נתניה: פנייה להכרה בבירכת חנון אתר היסטורי

0
725
בירכת חנון - נתניה. צילום שושי ברמן
בירכת חנון - נתניה. צילום שושי ברמן

הוועדה לשימור אתרים, בראשותה של חברת מועצת העיר נתניה צ'וצ'י זילברברג, החליטה בימים אלה לפנות למינהל מקרקעי ישראל בדרישה לבצע עבודות הצלה במתחם בבירכת חנון שבמתחם האצטדיון העירוני.

כידוע, בתכנית נת / 554 /4 ( האיצטדיון ) יועד מתחם ביארת חנון לשימור וניתנו הנחיות לשימורו, בהתבסס על תיק התיעוד שהוכן למתחם ומהווה מסמך ממסמכי התכנית. עבודת התיעוד נערכה ע"י הגיאוגרף וההיסטוריון ד"ר אבי ששון ועבודת התכנון ע"י אדריכל השימור אייל זיו.

המתחם בשטח של כ- 12 דונם כולל את בית האחוזה של משפחת חנון המייצג את מורשת הבניה בארץ ישראל במאה ה- 19 ובתחומו מערכת הובלת מים שנשתמרה באתר במלואה. סמיכותו של האתר לברכת חנון איפשרה למתיישבים בו לנצל את מי הבריכה לצרכים חקלאיים.

האתר מאפשר הצצה והבנה של תופעת בתי האחוזה בארץ ישראל והוא מייצג את הבניה המסורתית העותומנית: בניה באבן, חומרי מליטה זולים, קמרונות וחללים גדולים, עיטורי קיר צבעוניים ושימוש בעץ לבנייה, כאשר מערכת המים שפעלה באתר, נשתמרה כמעט במלואה, החל מן הבארות, עבור דרך מערכות השאיבה, והמרתק ביותר הן מערכות ההובלה ואספקת המים לפרדסים.

בנוסף מציינים במינהל ההנדסה כי התכנון האדריכלי של האתר וכן מספר פריטים בו מעידים על מגמות חברתיות בארכיטקטורה מקומית, כאשר האתר נבנה סביב חצר גדולה וסגורה, המאפשרת לדיירה הסתגרות חברתית וניהול אורח חיים צנוע. תושבי האתר הקפידו על מצוות הצדקה ואספקת מים לעוברי דרכים, כאשר סביל גדול ומרשים נבנה בקיר הדרומי של המכלול, בצד הפונה אל הדרך הראשית באזור.

אלא שמסתבר שנכון להיום – מצב המבנים התדרדר וקיימת סכנה לשימורם ולכן נדרש ביצוע עבודות הצלה שייצבו את המבנה ויעצרו את המשך ההרס.

מאחר וכך – פנה מהנדס העיר אבנר אקרמן למנהלת המרחב העיסקי של רשות מינהל מקרקעי ישראל, שהם בעלי הקרקע והתריע שהאתר בסכנת הריסה. טענה דומה השמיע מהנדס העיר במהלך ישיבת הוועדה לשימור אתרים. בהמשך לדבריו – החליטה הועדה לשימור אתרים לדרוש מהרשות למינהל מקרקעי ישראל לבצע עבודות אחזקה באתר לא יאוחר מתום חצי שנה מפנייתה ולא – תבצע העירייה את העבודות ותחייב את רמ"י בנושא.

חברת המועצה צ'וצ'י זילברברג, יו"ר הוועדה: "אמשיך לפעול למען שימור האתרים בנתניה, מתוך החשיבות שאנו מייחסים לנושא ולטובת הדורות הבאים."

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן