשפחות. יש לציין, שנמשיך בגישה המעניקה הנחה בת 10% לילד שני וכן 20% לילד שלישי – משהו שלא קיים בהרבה ערים בארץ".

תגובה 1

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן