מחלות הילדים בחורף והתמודדות ההורים

0
517
צילום fotolia

רופא הילדים האהוב והוותיק, ד"ר שמואל ריגלר, מומחה ברפואת ילדים של קופת החולים הכללית טיפל לאורך השנים באין ספור ילדים בנתניה. ד"ר ריגלר סיפר למערכת נתניה און ליין – נתניה און ליין, כי כבר בחודש ספטמבר ישנה עליה בתחלואת ילדים.

לדבריו האשם הוא במזג האוויר שמתחיל להשתנות – בתקופה זו ילדים נוטים הלצטנן ולהידבק בווירוסים. בנוסף למזג האוויר החזרה למסגרות החינוך חושפות את הילדים למחלות, לווירוסים ולחיידקים.

ד"ר ריגלר הוסיף, כי ישנם שני דברים שצריך לזכור לגבי החורף – ילדים תמיד ידבקו במחלות ויראליות במערכת החינוך וכן מרבית המחלות בתקופות החורף (חודשים ספטמבר עד אפריל) הן מחלות נגיפיות של דרכי הנשימה.

התסמינים למחלות בדרכי הנשימה הם גודש בדרכי הנשימה, דמעות, גודש באוזניים ושיעול. לרוב למחלות אלה יש תופעות נוספות, בין היתר הן יכולות להיות מלוות בחום, שיעול, נזלת וכאבי גרון או אוזניים.

ד"ר ריגלר הרגיע והוסיף, כי ברוב המכריע של המחלות התופעות חולפות מעצמן ללא צורך בטיפול או בהתערבות. מטרת הטיפול במקרים כאלה היא הקלה ולא ריפוי – תוך שמירה על דרכי נשימה פתוחות, הקלה בשיעול והורדת החום, על מנת להפחית כאב ואי נוחות. במרבית המקרים אין צורך בטיפול אנטיביוטי אלא בטיפול תומך בלבד.

העברה והדבקה של זיהומים נשימתיים, שלשול, מחלות אוזניים, או כאב גרון, מתרחשת על ידי חלקיקים הנישאים באוויר. לכן הדגיש ד"ר ריגלר את חשיבות האוורור: "חשוב והכרחי לשמור על חדרים מאווררים, ואנו כמובן גם ממליצים על חיסון נגד שפעת – בדגש על ילדים מגיל חצי שנה ועד 12 החל מחודש ספטמבר -אוקטובר".

אל תקבלו חום מהחום

ד"ר ריגלר הסביר, כי חום אצל ילדים מטריד מאוד את ההורים. יש לזכור כי החום הוא הסימפטום ולא המחלה עצמה. החום מאותת, שעלולה להיות מחלה זיהומית בגוף ולכן יש לנתרו. יחד עם זאת, חום גבוה אינו מוביל בהכרח לפרכוסי חום, הורדת החום אינה תורמת לריפוי המחלה ודרגת החום לא משקפת תמיד את חומרת המחלה.

כמו כן סוגיה נוספת שמטרידה הורים היא השאלה הנוגעת לחזרת הילדים למסגרת לימודים לאחר מחלה. בעיקר בתחילת השנה, כשכולם כבר רוצים לחזור לשגרה. ראשית, ישנם קווים מנחים של משרד הבריאות בנושא הזה. יחד עם זאת, יש לציין כי תמיד יש מקום ומשקל לשיקול הדעת של ההורים, וגם של הגננת /מורים.

ילד חולה נשאר בבית, ומתי חוזרים לשגרה?
"שישה כללים קצרים ויעילים שקל לזכור וגם להעביר – לפני החזרה לגן ולבית הספר יש לוודא כי חלפו לפחות 24 שעות ללא חום. ילדים סובלים משלשולים? ניתן לחזור למסגרות לאחר שחלפו לפחות 24 שעות מתום השלשולים. ילדים החולים באבעבועות רוח או ממחלת הפה והגפיים? יש להשאיר בבית עד להיעלמותה של הפריחה. חוזרים למסגרת בהתאם להמלצת רופא הילדים. הופעה של תולעים מחייבת טיפול בבעיה בבית וקבלת טיפול תרופתי מהרופא. ניתן לשלוח את הילדים למסגרת. אודם בעיניים ללא שום תסמין אחר איננו דלקת ויכול להיות כתוצאה של יובש או גירוד, ולכן לא מהווה סיבה להשאיר ילדים בבית. אם אתם לא בטוחים – כדאי להתייעץ עם הרופא במרפאה או בשירות רופא ילדים און ליין. הפרשות מוגלתיות ודלקות בעיניים מחייבות טיפול, יש לפנות לרופא ולהשאיר את הילדים בבית כדי למנוע הדבקה של ילדים אחרים".

ד"ר שמואל ריגלר, מומחה ברפואת ילדים. צילום באדיבות דוברות קופת חולים כללית מחוז שרון שומרות
ד"ר שמואל ריגלר, מומחה ברפואת ילדים. צילום באדיבות דוברות קופת חולים כללית מחוז שרון שומרות

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן