נערכים למניעת התפרצות מחלת הזיקה

0
94
הרצאתו של ד"ר אורי שלום. צילום באדיבות איגוד ערים השרון הצפוני

עקב המשך התפשטות נגיף הזיקה, הכריז ארגון הבריאות העולמי על מצב חירום בבריאות הציבור בעל השלכות בין-לאומיות ופורסמו הנחיות להתמודדות עם חשיפה ו/או אירועי תחלואה אפשריים בקרב נוסעים וחוזרים ממדינות בהן מתרחשת העברה פעילה של המחלה.

יום עיון שיזם יו"ר איגוד ערים שרון צפוני לתברואה ולאיכות סביבה, רפי קדוש, עסק בנושא פעילות מונעת לגילוי מוקדי דגירת זחלי יתושים ומאבק ביתוש הטיגריס האסייני.

במסגרת יום העיון מסר ד"ר אורי שלום, ראש אגף לחימה במזיקים במשרד להגנת הסביבה, כי המשרד להגנת הסביבה נערך למניעת התפרצות מחלת נגיף הזיקה, המועבר דרך יתושים. לדבריו, הדרך הטובה ביותר היא מניעת התפתחות יתושים ע"י ייבוש כלים בהם מצטברים מים בחצרות הבתים. כמו כן יש להפעיל מנטרים שיעברו בחצרות בתים, יאתרו מפגעים, ידריכו ויתריעו.

עוד ציין ד"ר שלום, כי על הרשויות המקומיות להיערך להסרת המפגעים וזאת ע"י הכנת תיק הדברה יישובי ולאחר איתור ומיפוי מקורות דגירה מועדים ופיקוח ואכיפה כלפי כל מי שמחזיק בשטח ולא פועל להדברת היתושים בשטחו.

ד"ר גיל סתיו, מומחה בתחום היתושים, ציין, כי מחלת הזיקה היא מחלה נגיפית, המועברת על ידי עקיצות יתושים. המחלה מתבטאת בחום, פריחה, כאבי פרקים ודלקת בלחמית העין. לרוב מדובר במחלה קלה , אך קיים חשש, כי הדבקה במחלה זו במהלך הריון עלולה לגרום למומים נוירולוגיים ביילוד, כולל מיקרוצפליה (Microcephaly). המחלה מתפשטת במהירות במרכז ובדרום אמריקה כולל האיים הקריביים, איי האוקיאנוס השקט, ובקייפ ורדה לחוף מערב אפריקה ומתבטאת במוח קטן וראש קטן.

לדבריו יתוש הטיגריס האסייני, שהוא מעביר פוטנציאלי של המחלה כמו גם של 20 מחלות נוספות, הגיע לארץ בשנת 2002. המאפיינים שלו הם שהוא מעופף גרוע שיכול לעוף כמה עשרות מטרים, עוקץ ביום בעקיצה מורגשת ולעיתים מכאיבה ונמצא בעיקר בחצרות הבתים. לכן אכפתיות ושיתוף פעולה של הציבור הם המפתח למיגור היתוש.

עוד מסר ד"ר סתיו, כי ניתן להדביר את היתוש אם כל אחד ידאג לייבש לחלוטין את כל כלי הקיבול למים ומקורות המים האפשריים בחצר ביתו: תחתיות עציצים, שלוליות בחצרות, מניעת דליפות בברזים, מערכות קירור ומזגנים, לנקז מים מגגות ומקלטים, לכסות היטב את בורות הביוב, לרוקן בקבוקים, אגרטלים, אדניות, חביות וצמיגים בהם הצטברו מים, כלי מים לחיות מחמד, לוודא ניקיון והחלפת מים בשקתות של הפרות, ליבש ולמנוע מקווי מים בסמוך למקומות גידול בעלי כנף ועוד.

ביום העיון השתתפו עשרות עובדי מחלקות תברואה, ביוב,ניקוז ופקחי תברואה מכל הרשויות ובהן נתניה, החברות באיגוד.

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן