עושק הארנונה: הרפורמה נפסלה – תושבי נתניה ימשיכו לשלם יקר

האם משרדי הפנים והאוצר והעומדים בראשותם, השרים משה כחלון ואריה דרעי, מנותקים מהמציאות בה חיות עשרות אלפי משפחות בנתניה הנאנסות לשלם ארנונה גבוהה מדי? לטענת מרבית חברי מועצת העיר נתניה, שאישרו את רפורמת הארנונה המקומית – התשובה היא חיובית.

2
194
עושק הארנונה נתניה
מחאת עושק הארנונה בנתניה

ביום ראשון נדהמו בעיריית נתניה לגלות, כי שר האוצר משה כחלון ושר הפנים אריה דרעי, חתמו על המלצות פקידי הפנים והאוצר שלא לאשר מרכיבים מרכזיים בצו הארנונה החריג של העירייה לשנת 2017 ובכלל זה את הפחתת הארנונה לדירות שגודלן מעל 110 מ"ר – מנגד הגדלת הארנונה הנגבית מעסקי ענק כדוגמת חברת איקאה המשלמות סכום מופחת. המשמעות הפיזית: הרפורמה, שנועדה לתקן עיוותים בני עשרות שנים אשר כונו בעיר נתניה עושק הארנונה, לא תיושם בשלב זה.

החלטת המשרדים הממשלתיים, כאמור, חתמה את הגולל, בשלב זה, על הרפורמה שהכריזו במשותף ראש העירייה נתניה, מרים פיירברג-איכר והמשנה לראש העירייה הרצל קרן, שעיקרה הפחתה הדרגתית של סכום הארנונה הנגבה מעשרות אלפי בתי אב המתגוררים באזור סיווג א'.

התכנית עצמה, שנבנתה בשיתוף מערך הגזברות העירוני, עמדה על הקריטריונים הנדרשים, בכללם, מציאת מקורות הכנסה חלופיים ואי פגיעה בתקציב העירוני. לטענת גורמים ששוחחו עם נתניה און ליין, עוד בשלב ההכנות לתכנית, התייעצו הגורמים העירוניים עם נציגי משרדי הממשלה ובנו אותה בהתאם להנחיותיהם. התכנית אף זכתה לאישורה של מועצת העיר נתניה ונשלחה על-פי חוק לאישור משרדי הפנים והאוצר. אלא, שהשבוע כאמור, הגיע המכתב הרשמי בו נמסר, כי החלקים המרכזיים בתכנית לצמצום עושק הארנונה לא אושרו.

שירי חגואל סיידון - עיריית נתניה
עו"ד שירי חגואל סיידון, סגנית ראש עיריית נתניה

"אני סבור, שטעו שרי הפנים והאוצר שלא אישרו את בקשת העירייה להפחית ארנונה למגורים באזור 1 בנתניה, שכפי הידוע משלמים כיום ארנונה מהגבוהות בישראל. במקביל ובנוסף, טעו השרים כשלא אישרו את העלאת הארנונה לעסקים בינוניים וגדולים בעיר, המשלמים כאמור ארנונה נמוכה ביותר, (כרבע עד שליש מהמקובל לעסקים דומים בישראל", הסביר לנתניה און ליין הרצל קרן שהודיע כי בכוונתו להגיש עתירה לבג"צ – בשם סיעת למען נתניה – לחיוב המדינה לקבל החלטות מועצת העיר נתניה.

"כנבחרי ציבור, מוטל עלינו לפעול בכל דרך על מנת לעשות צדק חלוקי וחברתי נכון והוגן של נטל הארנונה המוטל על תושבי העיר וכך גם על המסחר והעסקים בעיר. אנו סבורים, שלא יעלה על הדעת, שעסקים בינוניים וגדולים בעיר ישלמו ארנונה נמוכה ביותר כאשר מנגד תושבי העיר המתגוררים באזור 1 בעיר נתניה יאלצו לשלם ארנונה גבוהה ביותר, לא מידתית ולא סבירה ביחס לערים אחרות בישראל, ובכך לשאת ברוב נטל המס", קבע קרן.

בעקבות הודעת קרן, שככל הנראה יגיש את העתירה באמצעות חבר המועצה לשעבר, עו"ד שלמה רוזנווסר, הודיעו שורה של ראשי סיעות על תמיכתם במהלך ואף הם יצטרפו למאבק על עושק הארנונה.

סגנית ראש העיר, עו"ד שירי חגואל-סיידון, מונתה על-ידי סיעת נתניה אחת בראשותה של פיירברג-איכר, להוביל ולתאם עם קרן את הקו המשפטי בשם חברי מועצת העיר. לנתניה און ליין אמרה: "מדובר בהחלטה עצובה, שאינה מתקבלת על הדעת ופוגעת פגיעה חמורה באלפי משפחות המתגוררות בעיר. הרפורמה בארנונה, עליה חתמו ראש העיר מרים פיירברג-איכר והרצל קרן, נועדה לתקן עיוותים של שנים ולהוביל למצב בו בתי מגורים בעיר באזור 1 לא ישלמו ארנונה מוגזמת וחסרת כל פרופורציה. אנו תקווה, שבית המשפט ייענה לעתירה, יתערב וישנה את החלטת השרים – אחרת המצב הקיים היום יונצח לעוד שנים רבות".

בשיחה שקיים חבר המועצה קרן עם נתניה און ליין הוסיף, כי "כמי שחרט על דגלו ועל דגל סיעתו מאבק לשינוי הארנונה, אני אעשה הכל, בכל האמצעים המשפטיים העומדים לרשותי, כדי לשנות את העוול ההיסטורי רב השנים. אי אפשר לדבר בשני קולות במשרדי הממשלה: מצד אחד לזעוק לעוול חלוקתי ואי צדק, ומנגד לפסול ללא כל סיבה הגיונית תכנית מקצועית המייצגת רצונם של עשרות אלפי תושבים. אני שמח שמרבית סיעות מועצת העיר הודיעו על תמיכה במהלך. מדובר בנושא מרכזי המטריד רבים".

2 תגובות

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן