זיהום מי השתייה באבן יהודה; המשטרה חוקרת

0
239
ברז מים, מי נתניה, מי שפכים, מעיינות השרון
צילום fotolia

בתום שישה ימים בהם אסר משרד הבריאות על שימוש במי השתייה ביותר מעשרה רחובות באבן יהודה – זאת לאחר שהתברר כי חומר חיטוי המשמש חקלאים חדר למערכת המים הראשית, הודיע משרד הבריאות, ביום שלישי, כי בבדיקות האחרונות שבוצעו לא נמצא החומר הרעיל. משרד הבריאות התנה השימוש במים בבתים – רק לאחר החלפת מסננים ביתיים וכן וידוא מצד בעלי הבתים כי מערכת המים הביתית נשטפה.

ביום חמישי האחרון התעוררו מאות מתושבי אבן יהודה למציאות אחרת – מציאות שלא אפשרה להם שימוש במי הברזים בבתיהם. תושבים רבים שהבחינו כי ריח המים וצבעם שונה מתמיד, פנו למשרד הבריאות.

על-פי משרד הבריאות התקבלו שורה של דיווחים על תופעות לוואי מצד אנשים ששתו את המים, בין השאר, כאבי בטן, שלשול ועוד. מהמרכז הארצי להרעלות בבית חולים רמב"ם נמסר, כי אין חשש להשפעות ארוכות טווח לאחר חשיפה לריכוזים שנתגלו במי שתייה באבן יהודה

בעקבות תלונות התושבים ערך משרד הבריאות בדיקה בשטח והתברר, כי המים ביותר מעשרה רחובות אינם ראויים לשימוש כלל – גם לא אחרי הרתחה. בשיתוף פעולה עם ראש מועצת אבן יהודה פורסמה הודעה על פיה ברחובות הפלמ"ח, קיבוץ גלויות, הלוחמים, הברוש, המעפילים, ותיקים, עציון, עממי, הגליל, השומרון: קטע קיבוץ גלויות – ותיקים והדרים וכן מרחוב השומרון דרומה, אסורה שתיית מים עד להודעה חדשה.

מקור הזיהום

דגימות המים שנבדקו במעבדות מיוחדות העלו, כי מקור זיהום מי השתייה באבן יהודה, כך על-פי החשד, מגיע מאזורים חקלאיים. מהבדיקות הגיע משרד הבריאות למסקנה, כי למערכת המים המרכזית חדר, ככל הנראה, חומר חיטוי בשם "אדיגן סופר" – המכיל מתאם סודיום.

בהודעה שנייה מטעם משרד הבריאות נטען, כי "החשש הוא שהחומר הוחדר למערכת המים שאין לה הגנה מתאימה על מערכת המים באמצעות מתקן למניעת זרימה חוזרת, כמתחייב בחוק. נציין שבהתאם לחוק, התווית יישום ההדברה בחומר זה אסור שתעשה באמצעות מערכת מי שתייה".

מקור הזיהום, כאמור, בתום בדיקה מקיפה של מומחים מטעם משרד הבריאות, משרד החקלאות, רשות המים ותאגיד המים מעיינות השרון, אותר.

מומחים באבטחת מים הרחיבו לעיתון השרון שלי: "זיהום מערכת מים סגורה ממקור חיצוני יכול להיגרם במספר צורות. זיהום מאגר המים, שנחשב לקשה מאוד בשל האבטחה הרבה סביבו, וכן זיהום נקודתי – תוך התחברות למערכת ונטרול מז"ח (מניעת זרימה חוזרת). ישנם מקרים בהם מתחברים גורמים לא מורשים, גם ללא מערכת למניעת זרימה חוזרת. כך נוצר מצב בו יתכן שמים מבחוץ יחדרו לתוך המערכות הסגורות של מי השתייה".

במשרד הבריאות ביקשו להדגיש, כי תאגיד המים המקומי ביצע פעולות לניתוק מערכות חקלאיות ללא הגנה של מונע זרימה חוזרת וכן שטיפות מרובות במערכת המים. במשטרה אישרו כי נפתחה חקירה והיא בעיצומה, ובמהלכה נחקרו חשודים.

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן