על לימודי שחייה וילדים

0
118
צילום פוטוליה

בכל חופשת קיץ, בהם לוקחים ההורים את ילדיהם לבריכות השחייה או לחופי הים, עולה מחדש השאלה: האם לא הגיע הזמן שהילד ילמד לשחות. שחייה כידוע, מעבר להיבטים התחרותיים, נחשבת לאחד מענפי הספורט היעילים והבריאים יותר לגוף. ראשית, בהיבט הבטיחותי והברור מאליו – זה המונע מצב של טביעה, אך גם מבחינת הביטחון האישי של השוחה וכמובן בפיתוח סיבולת לב-ריאה, כושר וקוארדינציה. לא בכדי, שחייה משמשת כאחד מאמצעי הטיפול המועדפים והמובילים בשיקום נכים והידרו-תרפיה.

על השאלה מהו הגיל המתאים ללימוד שחייה, עונה אורי סלע, בעלי "עולם המים של אורי סלע". אורי, הידרותרפיסט, מדריך ותיק בתחום הייחודי של לימוד ואימון שחייה לתינוקות ולילדים ובוגר מכון וינגייט למדריכים ומאמנים במגמת שיקום נכים והידרותרפיה, מאמין שכדי להבין את התשובה, כדאי להבין לעומק את ההבדל בין ילד בן שלוש לילד בן שש.

"לימוד שחייה לילד בן שלוש או ארבע דורש המון סבלנות ומיומנויות מתאימות. לרוב המדריכים אין את הסובלנות הנדרשת. עם ילדים בני שלוש צריך לשחק יותר, לשנות ולגוון את התרגילים במהלך השיעור. גם שלבי הלימוד שונים במהותם אצל ילדים גדולים מילדים קטנים", מרחיב אורי סלע, שבמרכז "עולם המים" פיתחו שיטה ייחודית ללימוד שחייה לבני שלוש וארבע.

מדוע, בעצם, חשוב ורצוי להתחיל ללמוד שחייה מגיל שלושה חודשים (שחיית פעוטות) או מגיל שלוש ארבע?
"הילדים של היום יותר חלשים. הם משחקים על המחשב ופחות מטפסים על עצים. יש יותר מודעות לתזונה נכונהף אבל איכות המרכיבים נפגעת בשנים האחרונות. ילדים פחות קשובים (השפעה ישירה של כמות זמן המסך) ויש יותר ויותר ילדים עם בעיות קשב וריכוז, היפראקטיביות ADHD, בעיות שפתיות ועוד. ל-70% מהילדים בגיל שש בישראל, חגורת כתפיים חלשה, ועל-פי הנתונים האחרונים שפורסמו, כ-7% מהילדים לוקחים רטלין והמגמה רק הולכת וגדלה. ילד בן שלוש אשר שוחה פעם בשבוע, הוא ילד יותר חזק, יותר קל לו לרכב על אופניים , הנשימה שלו משתפרת , הוא קשוב יותר, רגוע יותר, חזק יותר ולא פחות חשוב, ההורה בגיל שש יכול ללכת לבריכה כמו טווס, כי הילד שלו לא צריך מצופים והוא שוחה כבר, כנרא,ה גב, חתירה וחזה, קופץ מהמקפצה בלי פחד וצולל לקרקעית. ילד בגיל שלוש חייב פעילות גופנית ובפרט שחייה. לוקח לו קצת יותר זמן ללמוד מילד בן שש, אבל הוא מקבל עולם ומלואו: הוא יהיה מוכן טוב יותר לכיתה א' מבחינה מוטורית ומנטאלית, הנשימה שלו תשתפר, הביטחון שלו יהיה גבוה יותר והוא כבר ידע לשחות ממש יפה. חשוב לדעת, שלא כל מדריך שחייה יודע ללמד ילד בן שלוש לשחות. אצלנו, למשל, צוות עולם המים עובר הדרכה מיוחדת בשיטה המאריכה שרירים, יוצרת אלסטיות לגוף ומחזקת את חגורת הכתפיים. כך חוג השחייה הופך למהנה יותר בעבור הילד"

כיצד נושא הביטחון האישי וההצלחה החברתית קשורה לשחייה?
"אני יודע מה זה להיות אותו ילד, ילד עם בעיות קואורדינצייה, ילד עם בעיות קשב. ילד שקשה לו בספורט. ילד שלא משתפים אותו במשחקי כדור. ילד שחולם בלילות שהיה רוצה שהחיים שלו יהיה קצת אחרת. החיים שלי התחילו להשתנות ברגע שהתחלתי לשחות בגיל עשר. אז הכל השתנה. הביטחון, הגוף, היכולת הספורטיבית, החברים. ילדים חייבים להוציא אגרסיות. הם חייבים, בדיוק כמו שהם צריכים תזונה ושינה, לעשות פעילות גופנית. אין הבדל בין ילדים למבוגרים. כמו שאנחנו צריכים, גם הם.