המדוזות כבר כאן

0
811
מדוזה, מדוזות בנתניה
צילום: fotolia

כמדי שנה, עם הגעת הימים החמים, מוצאות מאות אלפי מדוזות מקום נוח לשהות בו, בהם חופי נתניה. במהלך סוף השבוע האחרון נצפו מאות אלפי מדוזות מסוג חוטית נודדת, עושות את דרכן מכיוון דרום, אל עבר חופי הארץ.

למרות שעדיין לא מדובר בנחילי הענק, כבר בסוף השבוע האחרון דיווחו מתרחצים בחופי נתניה על מפגש עם מדוזות ועל מים צורבים. על פי מפת המדוזות הארצית, נראה כי בסמוך לחופים נמצאים כעת מספר מועט יחסית של מדוזות. אולם, בעומק הים, אותרו אלפי מדוזות, אשר, ככל הנראה, כבר בסוף השבוע בקרוב, תגענה עד לחופים. ביום רביעי השבוע התקבלו דיווחים ממתרחצים על מדוזות רבות וצריבה במספר חופים בנתניה, בהם חוף ארגמן, חוף פולג וחוף סירונית.

המדוזות הנפוצות ביותר הן מדוזות טרופיות מסוג חוטית נודדת. צבעה של החוטית לבן – כחלחל ומגופה משתלשלים מעין חוטים, מכאן שמה. החוטית הנודדת שמקורה באוקיינוס ההודי, הגיעה לאזור הים התיכון, עם פתיחת תעלת סואץ. המדוזות מתרבות בלב ים, אולם הן מגיעות בדרך כלל, בחודשים החמים, אל קרבת החופים – מחופי מצרים בדרום ועד חופי סוריה בצפון.

קוטר החוטית יכול להגיע עד ל-80 ס"מ, אולם קוטרן הממוצע של רוב החוטיות הנודדות הוא בין 30 ל-40 ס"מ. לחוטית הנודדת תאים צורבים, אשר נמצאים בזרועותיה. על הזרועות נימים דקיקים שעליהם תאים צורבים. מגע בהם גורם להפרשת החומר הצורב, אשר מיועד במקור ללכוד ולשתק את טרפה.

החומר אותו מפרישה החוטית עלול לגרום לבני אדם לצריבות שנראות כמו כוויות. לרוב, תחושת הצריבה נעלמת תוך מספר שעות. במידה והצריבה נמשכת יש לשטוף את האזור הנגוע במי ים ולא במים מתוקים. אין לשפשף את המקום הנגוע עם חול. כמו כן, מריחת חומץ על האזור הנגוע תקל על תחושת הצריבה.

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן