הקרב על אסדות הגז

0
616
צילום fotolia

עשרות מתושבי נתניה ועמק חפר הצטרפו בשבועות האחרונים למטה המאבק להרחקת אסדות הגז והקונדנסט ממרחק של קילומטרים ספורים מהחוף למרחק של 120 קילומטרים; על-פי התכנית צפויות לקום 16 אסדות גז שימוקמו מצפון נתניה ועד מכמורת. לטענת מטה המאבק, הרשויות, שאומנם הגישו התנגדות והובילו מאבק ציבורי למניעת הקמת מתקן יבשתי לטיפול בגז, נרדמו בשמירה בכל הקשור להקמת אסדות גז צמוד כל-כך לחופים. ברשויות, כמובן, מכחישים.

על פי תוכנית תמ"א 37 ח' אושרו להקמה בין נתניה לחוף דור עד 32 אסדות גז – כאשר 16 אסדות מתוכן יוצבו בין בין מכמורת לחופי נתניה צפון. אסדות אלה יוקמו על ידי ארבע חברות. כל אסדה תוקם על גבי קונסטרוקציה בגובה של 80 מטרים על פני הים. על כל אסדה יהיה לפיד שגובה השלהבת שלו יוכל להגיע עד גובה של 135 מטרים. אסדות אלה ישמשו, למעשה, מפעל פטרוכימי, אשר יקלוט את הגז מאתר הקידוח עצמו. האסדות מתוכננות לקום מרחק קילומטרים ספורים מהחוף.

זיהום אוויר

על גבי האסדות יתבצע תהליך ההפרדה של הגז הטבעי מהגולמי. על פי מטה המאבק, פעולת ההפרדה תיצור כמויות אדירות של קונדנסט. הקונדנסט הוא תוצר לוואי רעיל המתקבל בעת זיקוק גז או נפט. את הקונדנסט יעבירו לזיקוק ואחסון במספר אתרים. אחד האתרים שהוצעו היה בתחום מועצת עמק חפר.

ממטה המאבק שנאבק מזה זמן בהזזת האסדות למרחק של 120 ק"מ מהחוף ועצירת הזרמת הקונדנסט לחוף, נמסר כי מדובר בתעשייה שאינה מיועדת לתצרוכת מקומית, אלא רובה תיוצא. לדבריהם מדובר באסון בריאותי שכן "הצבת האסדות במרחק קילומטרים ספורים מהחוף תגרום לחלקיקי רעלים להגיע עם הרוחות המערביות אל מקומות יישוב וכי מדובר בסכנת חיים".

על פי מטה המאבק גם חלקם של תושבי נתניה לא נפקד מסכנה זו, שכן האסדות הפטרוכימיות יוצבו מצפון נתניה לכיוון מכמורת. "מעבר לנוף שייהרס עם בניית אסדות אלה, תושבי נתניה ועמק חפר יהיו חשופים לרעלים", נטען.

שיטה מיושנת

במטה המאבק טוענים, כי הפקת גז בשיטת האסדות הצפות, תפתור את הבעיה והיא גם השיטה המתקדמת – בניגוד לשיטה שאישרו בישראל. בשיטה המוצעת, הגז נשאב למתקן קליטה והטיפול הנמצא מעל הבאר 125 ק"מ מהחוף. במתקן זה מתבצעת הפרדת הגז מהקונדנסט, משם מוזרם הגז ליבשה בצינור והקונדנסט מוטען על אוניות המובילות אותו לזיקוק במדינות היעד. "אסדות הגז שאושרו הן תשתיות מיושנות, אשר במדינות מתקדמות בעולם הפסיקו להשתמש בהן", ציינו.

נרדמו בשמירה?

למרות הכוונה להקים אסדות זיקוק בסמוך לחופי נתניה ובמרחק של כ-7.5 קילומטרים מהחוף, לא הגישה עיריית נתניה בצורה רשמית התנגדות לתוכנית. אולם, את התנגדותה השמיעה העירייה בישיבות פנימיות. בישיבה שהתקיימה בשנת 2011, הביע מהנדס העיר באותה עת, פול ויטל, את התנגדות העירייה להקמת האסדות. ויטל אמר באותה ישיבה: "כמהנדס עיריית נתניה אני לא מעוניין שיוקמו מתקנים ימיים מול נתניה. בעבר, כשבחנו הקמת שדה תעופה באי בים, מול חופי נתניה נמצא כי אזור זה הוא בהתאמה גיאולוגית וסדמינטולוגית. לפיכך, אם יוקמו מתקנים ימיים לגז, נושא הקמת שדה התעופה יגוז. לפיכך, עיריית נתניה מתנגדת באופן רשמי להקמת מתקן ימי מול חופיה".

לעניין החלופות שהוצעו אמר ויטל: "מבחינה גיאוגרפית העיר נתניה הנה עיר המשתרעת לאורך חוף הים ועל גבי מצוק והנראות ונצפות של מתקן מסוג זה, הינה משמעותית יותר. לא מתקבל על הדעת שהמתקן ימוקם אל מול העיר – כאשר הטיעון של אי הסטתו דרומה נובע משיקולי שמירה על שמורת טבע מוצעת ואילו התושבים מקבלים ניקוד מופחת. אני דורש שיתווסף קריטריון לבחינת מיקום האתרים הימיים, המנתח את מיקומם ביחס לריכוזי אוכלוסייה עירונית לאורך החוף… לגבי מערכי כניסה לחוף, עיריית נתניה אדישה למיקומים שהוצעו, אך מבקשת כי החלופות יהיו מרוחקות ככל הניתן מהעיר נתניה".
ההתנגדויות לתוכנית המתאר היו רבות. בין המתנגדים שהגישו באופן רשמי התנגדויות היו גם מספר תושבי עמק חפר, בהם מטה המאבק עמק חפר, תושבים מעמק חפר ובעלי עסקים, אשר עמדו בין השאר על פיזור הרעלים לכיוון החוף. חלק מהמתנגדים הביעו חשש לביטחון התושבים במקרה של מתקפה על אסדות הגז, שיוצבו קרוב כל כך למקומות ישוב. חלקם הביעו דאגה לזיהום הסביבתי שיגרם בעקבות רוחות דרום מערביות לתושבים ולבעלי החיים באזור, בכללם צבי הים ושמורת בית ינאי.

התגובות

חבר מועצת העיר נתניה, רפי ימין, מסר בתגובה כי "מטה המאבק כולל גם את נתניה. עיריית נתניה שותפה מלאה לדרישה להרחקת האסדות לעומק הים. אנו מצויים בקשר הדוק עם עומרי דותן, יו"ר עמותת הקואליציה האזרחית הכוללת כ-15 רשויות. באופן אישי, צירפתי למאבק את ארגוני הגולשים ויש הסכמה רחבה במועצת העיר להתנגד לתכנית. לצערי, המאבק הראשוני הצליח לדחוק את האסדות שהיו אמורות להיות על החופים, למרחק של שבעה עד שמונה קילומטרים. כעת, אנו במאבק להרחיק עד כמה שיותר".

מעיריית נתניה נמסר בתגובה, כי "אסדת הגז החדשה שמתעתדת לקום בשנים הקרובות (ונמצאת כעת בהליך קבלת היתר על ידי מחוז חיפה) – מיקומה צפונית לחדרה. יתרה מכך, נתניה בזמנו התנגדה להקמת אסדה מול חופי נתניה. מוסד התכנון שתכנן את תמ"א 37 ח' הוא המועצה הארצית לתכנון ובנייה והם הגוף שקובע את הליכי התכנון. בישיבות שהתקיימו בין העירייה למוסדות התכנון והמתכננים שלהם – עריית נתניה הביעה התנגדות נחרצת להצבת אסדת גז מול חופיה. מבדיקה עם משרד האדריכלים לרמן אשר מתכנן את האסדות במדינה, נאמר במפורש שאין כל כוונה לבנות אסדת גז מול נתניה"

ממועצת עמק חפר נמסר בתגובה, כי "מועצה אזורית עמק חפר נאבקה מאבק עיקש ומר מול מוסדות התכנון כדי לסכל את הכוונה להקים מתקן לקליטת הגז וטיהורו בתחום שיפוט המועצה. בעקבות מאבק המועצה הועתקו המתקנים לים. גם בנושא המרחק מהחוף פעלה המועצה בכל כוחה ואף שכרה מומחים שחיברו תזכירים גאולוגיים שתמכו בהרחקת האסדות מהחוף למרחק גדול יותר. המועצה ממשיכה לעקוב אחר ההתפתחויות ותגיב בהתאם".

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן