נתניה: הפרקליטות תשקול הגשת כתב אישום נגד עובדת זרה החשודה בהתעללות בקשישה

0
85

 

הוארך ביום מעצרה של עובדת סיעודית (34) מהפיליפינים, בחשד שהכתה קשישה בת 83, חולת אלצהיימר, בה טיפלה. התיק הועבר לפרקליטות, שתשקול על-סמך הראיות שנאספו העמדתה לדין.

על פי החשד, ככל הנראה, הסתירה המטפלת מהקשישה מזון. החשודה טיפלה בקשישה בחמשת החודשים האחרונים. לאחרונה, הבחינה בתה של הקשישה בחבלות וסימנים על גופה. לשאלתה לפשר החבלות והסימנים טענה המטפלת להגנתה, כי הן נגרמו בעקבות נפילה.

זמן קצר לאחר מכן סיפרה הקשישה לבתה, כי הטיפול בה אינו ראוי וסיפרה על הכאות בהזדמנויות שונות על-ידי המטפלת. בסוף השבוע האחרון פוטרה המטפלת והבת מיהרה להגיש תלונה נגדה במשטרת נתניה. חוקרי התחנה ששמעו את הסיפור, מיהרו לעכב את המטפלת לחקירה, אשר בתום חקירתה נעצרה. ביום שלישי הוארך מעצרה ביום אחד.

אין זה המקרה הראשון בו עולה חשד שמטפלים מכים ומתעללים במטופלים הקשישים. כך גם הקושי להוכיח את החשדות, למרות הסימנים הפיזיים. דוגמא לכך הוא מקרה שארע לפני מספר שבועות, בו נעצרה באזור השרון מטפלת ממולדובה, אשר על-פי החשד תקפה לכאורה את הקשישה בת ה-85 בה טיפלה.

גם במקרה זה, שארע כאמור לפני מספר שבועות, הבחינו בני משפחתה של הקשישה בחבלות על גופה ומיהרו להתלונן במשטרה. בחקירתה טענה המטפלת, כי הסימנים נגרמו מנפילות. עוד טענה, כי מדובר בקשישה סיעודית שמרבה למעוד. באין ראיות תשתיתיות מוכחות, שחרר במקרה זה בית המשפט את המטפלת בערבות ואסר עליה להתקרב לקשישה.

 השופט, בצעד יוצא דופן, אף הציע במהלך הדיון לגרש את המטפלת חזרה לארצה וקבע בהחלטתו, כי "הפתרון היעיל, הנכון מבחינה עניינית, גם אם לא מבחינה משפטית, היא לשלוח את החשודה לארץ מוצאה ויפה שעה אחת קודם". השופט הוסיף בהתייחס לרשויות ההגירה וקבע, כי מן הראוי "שימצאו את המקור התקציבי ובכך יחסכו מזמנם של שופטים, חוקרי משטרה, סנגורים וכל המערכת התומכת מסביב, שעולה פי כמה ממחירו של כרטיס טיסה מישראל למולדובה".

 לנתניה און ליין ציינו חוקרי משטרה בכירים, כי ניתן לזהות חשד להתעללות בקשישים על-פי מספר סימנים: חבלות באזורים מוגנים בגוף, סימנים של טביעות אצבע על הגוף, איבוד משקל בלתי מוסבר של המטופל, כוויות במקומות בלתי צפויים, היסטוריה של נפילות ופציעות, לבוש מוזנח וכן ביקורים חוזרים בחדר מיון עקב נפילות מרובות.

 "קשישים העוברים התעללות", כך הוסיפה לעיתון עובדת סוציאלית בכירה: "מגלים לצד הסימנים הפיזיים, גם סימנים נפשיים ופסיכולוגים כתוצאה מהיחס לו הם זוכים". בין השאר ציינה, כי סימנים אלה יכולים להתבטא בתחושה של חרדה או של סערת נפש, ובמקרים מסוימים גם בתחושת 'מופנמות', הבעת צייתנות מופרזת וכניעה. אחת התופעות הבולטות הינה יצירת תלות במטפל – תלות הנובעת מפחד. "אחד המאפיינים לתלות זו", הוסיפה העובדת הסוציאלית: "הינו סירובו של הקשיש לשוחח מבלי שהמטפל או המטפלת נמצאים באזור. בכל מקרה, על-פי החוק להגנה על חסרי ישע, במקרים בהם עולה חשד להתעללות, חלה חובת דיווח למשטרה, שכן – כאמור – מדובר בחסר ישע".

לדברי ראובן סומך, בעבר רכז מודיעין במשטרת נתניה: "אחת הדרכים היעילות ביותר להגן על היקירים לנו, הינה באמצעות התקנת מצלמות נסתרות בבית וכן אזעקת פעמון המחוברת למוקד הפועל 24 שעות ביממה. קיים קושי רב בהוכחת התעללות אצל קשישים, כל עוד אין הדבר מתועד ומוכח בצורה חד-משמעית. במרבית המקרים, בהם נעצרים מטפלים בקשישים, הם גם משוחררים לאחר שהם טוענים כי בגלל הגיל המבוגר הקשישים נוטים ליפול. בעקבות מקרים מסוג זה, חל גידול משמעותי בילדים להורים סיעודיים, המבקשים להתקין מצלמות נסתרות".

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן