הנער נפטר – ביטוח לאומי סירב לשלם גמלה

0
95
מייצגת עו"ד ענת קאופמן

בשנת 2014, בגיל 15 בלבד, אובחן נער שהתגורר באחד היישובים באזור, כחולה סרטן עם גידול ממאיר ברגלו. הנער, בן למשפחה דלת אמצעים, נאלץ לעבור סדרה של טיפולים כימותרפיים, ניתוח אונקולוגי וטיפול צמוד. כחלק מהטיפול הקבוע, נאלץ להגיע אחת לשבוע  לבית החולים דנה לצורך קבלת טיפולים כימותרפיים וקרינתיים, דבר שאילץ את הוריו ללוות אותו לטיפולים ולטפל בו לפניהם ולאחריהם. הוא התנייד בכיסא גלגלים, אולם המחלה גברה עליו והוא נפטר בגיל 16.5.

הטיפולים הקשים הכבידו כלכלית על המשפחה, שגם כך מוגדרת קשת יום ודלת אמצעים. הורי הנער פנו למוסד לביטוח לאומי וביקשו לקבל גמלת תלות – גמלה אשר נותנת מענה לצורך בטיפול יומיומי והשגחה על אדם חולה.

על מנת לקבל גמלת תלות להורים לילדים חולי סרטן סופני, צריכים החולים לעבור מבחני תלות הבודקים בין השאר פרמטרים של ניידות עצמאית – יכולת להתלבש לבד, להתרחץ לבד, ללכת לשירותים באופן עצמאי והאם הוא זקוק להשגחה מתמדת. בנוסף נאלצים החולים לעבור מבחנים בהם נבדק האם החולה יכול להכין אוכל לעצמו, להפעיל מכשירים חשמליים, לבצע קניות או סידורים ברשויות השונות.

כאמור הנער נפטר והמשפחה לא קיבלה גמלת תלות. בני המשפחה פנו לעו"ד ענת קאופמן, אשר החליטה לטפל במקרה ומסרה לעיתון השרון שלי, כי "ביצוע המבחנים הללו על ילד חולה סרטן המקבל טיפולים כימותרפיים או הקרנות, פשוט אינו רלוונטי. השאלה במקרים כאלה אינה האם הוא יכול להגיע לסופרמרקט השכונתי או לעמוד בתור.  הרי ילד כזה אינו יכול להגיע לטיפולים בכוחות עצמו והוא תלוי לחלוטין במשפחתו. הוא זקוק להשגחה מתמדת בגלל תופעות הלוואי שנגרמות כתוצאה מהטיפולים. במיוחד בגלל גילו הצעיר הוא זקוק  לתמיכה נפשית מתמדת. הדעת נותנת שהוא חייב להיות זכאי לאותה גמלת תלות וברור שגמלת התלות הזו למשפחה של נער חולה סרטן שעובר הקרנות – זו בדיוק רוח החוק. יש לנו חוות דעת תומכת ממומחית לנושא ואפילו ממנהל השירות לגידולי העצם בבית החולים דנה. כלומר, מנהל בכיר בבית חולים ממשלתי קבע שמצבו אנוש ומצדיק את קבלת הקצבה ואף כתב באותה עת, שלנער שבועות או חודשים ספורים לחיות. ובכל זאת, גוף ממשלתי אחר – הביטוח הלאומי, אינו סומך את ידיו על חוות דעת כזו? איך תתכן כזו אטימות?".

מהמוסד לביטוח לאומי נמסר בתגובה לעיתון השרון שלי, כי "מדובר במקרה קשה ועצוב, ואנו משתתפים בצערה של המשפחה. ההורים קיבלו קצבת נכות לילד וכן תוספת לקצבה בזמן הטיפולים הכימותרפיים, עד דצמבר 2015. חשוב לציין, כי בחודש מאי 2016 עבר תיקון חקיקה שהרחיב את מעגל הזכאים לתוספת לקצבה, ואיפשר את חידוש התשלום התוספת עבור הילד. צר לנו על התחושה שנוצרה אצל המשפחה".

כתבות נוספות העשויות לעניין אתכם:

ילדים ונוער: מכורים למסכים – מחוברים לניידים

תיירות: 3.1 מלש"ח לפיתוח השוק העירוני נתניה

הסרטון המפליל: הפורץ תועד במצלמת האבטחה, זוהה ונלכד

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן