מחלות החורף בפתח – מה באמת חשוב לדעת

0
136

אחת המחלות השכיחות בחורף היא מחלת השפעת, אך לא כל מחלת חורף היא שפעת. ד"ר גליה ברקאי (ביה"ח ספרא לילדים – תל השומר) מסבירה על ההבדלים

 

"לא כל מחלת חורף היא שפעת", כך קובעת ד"ר גליה ברקאי, סגנית מנהל מחלקת ילדים דרום, היחידה למחלות זיהומיות בילדים, ביה"ח ספרא לילדים – תל השומר: "בעונה זו עולה מאוד גם שכיחותן של מחלות בדרכי הנשימה העליונות הפוגעות בכל האוכלוסייה, בעיקר בילדים ובקשישים. חשוב לזכור שמחלת השפעת ורוב המחלות דמויות השפעת הן ויראליות, לכן אין צורך בטיפול באנטיביוטיקה. כל מה שנדרש הוא להקל ככל הניתן על הסימפטומים ולהישאר לנוח בבית (כדי לא להדביק אחרים)".

 

לפעמים אפצ'י זה רק הצטננות (רינופארינגיטיס)

לדברי ד"ר ברקאי, זוהי המחלה השכיחה ביותר בדרכי הנשימה העליונות. היא נגרמת על-פי רוב מנגיף הרינו-וירוס העובר באמצעות רסיסי רוק ונזלת. הצטננות היא מחלה המתפתחת בהדרגה ותסמיניה, הקלים בדרך-כלל, כוללים נזלת, כאב גרון ועיטוש ולרוב אינה מלווה בחום.

 ברונכיוליטיס

מחלה המערבת את דרכי הנשימה התחתונות של תינוקות וילדים צעירים. המחלה נגרמת לרוב מנגיף ה- RSV (Respiratory Syncytial Virus) והיא מלווה בתסמינים של נזלת, שיעול וחום הנמשכים בדרך-כלל מספר ימים. פגים וילדים הסובלים ממחלות ריאות כרוניות או ממומי לב נמצאים בסיכון למחלה קשה יותר. במקרים חמורים עלול להתפתח קוצר נשימה אשר יוביל גם לאשפוז ולעתים אף להנשמה. לכן, קיים חיסון סביל הניתן לחולים בקבוצות הסיכון אחת לחודש בחודשי החורף.

 שפעת

מחלה הנגרמת מנגיף השפעת (אינפלואנזה). התסמינים כוללים לרוב חום גבוה, כאבי שרירים, כאב ראש וחולשה. בשונה מהצטננות, תסמיני השפעת מופיעים ביום אחד, המחלה עלולה להיות חמורה יותר ולעתים יש גם כאבי בטן ושלשולים.

מדי שנה בעונת החורף, עד 40% מהילדים נעדרים מהגן או מבית הספר בשל מחלת השפעת ומחלות דמויות שפעת, אך גם מי שנמצאים במעגלים הקרובים של הילדים עלולים להידבק במחלה, ביניהם: הורים, סבים, גננות, מורים ומטפלות. כדי למנוע הדבקה הקפידו להשאיר חלון פתוח ואווררו את החדר. יש לשטוף ידיים לאחר כל מגע עם אדם חולה בשפעת, ולהקפיד גם על היגיינה של צעצועים ומוצצים שילדים קטנים נוהגים להעביר מפה לפה. כמו כן חשוב להימנע מלהגיע לגן ולעבודה בעת מחלה.

יש לציין שהדרך היעילה ביותר למנוע את מחלת השפעת היא קבלת חיסון. בישראל מאושרים שני חיסונים נגד שפעת – חיסון של נגיף מומת בזריקה וחיסון חי-מוחלש הניתן בתרסיס אף. החיסון בזריקה מכיל שלושה זנים של שפעת והוא מיועד לכל האוכלוסייה החל מגיל חצי שנה. החיסון בתרסיס מיועד לילדים מגיל שנתיים ועד לגיל 49, הוא אינו מתווה לחולי אסתמה המטופלים בסטרואידים במינון גבוה, לנשים בהיריון ולאנשים עם פגיעה במערכת חיסון. החיסון בתרסיס אינו כרוך בזריקה, מקנה הגנה כנגד ארבעה זני שפעת והוא יעיל יותר בילדים ולכן הוא מועדף לשימוש בגילאים 2-17 שנים.

מחלות נגיפיות עלולות לפגוע באוכלוסיה כולה, אך בתינוקות וילדים בגיל הרך לעתים מתפתחים סיבוכים, כגון דלקת אוזניים או דלקת ריאות, אשר מחייבים פנייה לרופא הילדים ובמקרים מסוימים אף מצריכים הגעה לבית החולים. על מנת למנוע הידרדרות יש לשים לב אם הילד הופך אפאתי, אם חום גופו לא יורד במשך מספר ימים רצופים או אם הוא סובל מקוצר נשימה. במקרים אלה מומלץ לפנות מהר ככל שניתן להתייעצות.

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן