חוק הגירושין החדש – בא לברך יצא מקלל

0
258
עו
מייצג עו"ד יצחק אבישר. צילום נתניה און ליין-ksn

חוק הגירושין החדש יכנס לתוקף בקרוב. לחוק קמו מתנגדים במערכת המשפט בישראל, שהדגישו, כי החוק יערים קשיים על לא מעט זוגות מתגרשים. על פי החוק, יחוייבו המתגרשים לעבור הליך גישור. רק לאחר הליך הגישור, במידה ויכשל – יוכלו לפנות בני הזוג לערכאות ולתבוע גירושין. התקנות לחוק מורות שבכל תביעת גירושין יחוייבו בני הזוג להגיש בקשה לישוב סכסוך "לערכאה" הנבחרת ובית המשפט או בית הדין יפנו את הצדדים להליך גישור ביחידת הסיוע שליד בית המשפט.

יש לציין שפגישת הגישור הראשונה תהיה פגישה טיפולית ולצדדים יינתנו עוד שלושה מפגשים במהלך 45 -60 יום , עם הארכה של עוד 15 יום , בשלושת המפגשים עם המגשר בעניינים משפטיים ישנה אפשרות להיות מיוצג ע"י עורך דין.

יוזמי החוק החדש טוענים, כי הוא אמור לחולל מהפכה בתחום הגירושין בישראל, אולם החוק הקים לעצמו תומכים ומתנגדים רבים. חלקם טוענים שמדובר באות מתה – בחוק מחורר ככברה, שיהיה קל מאד לעוקפו, בעוד אחרים טוענים כי הוא רק יכביד וייקר את הליכי הגירושין על זוגות המעוניינים להתגרש. אי לכך הייצוג על ידי עו"ד יהיה מורכב יותר ומשולב עם פגישות גישור.

החוק החדש לא יפתור את הבעיה מהשורש וישאיר את המצב כפי שהיה עם חסרונות רבים. הדיונים בדיני המשפחה נוגעים למעשה בנושאים הכי חשובים לאדם בחייו – ביתו, משפחתו וכבודו. בכל התחומים הללו – הוצאת הדיון לידיים של עובדים סוציאליים שלא מכירים את חוקי המשפחה לעומקם, עלול להפקיר את טובתם של המתדיינים, ולכפות עליהם פתרונות שלאחר מכן יקשה עליהם לשנותם.

התקנות החדשות לחוק יתירו בתנאים מסוימים, לכל צד, להגיש לבית המשפט "סעדים" זמניים דחופים כגון מזונות זמניים , הסדרי ראיה , עיקולים , צווי עיכוב יציאה מהארץ והברחת נכסים .

החסרונות בחוק

מרוץ סמכויות – הופך הרבה יותר מורכב עם החוק. למעשה החוק אומר שכאשר חולפים הימים שהוקצו לגישור 45-60 ימים – במידה וההליך יכשל יאלצו הצדדים לפנות לערכאה המשפטית בה הוגשה התביעה לישוב סכסוך – כלומר מרוץ סמכויות כבימים ימימה.מי הגיש את התביעה הראשונה והיכן הגיש? רק המרכיב הזה בחוק יגרום לעומס כזה בבתי המשפט – שכבר מהסיבה הזו – הוא לא שווה את הנייר עליו הוא כתוב.

אלימות במשפחה – חוק הגישור אוסר על הליך הגישור כאשר קיים הליך פלילי. מה יעשו אותם זוגות, אשר נפתח כנגד אחד מהצדדים הליך פלילי בשל אלימות או הזנחת הילדים, הרי לא ניתן לבצע הליך שכזה ובעת הגשת תביעה לבית משפט למשפחה או לבית הדין ,התקנות מורות שאם ישנו צוו הרחקה מחד גיסה או כתב אישום מאידך גיסה, חוקית לא יכולים להתדיין אחד עם השני וניתן להגיש תביעות כבעבר. למצער עקב החוק החדש יוגשו תביעות שווא בתדירות גבוהה ביותר .

סעדים זמניים – קיימות בעיות רבות בחוק, שעלולות להמיט על זוגות רבים סבל רב כאשר האישה צריכה מזונות זמניים – התקנות מאפשרות להגיש תביעה שכזו בתנאים מסוימים ויש סיכוי שבית המשפט לא ידון בנושא עקב הגישור ואי עמידה בתנאי הסף לתביעה כזו ,אישה זו וילדיה לא יקבלו מזונות זמניים לתקופה של כ ארבעה חודשים.

צווי עיכוב יציאה מהארץ – על פי התקנות של בית המשפט – לא ניתנים לאכיפה ומתבטלים אם לא מוגשת תובענה מתאימה תוך 7 ימים מהוצאת הצו הזמני.המשמעות היא שבני הזוג לא יוכלו למעשה לפנות לבית המשפט, אלא בתנאים מסוימים שהתקנות מורות ועל כן לא יוכלו להוציא צו עיכוב יציאה אפקטיבי נגד חטיפת הילדים שלהם.

צווי דיספוזיציה – אי אפשר לטפל בהם ללא תביעה רכושית . כלומר, אם אחד מבני הזוג מבריח רכוש, לא ניתן לעצור אותו במשך 85 – 60 ימים. הדבר עלול להוביל לתוצאה של ריקון הנכסים של בני הזוג, כגון מכירת נכסים הנמצאים על שם של אחד מבני הזוג , ריקון חשבון בנק , כניסה להליך של חדלות פירעון עקב חובות מדומים.

ניכור הורי – התקנות מאפשרות להגיש תביעה שכזו בתנאים מסוימים ויש סיכוי שבית המשפט לא ידון בנושא עקב הגישור ואי עמידה בתנאי הסף לתביעה כזו ,הנזק המצטבר להורה שלא יפגוש את ילדיו כ-4 חודשים הינו נזק מצטבר שלעיתים קשה לתיקון.

גישור בכפייה – על פי חוק ותקנות הגישור הליך הגישור הינו הליך וולונטרי שבו שני הצדדים מסכימים להליך שכזה. המחוקק קבע בחוק החדש שעל הצדדים להליך גירושין לפנות לגישור תחילה, כופה על הצדדים הליך שכזה וסןגר בפניהם את הערכאות השיפוטיות. החוק פוגע בזכות ההתדיינות של האזרח למעשה סגר את דלתות בית המשפט .

יחידת הסיוע – תנהל את ההליך ותקבע אם ניתן להגיש תביעות לסעדים זמניים. המשך הליך הגישור (בקשות לזמן נוסף), החלטות של יחידת הסיוע שהינם עובדים סוציאליים אשר לא הוכשרו לטפל בהליכים משפטיים פשוטים ומורכבים כאחד יהיו החלטות שלא ניתן לערער אליהם. למעשה עובדים סוציאליים יהפכו לגורם שיפוטי לכל דבר עם סמכויות שיפוטיות לכל דבר. בנוסף העומס הקיים במערכת של יחידת הסיוע לא יוכל לתת מענה לדברים הבוערים יגרום למשיכת זמן עיכוב בקשות ומפח נפש של הצדדים ולעתיד לבוא לעומס רב על בתי המשפט עקב צוואר בקבוק שהחוק החדש יצר.

פגיעה בעצמאות הרשות השופטת – זהו החוק הראשון שחוסם אזרחים מלגשת לערכאות משפטיות. "אפילו לאסירים שמורה הזכות לעתירה לבית המשפט – אך למתגרשים תיחסם דרך זו בחוק, לכן הוגשה עתירה לבג"ץ כנגד חוקיות החוק כי החוק פוגע "בחוק יסוד כבוד האדם וחירותו" .

חוות דעת מומחים – החוק מונע ייצוג הוגן לצדדים, אי יכולת למינוי מומחים שיקבעו את הונם האמיתי של בני הזוג (אקטואר). בכך תיכפה חלוקה לא הוגנת של רכושם, פגיעה בעצמאותה של הרשות השופטת, חוסר סמכות לחקור עדים וחוות דעת מקצועית .

עורך דין יצחק אבישר, בעל משרד עו"ד יצחק אבישר ושות' בנתניה ברחוב הרצל 53 מומחה לדיני משפחה ועוסק בתחום כ-7 שנים ,עורך דין יצחק אבישר בעל 5 תארים שונים במנהל עסקים, בכלכלה,בתקשורת, הנדסת תעשיה וניהול, משפטים וחבר בלשכת עורכי הדין,

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן