השמש, הקיץ ותופעות עוריות

0
246
ד"ר מיכל מידן. איכילוב. צילום ליאור צור

רוזציאה, קופרוז והמנגיומות הן תופעות עוריות שכיחות, הנגרמות בין השאר בגלל חשיפה לשמש. לדברי ד"ר מיכל מידן, רופאת עור בכירה המתמחה באסתטיקה ובטיפולי לייזר במרכז המשולב לאסתטיקה בביה"ח איכילוב, ניתן לטפל בתופעות הללו די בקלות.

רוזציאה

"אדמומיות בפנים אינה תמיד רק סומק", קובעת ד"ר מידן: "במקרים רבים הסיבה לאדמומיות הקבועה היא מחלת עור בשם רוזציאה". רוזציאה מאופיינת באדמומיות מוגברת של עור הפנים, בעיקר על פני הלחיים, המצח והסנטר. היא שכיחה בעיקר אצל נשים עם עור בהיר והיא מכונה, לעתים, כאקנה של הגיל המבוגר ומופיעה לרוב אחרי גיל 30. המחלה מתבטאת בתפרחת אדומה של עור הפנים ונימיות דם מורחבות (קופרוז) ולעיתים מלווה בפצעונים קטנים דמויי אקנה. בתחילת המחלה הסומק מופיע ונעלם. אולם, בהמשך נהפך לקבוע ומהווה בעיה אסתטית עבור נשים רבות. לרוב, מאובחנת בשוגג כסומק, כווית שמש או אקנה והטיפול שניתן אינו פותר את הבעיה העורית. חשוב לפנות לרופא עור על מנת לאבחן כראוי את המחלה. פרט למעורבות העורית, ישנה מעורבות עינית של המחלה המתבטאת בעיניים דומעות ומגורות. במקרים קשים ישנו עיבוי של רקמות הפנים והאף המכונה רינופימה.

הגורמים לרוזציאה אינם לגמרי ידועים. ככל הנראה, מדובר בשילוב של נטייה גנטית וגורמים סביבתיים המרחיבים את כלי הדם. כמו כן, אצל נשים עם רוזציאה ישנה רמה גבוהה של טפיל בשם דמודקס (הקיים גם בעור בריא בכמות קטנה יותר), וחיידק הליקובקטר פירולי במעיים. הסיבה להתרחבות כלי הדם קשורה, כנראה, לרפיפות וסקולרית. ישנם מספר גורמים המרחיבים את כלי הדם וחשוב ככל הניתן להימנע מהם. הגורמים כוללים חשיפה לשמש, מאמץ גופני אינטנסיבי, משקאות חמים, מזונות חריפים, צריכת אלכוהול, מקלחת חמה, לחץ נפשי ועוד.

לדברי ד"ר מידן, דרכי הטיפול ברוזציאה כוללים: הימנעות מהגורמים המחמירים, תזונה נכונה והקפדה על תכשירים שאינם מגרים את העור. טיפול תרופתי הכולל קרמים/ג'ל המכילים בנזולי פרוקסיד, חומצה אזלאית, טרטינוין או סוגים שונים של אנטיביוטיקה. במקרים קשים ניתן טיפול אנטיביוטי למספר חודשים או רואקוטן. במקרים רבים לא די בטיפול אנטיביוטי ויש צורך בטיפול בלייזר על מנת לכווץ את כלי הדם המורחבים. טכנולוגית הלייזר היא היחידה המוכרת כיום לטיפול בבעיה זו. במרכז המשולב לאסתטיקה במרכז רפואי ת"א (איכילוב), בין השאר, במכשיר Pulsed dye Laser , IPL טיפול בקרני אור וכן טיפול  פוטודינמי (PDT).

קופרוז

קופרוז הינה תופעה שכיחה המתבטאת בנימי דם מורחבים, בעיקר באזור הלחיים, צידי האף, צוואר ומחשוף חזה. הרחבת הנימיות הינה תולדה של גנטיקה וגורמים נוספים. הגורם השכיח ביותר הינו חשיפה לשמש, צריכת אלכוהול, הריון, סטרואידים, תרופות, יתר לחץ דם מחלות עור כגון רוזציאה ומחלות קולגן. הרחבת כלי הדם הקטנים יותר מעין רשת נימים היוצר מראה אדמומי המהווה בעיה אסתטית. כיום ישנן טכנולוגיות מתקדמות לטיפול בתופעה זו ושימוש במחט חשמלית נמצאת פחות בשימוש. גם במקרה זה מומלץ טיפול באמצעות Pulsed dye Laser וכן IPL טיפול בקרני אור (IPL) לטיפול בנגעים שמקורם בכלי דם (רוזציאה, הרחבת כלי דם), בנגעים פיגמנטריים ולהצערה ורענון העור. יש להדגיש, כי לא ניתן להשוות בין מכשירי ה-IPL הנמצאים במכוני SPA שונים לטכנולוגיה המתקדמת הנמצאת במרכז המשולב לאסטתיקה.

המנגיומות

ישנם שני סוגים: CHERRY ANGIOMA וכן SPIDER ANGIOMA . מקור שמם נובע מצורת המראה האחד מזכיר דובדבן והשני עכביש. אלה גידולי דם שפירים. דהיינו, לא מסוכנים שניתן לטפל בהם באמצעות לייזר. נגעים אלו נוצרים מהתרבות לא תקינה של כלי דם בסמוך לשטח פני העור. אנגיומה מסוג דובדבן מתרבה עם הגיל וצבעה משתנה מאדום בוהק לבורדו, הגודל משתנה מ 1-2 מ"מ עד 2 ס"מ. במקרים קשים ישנם נגעים רבים שנוטים לדמם בפציעה קלה.

אנגיומה מסוג עכביש היא טלנגיקטזה (הרחבת כלי דם מתחת לעור) עם נקודה מרכזית ומסביב כלי דם זעירים המזכיר צורת עכביש. אנגיומות מסוג זה שכיחות מאוד. לרוב ללא משמעות רפואית אך במקרים מסוימים עשוי להעיד על מחלה כבדית. מצבים נוספים בהם ניתן למצוא המנגיומה בצורת עכביש הם: הריון, נטילת גלולות, חשיפה לשמש וצריכת אלכוהול. הטיפול בנגעים וסקולריים מסוג זה פשוט ומצריך טיפול חד פעמי קצר, בלייזר מסוג PDL או IPL.