יואל רזבוזוב מציג: לה פמיליה תחילה

0
101

 

 

הסערה סביב ארגון "לה פמיליה" מסרבת לדעוך. אחרי התנהגות מבישה מאין כמותה במשחק של בית"ר ירושלים נגד שארלואה הצרפתית לפני כמעט שבועיים, שוב חוזר הניגון והאצבע המאשימה מופנית אל אנשי החוק. לטענת חבר הכנסת, יואל רזבוזוב, הדרך היחידה לטפל בנושא האלימות במגרשים, היא אך ורק באמצעות טיפול שורש. "עכשיו זה זמן לעשות יותר ולדבר פחות. מדיניות הוועדות הצוותים והדיונים הנצחיים מיצו את עצמם, ועכשיו תורם של אלה שבאמת רוצים למגר את האלימות במגרשים לפעול", הסביר רזבוזוב לנתניה און ליין – ksn, בפגישה בבית קפה, כאן, בנתניה, העיר בה הוא מתגורר.

רזבוזוב, יושב ראש שדולת הספורט בכנסת, לא רק מדבר הוא גם פועל על מנת לשנות. חבר הכנסת ממפלגת יש עתיד, אשר עורר סערה ציבורית כשביקש מהיועץ המשפטי לממשלה לבדוק את האופציה להוציא את ארגון האוהדים של בית"ר מחוץ לחוק, זוכה לגיבוי מצד רבים מאוהדי בית"ר ירושלים. חשוב מזה, מצד פרנסי הספורט בישראל.

אתה, בעצם, קורא להוציא את ארגון אוהדי בית"ר "לה פמיליה" מחוץ לחוק, תעזור לי לתרגם את זה לפרקטיקה ולא לעוד סיסמא פופוליססטית

"אז ככה, פניתי ליועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, וביקשתי ממנו לבחון משפטית להוציא את ארגון האוהדים "לה פמיליה" מחוץ לחוק, ולקרוא להם התאגדות בלתי חוקית או התארגנות בלתי מותרת. אני מחכה לתשובה".

מן הסתם צריך לבסס טענה מסוג זה, על מה אתה נשען ושוב, האם אין בזה פופוליזם?

"אני נשען על תקנות ההגנה בהן התנאי להתאגדות בלתי חוקית זה ממליץ מסית או מעודד בחוקתו או תעמולתו את אחת מהפעולות הבאות: מיגור חוקתה של ישראל או ממשלת ישראל בכוח הזרוע או באלימות".

מה זאת אומרת? ועם כל הכבוד החוק לא מתייחס לארגוני אוהדים?

"אני אסביר: "לה פמיליה" הוא ארגון, כך אני טוען, שחלק קטן ממנו פועל מתוך טינה, גזענות ואף שנאה. אנו יודעים וברור לכל, שהארגון מסית לכאורה ועושה תעמולה של גזענות. זה נעשה בריש גלי ואף פעם לא הסתירו זאת. אין זה משנה אם מדובר באדם אחד או קומץ של כמה עשרות בתוך ארגון גדול. מה שמשנה הוא, שהקומץ הזה מכתיב לכל השאר. האירועים האחרונים הם, ללא ספק, הזדמנות לעשות לזה סוף ופעם אחת ולתמיד להוציא את הארגון הזה מחוץ לחוק. מבחינתי, רק טיפול ביד קשה בבריוני ספורט, ולא משנה לאיזה ארגון הם שייכים, תנקה את המגרשים מוונדליזם ומסעות הפחדה".

לחה"כ רזבוזוב ניסיון רב בקרב על שינוי הצביון הספורטיבי בישראל. בכנסת הקודמת הוא פעל לתיקון חוק האלימות, כשהמטרה הייתה החמרת ענישה באירועי ספורט ובעקבות החקיקה.  "פעם ראשונה אי-פעם, בעקבות התיקון לחוק שעמדתי מאחוריו, במדינת ישראל הכניסו אוהד חוליגן המכונה "פואד" למאסר בפועל – לאחר שזה פרץ למגרש והרים יד על השחקן ערן זהבי בדרבי התל אביבי. אני רק מזכיר, שעד החקיקה שלי הסתיימו מקרים מסוג זה בקנס לאגודות וקצת 'נו נו נו' לאוהד".

הזכרת את תיקון חוק האלימות שיזמת – מדוע הוא לא מספיק כדי לטפל במקרה קיצוני כמו שארע בבלגיה ועם כל הכבוד, היו גם אוהדים של שארלואה שנהגו בצורה אלימה, גזענית ומסיתה?!

"אתחיל בתיקון החוק שיזמתי שהתמקד בטיפול יסודי ביחידים. כלומר, לטפל נקודתית באוהד הבעייתי כמו שקרה בדרבי של תל אביב. הפעם אני חותר לטפל בכל קבוצה או התארגנות של אנשים כאלה או אחרים למטרות אלימות והסתה מוקצנות כמו "לה פמיליה".  נתחיל בזה שקומץ האוהדים הללו, שעושה גם פעולות יפות יש לומר, הורס לכלל אוהדי הקבוצה ומנהליה. כדי לחדד את הנקודה: רוב רובם של אוהדי בית"ר ירושלים, עשרות אלפים מהבירה וגם מכל רחבי הארץ, מדהימים. גם הם נפגעים בשל התנהלותם של כמה בודדים או כמה עשרות.  הפעם נחצה קו אדום, נעשה עוול ונזק תדמיתי כמעט בלתי הפיך למדינה עצמה. באשר לאוהדים או למסיתים מהצד הבלגי, את זה אני משאיר לטיפול המשטרה הבלגית והחוק הבלגי שהוא מאוד ברור, חד והעונשים שם כבדים".

לפני שהתיקון בחוק האלימות נכנס לפועל, האכיפה, הענישה והטיפול במקרה בריונות ואלימות במגרשים היוותה סוג של בדיחה וגם כעת די מרחמים…

"אני מסכים איתך לחלוטין. זו הסיבה מדוע פעלתי לשנות את החוק. לא הגיוני שאלימות של כמה אוהדים במגרש, תטופל באמצעות הרחקת אותם אוהדים וקנס כספי או הפחתת נקודות לקבוצה אליה משתייכים האוהדים המתפרעים. צריך לטפל בדברים מהיסוד ולמצות, עם כל אדם באשר הוא, את הדין – מבלי להשליך על סביבתו את תוצאות מעשיו של אותו פרט. אני מאמין בכל ליבי, שככל שנטפל במקרים אלה ביד קשה – כך יפחתו מספר מקרי האלימות: למען יראו וייראו".

 האם אתה לא מפחד מאותם "בריוני" ספורט שינסו לפגוע בך?

"עוד בכנסת הקודמת, אחרי שתיקון החוק לאלימות עלה, קיבלתי לא מעט איומים. אני לא נותן לעצמי להיכנע לפחד, כי ברגע שאכנע אסתור את התפקיד שלי. אני אסביר: חשוב לי לשנות. חשוב לי שהספורט בארץ יראה טוב יותר. אם אכנע לאותו קומץ, שבהתנהלותו מזכיר לעיתים קרובות התנהלות של 'מאפיה' – אחטא לתפקידי. אסור לתת לקומץ להכתיב לכל האחרים את ההתנהלות".

בעוד אתה בחרת בצעד קיצוני באמצעות פנייה ליועץ המשפטי לממשלה, שרת הספורט בחרה להקים ועדה. למה?

"אני חושב שדי מיצינו את עניין הועדות, הצוותים והדיונים. הגיע הזמן לעשות ולא רק לדבר. מן הסתם, האינטרסים שלי ושל שרת התרבות והספורט, מירי רגב, הם זהים. גם אני וגם היא מעוניינים למגר עד כמה שניתן את האלימות בספורט. ידנו משגת לעשות זאת, אבל צריך לעשות. לא צריך עוד ועוד ועדות, מספיק שמדינת ישראל תשכיל להשתמש בחוקים שכבר חוקקו ותחדד את המסרים. תקפיד על אכיפה מיידית ותעניש כמו שצריך".

מילה שלך על האוהדים של מכבי נתניה

"מכבי נתניה זכתה בקהל מעריצים אמיתי שיודע לעמוד מאחורי הקבוצה גם בזמנים קשים. לא בכדי אוהדי נתניה זוכים פעם אחר פעם בכל תואר אפשרי. גם אם אירעו מקרי אלימות במגרשי נתניה, הם בודדים ואפשר לספור אותם – מאז הוקמה הקבוצה – בקושי על יד אחת. האמת היא, שכאוהד של מכבי נתניה וכתושב העיר נתניה, אני רק יכול להיות גאה באוהדי הקבוצה שלנו. כיף לשמוע את אוהדי נתניה מעודדים, כיף לראות אותם מקבלים באהבה ניצחון או הפסד ומשיחות שיש לי עם ראשי קבוצות כדורגל וראשי ארגוני אוהדים מכל רחבי הארץ – כולם מודים שאוהדי נתניה הם, פשוט, הטובים, הנאמנים והנחמדים ביותר – אפילו בכבוד שהם רוכשים לקבוצות היריבות".

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן