לירן אלעל הולך נגד הזרם

4
143

לירן אלעל (36) מופיע כבר שנים על הבמות הכי גדולות בארץ. חוץ מלנגן, לכתוב ולשיר הוא גם מנהל ומפיק מוזיקלי נחשב בתחום. היום, חצי שנה אחרי שעבר לנתניה ושמונה שנים של עבודה על הפרויקט האישי שלו- אלבום הבכורה שלו, הוא מדבר על הקושי להגיע לתקשורת, על אנשים טובים כמו אהוד מנור, מני פאר ואריק איינשטיין ועל הליכה נגד הזרם.

 אני חייבת להודות, שהדבר שהכי עניין אותי בתחילת השיחה עם אלעל, זאת לאור העובדה שמרבית המוסיקאים בוחרים להתגורר בבירת תעשיית המוסיקה הישראלית, מדינת תל-אביב, בחר אלעל לעבור ולהתגורר דווקא בנתניה, ועוד בשכונה חדשה.

 "תראי, עברתי לנתניה לפני כחצי שנה, אחרי תשע שנים ברמת גן. המשפחה התרחבה וחיפשנו דירה. בסופו של דבר הגענו לנתניה.זה קרה בגלל המחיר. אין לי, עדיין, הרבה מה לומר על העיר. אני עדיין בוחן אותה: בחינוך, בשירותים הקהילתיים ובחברה. תשאלי אותי עוד חצי שנה, אני מאמין שיהיו לי יותר תשובות", הוא מסביר.

 את דרכו המוזיקלית עושה אלעל כבר שנים כמוזיקאי: כותב ומלחין, מפיק מוזיקלי, פסנתרן מחונן, גיטריסט וזמר. "עשיתי תואר במוזיקה בקומפוזיציה ופסנתר, אחר-כך שיתפתי פעולה עם המון אמנים, מאהוד מנור, ששי קשת וצדי צרפתי ועד שירי מימון. עם כל אומן זה היה בתפקיד אחר. בבית צבי, למשל, הייתי קלידן ומנהל מוזיקלי של מופעים".

 מתי הבנת שאתה רוצה לצאת לקריירת סולו?

זה תמיד היה שם, איפשהו, באחורי המוח שלי. די עמוק במערכת. זה חלחל ויצא במהלך שמונה השנים האחרונות בהם עובד על האלבום שלי,  אני מתבשל לאט (צוחק). היום אני יותר יודע מי אני ויש לי יותר בשלות מוזיקלית. זהו תהליך, שמעבר להיבט האישי הוא גם כלכלי. זו השקעה לא קטנה להוציא אלבום. כל מי שבתחום יגיד את זה, במיוחד היום".

 אז בכל זאת, ממה מתפרנסים?

"אני עובד במוזיקה. כמו שזה נשמע. אני מנגן ומנצח על מקהלות ומלמד תלמידים לנגן ומופיע בכל מיני פרויקטים, הרגע, למשל, התקשרו וביקשו ממני להופיע באיזו הופעה של איזה הרכב טנגו. ניגנתי הרבה שנים טנגו. עכשיו יש לי 'ג'וק' חדש. מעבר לזה שאני מוציא אלבום חדש וראשון ושצילמתי שני קליפים מושקעים בטירוף, יש לי תחביבים אחרים. החלטתי, פתאום באמצע החיים, לעשות תואר שני במנהל עסקים. ניגשתי כבר למבחן הג'ימאט והתחלתי ללמוד. יש לי את הפריבילגיה שאני עובד שנים במוזיקה לעשות דברים בשביל הכיף. אומרים שאני עוף מוזר. נראה לי, שגם בנתניה אני נחשב די מוזר. כשהגעתי הייתי מעורב באוד בקטע החברתי. בקטע של הארנונה שהיא מאוד גבוהה אצלנו בשכונה. ניסיתי לשכנע את העירייה שהם עושים משהו שהוא לא לעניין, שהם לוקחים מזוגות צעירים משהו שאין להם לתת. אני די הולך נגד הזרם. לא מוכן לקבל את הדברים כמו שהם, כי ככה הם. גם במוזיקה שאני יוצר אני כזה".

 ספר לי קצת על האלבום

"לאלבום החדש אני מתכוון לקרוא "אז אני". הוא מורכב, ברובו, ממוזיקת פופ עם השפעות מעולם הרוק, הבלוז, הפולק  והאלקטרוני. יש הרבה סגנונות. חלק מהחומרים נעשו עם הפקה מוזיקלית של יא יא כהן אהרונוב מהדג נחש, ויש עוד לא מעט אומנים מוכשרים שלקחו חלק ביצירה של האלבום. את הקליפ הראשון שלו מהשיר "אז אני" (אז אני רק רוצה מקום שקט) החלטתי לצלם דווקא בשדרות – עוד לפני שהתחילה מלחמת "צוק איתן". האמנתי, שמי שרוצה מקום שקט אלה הם האנשים בשדרות. חשבתי אז, שמה שבאמת מרגיז אותם זה שקוראים למטחי הרקטות הנופלים עליהם כבר שנים- טפטופים. זה לא ככה. עובדה שילד בן ארבע נהרג מהטפטופים הללו".

 ניתן לומר שזו גישה שונה מהגישה המקובלת, מהמיינסטרים – גם המוסיקלי וגם החברתי

"מוזיקאי מהמרכז המצלם קליפ בשדרות זה נגד הזרם. אני מתעניין במה שקורא לאנשים במדינה הזאת. אני חושב שצריך להיות מעורב תמיד במה שקורה לאנשים במדינה. תמיד שאלו אותי למה אתה מסתובב עם התראה של צבע אדום בטלפון שלי – למה זה טוב? ואני עונה שחשוב לא להיות מנותקים מהמציאות ולא להתעלם".

אחד השירים באלבום הוא השיר האחרון שאהוד מנור כתב לפני מותו. באותה עת אלעל היה בקשר עם מנור. ביחד הם תכננו ועבדו על מופע של שירי ברודווי שמנור תרגם לאחר שנפטר, הפיק אלעל את המופע לזכרו של מנור. "העלנו את המופע הזה לזכרו. הוא רץ באולמות הכי יפים בארץ. אשתו ניגשה לבמה במופע הבכורה והקריאה את השיר האחרון שהוא כתב. זהו שיר נבואי לגמרי. הוא אומר שם: "אחרי מותי יש דרך לאהוב" וגם: "אני קרבת אלוהים לי טוב". השיר מבוסס על פרק כ"ג בתהילים. היא ביקשה ממני שאלחין את השיר הזה והוא גם יופיע באלבום. הוא כבר ביוטיוב. המשפחה מאוד תמכה והם ממש אוהבים את מה שיצא מהשיר הזה. עוד לא הוצאתי אותו כסינגל, כי זהו שיר טעון. מעבר לזה, שהיום זה גם ככה סיפור מההפטרה להיכנס לרדיו".

 עד כמה קשה היום האפשרות לזכות בדקות שידור בתחנות הרדיו הנחשבות?

לירן אלעל מתוך הקליפ "אז אני רק רוצה מקום שקט"
לירן אלעל מתוך הקליפ "אז אני רק רוצה מקום שקט"

"האלבום אמור לצאת בתחילת חודש הבא. אני מחפש עכשיו יחצ"ן טוב ומקצועי, שיוציא את החומרים שלי החוצה. אני לא יכול לעשות הכל לבד. לייצג את עצמך זה אולי מאוד אותנטי, אבל בתקשורת מעדיפים, כנראה, שמישהו שהם מכירים יעשה את זה. ככה זה עובד היום. יש ביקוש אדיר של אמנים לצאת החוצה.  היום, בלי קשר, קשה מאוד למכור מוסיקה ובפרט מוסיקה מקורית. מה שקורה כבר, שמחפשים את מה שמוכר כמו מוסיקה מזרחית. היום הכל מסחרי ומושפע מרייטינג".

אז לא תלך לריאליטי?

"למה לא. אני חושב שזה דבר חיובי.ניסיתי לפני כמה שנים וזה לא כל-כך הלך. הייתי בכוכב נולד.. זה אחלה פלטפורמה למי שזה מתאים לו. אני כנראה צריך לעבור את הדרך לבד, עם כל הקשיים עד שזה יקרה ובינתיים זה קורה ככה".

 את מני פאר ז"ל, שהלך לעולמו לפני כשבוע לאחר מחלה קשה, הכיר אלעל והתיידד עימו לפני מספר חודשים. "יצא ככה באופן פרדוקסלי שהכרתי אותו אישית כמה חודשים לפני שהוא נפטר. זה  היה במופע של שירי אריק איינשטיין. הוזמנתי כדי לשיר את "סע לאט", ביצוע לא שגרתי ודי מטורף שביצעתי עם הפסנתר. מני מאוד נהנה מהביצוע ויצא לנו, אחר-כך, לשבת ולדבר על מוסיקה. הוא היה מהאנשים של הדור שמדבר בגובה העיניים. גם אהוד מנור באותה עת הזמין אותי לבית שלו בבנימינה, כשהוא החליט שהוא רוצה לעבוד איתי. בלי מניירות ובלי כלום. התכתבנו תקופה. אני באמת מקווה שיהיו עוד אנשים כמוהם בתקשורת ובעולם המוסיקה. זה חשוב, כי  יש בישראל המון יצירה מצוינת שלא מגיעה לידי מימוש. התחום בארץ הוא כמו סיר לחץ. זאת ארץ קטנה, ולכן חשוב שאנשים יהיו פתוחים וקשובים ובגובה העיניים. תראי את אריק איינשטיין, מדינה שלמה הגיעה להלוויה שלו, וזה רק כי הוא דיבר לכולם, כי הוא היה איש שדיבר בגובה העיניים".

היום, בלי קשר, קשה מאוד למכור מוסיקה ובפרט מוסיקה מקורית. מה שקורה כבר, שמחפשים את מה שמוכר כמו מוסיקה מזרחית. היום הכל מסחרי ומושפע מרייטינג…

 מה הדבר שהכי מרגש אותך?

"זה ישמע הכי נדוש, אבל מעבר לכל, הילדים שלי, דנה וגיא, הכי מרגשים אותי. יש גם קליפ של הבת שלי מגיל שלוש שעלתה וניגנה איתי על הפסנתר בהופעה מאוד גדולה שהייתה לי. היא באה להגיש לי פרחים בסיום, והעליתי אותה על הפסנתר יחד איתי. הקהל היה באטרף היא ממש נכנסה לזה".

 מהו החלום שלך

"החלום שלי הוא קצת לא ריאלי. אם הייתי יכול להופיע עם ריי צ'ארלס  האגדי או משהו שכן אפשרי עדיין להגשים, מופע עם סטיבי וונדר, הייתי מאושר.  שניהם, מבחינתי, הם האורים והתומים".

את לירן תוכלו למצוא בדף הפייסבוק הרשמי שלו- liran elal official  או בערוץ שלו ביו טיוב. כדאי.

4 תגובות

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן