הרטבות לילה בקרב ילדים

2
290
(fotolia) צילום

עובדה: המחקרים קובעים, כי בקרב ילדים הרטבת לילה שכיחה יותר בקרב בנים מאשר בנות. שני מנגנונים בגוף קשורים למניעת הרטבת לילה: מנגנון שליטה עצבית ומנגנון ריכוז שתן לילי הורמונלי. בריאיון לעיתון נתניה און ליין – נתניה הרחיבה ד"ר מיטל קידר, רופאת ילדים ונפרולוגית ילדים, המנהלת את המרפאה להרטבות לילה אצל ילדים במרכז הרפואי לניאדו, על דרכי הטיפול.

מאיזה גיל מומלץ להתחיל לטפל בילד שלא נגמל בלילה?
"הרטבת לילה ראשונית שכיחה מאוד ומוגדרת נורמלית בילדים עד גיל חמש, ולכן התחלת טיפול במרפאות הרטבה הינו מגיל חמש ואילך בלבד. עם זאת אציין, כי הקניית הרגלים לאחר הדרכה הורית נכונה, יכולה להיעשות קודם לכן. הדרכה זו תעניק להורים כלים, שיסייעו לבניית הביטחון העצמי של הילד והשגת הצלחות. הרטבת לילה שכיחה יותר בבנים מאשר בבנות, ויש קשר משפחתי מובהק להרטבת לילה".

מהו תהליך הטיפול ומהם הגורמים להרטבת לילה?
"הערכה ראשונית רפואית, היסטוריה רפואית, היסטוריה של בעיית ההרטבה ובדיקה גופנית מקיפה הינם תנאי ראשון להתחלת הטיפול בהרטבת לילה. לצערי, היום רוב מרפאות ההרטבה בארץ מנוהלות על-ידי פסיכולוגים ולא רופאי ילדים – כך שהשלב ההכרחי הנ"ל לא מתקיים. חשוב להבין ממה נובעת בעיית ההרטבה. בגוף ישנם שני מנגנונים הקשורים למניעת הרטבת לילה: מנגנון שליטה עצבית אוטומטי ומנגנון ריכוז שתן לילי הורמונלי. המנגנון העצבי חלקו רצוני וחלקו אינו רצוני – השליטה העצבית על היעדר בריחת השתן בלילה הינה שליטה על סוגרי השתן והינה נרכשת עם השנים, כמו שילד לומד בגיל מסוים ללכת – כך הוא לומד בגיל מסוים לשלוט על סוגרי השתן והצואה. יש ילדים המגיעים לבשלות המנגנון בגיל שנתיים ויש ילדים המגיעים לבשלות המנגנון בגיל חמש או שבע. המנגנון השני תלוי בהפרשת הורמון ה-ADH אשר מופרש באופן טבעי יותר בשעות הלילה וגורמת לנו, ילדים ומבוגרים, לייצר פחות כמות שתן בשעות השינה".

מהן שיטות הטיפול הקיימות במקרי הרטבת לילה והאם הן מתאימות לכל ילד?
"כל מקרה הינו לגופו ולכן יש להתאים את מנגנון הטיפול בהתאם למצבו של הילד. דרך טיפול אחת הינה הפעמונית, אשר תעבוד על מנגנון שינה – יקיצה בעת התחלת שתן ותסייע לקדם את השליטה העצבית. דרך טיפול שנייה הנה על-ידי מתן תרופה בשם מינרין, המכילה את החומר של ה ADH ומפחיתה את ייצור השתן בלילה. דרך טיפול נוספת הינה באמצעות הטיפול ההתנהגותי להטלת שתן נכונה והרגלי שתיה נכונים. היא חייבת להיות משולבת יחד עם הטיפולים הנ"ל לצורך הצלחה ארוכת טווח. דרך טיפול זו מבוצעת על-ידי תרגול שרירי רצפת האגן באמצעות פיזיותרפיסטית ילדים ומומחית לרצפת האגן – במטרה להקנות לילדים הרגלים נכונים לכל החיים. רק לאחר הערכה רפואית נכונה ומדויקת יש להתאים לכל מטופל את הגישה הטיפולית הנכונה עבורו".

האם מומלץ לנסות עם ילד בן שבע שמעולם לא נגמל טיפול רגשי?
"בילד שמעולם לא נגמל לרוב לא מדובר בבעיה רגשית, אלא בבעיית בשלות ראשונית – כפי שהוסבר קודם לכן. חשוב לדעת, שלעתים הבעיה הרגשית היא משנית בעקבות ההרטבה. כלומר, הילד חש תסכול וחוסר הצלחה וזה מוביל להתפתחות של בעיות רגשיות. במקרים אלה, אם תיפתר בעיית ההרטבה – הילד יחווה הצלחות שיובילו לשיפור ניכר עד לפתרון הבעיה הרגשית".

2 תגובות

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן