תושבי תל מונד ישלמו פחות

1
517
לין קפלן מועצת תל מונד
לין קפלן, חברת מועצת תל מונד בעבר

המאבק הציבורי שנוהל בחודשים האחרונים בתל מונד – בטענה לשינוי מה שכינו מדיניות הארנונה נשא פרי: מועצת תל מונד חזרה בה בשורה של הגדרות חיוב חדשות שאמורה הייתה להקפיץ במאות אלפי שקלים בשנה את הכנסותיה. מובילי המאבק הציבור בשם מאות מתושבי תל מונד, חברי מועצת תל מונד לשעבר, לין קפלן, איאן כספר ואילה רבין, יחד עם עו"ד יובל גרינשטיין, יחליטו רק בשבוע הבא, אם העתירה המתוכננת נגד מועצת תל מונד התייתרה – זאת לאחר שיקבלו תשובות בסעיפים נוספים מעוררי מחלוקת בצו הארנונה.

בהודעה דרמטית אישרה מועצת תל מונד, כי בכוונתה להשוות, ככל האפשר, בין הגדרת "מרפסת סגורה" בקומת קרקע להגדרת "מרפסת סגורה" בקומה ראשונה ואילך. המועצה, כך נמסר לעיתון השרון שלי, החליטה לחייב שטחי המרפסות הסגורות בכלל הקומות – רק אם הן מקורות ותחומות בשלוש דפנות לפחות. בנוסף הודיעה המועצה, כי דופן תיחשב מעל גובה של 1.5 מטר. עוד נמסר, כי "מחזיקי נכסים שחויבו בגין מרפסות שאינן מקורות ושהדופן שלהן עד גובה 1.5 מטר מתבקשים לתאם עם המועצה מועד לבדיקה בנכס לצורך תיקון השומה ככל שידרש".

מאבק על סעיף

מאבק התושבים בהחלטה חד צדדית לשינוי מדיניות גביית הארנונה על ידי המועצה נמשך מעל שלושה חודשים. פניות רבות של קפלן, כספר ורבין למועצה הניבו, בשלב ראשון, פירות בביטול החיוב המתוכנן בחלק מהסעיפים שתוכננו להיות מחויבים, בהם, חיוב מבואות כניסה. אולם, המחלוקת המהותית נותרה בעינה: הגדרה של מרפסות פתוחות. הרקע לחיובים החדשים שנוצרו, בהם דירות רבות גדלו, הוא בהחלטת בג"צ ובפרשנות שניתנה ואומצה על-ידי ערים רבות בישראל: חיוב השטח של מרפסות סגורות, כפי שנבנו בדירות – עד לעידן מרפסות השמש. המשמעות: כמו בנתניה, כך בתל מונד, לאלפי דירות, חלקן בנות חמישים שנה, נוספו מטרים רבים לחיוב בארנונה.

לראשונה בתל מונד הגדירה המועצה מרפסות שגובה המעקה שלהן מעל ל-1.05 מטר (המינימום המחויב על פי חוק תכנון ובנייה) כמרפסות סגורות. חברי המועצה לשעבר טענו, שההחלטה הינה אבסורדית. מעקי הבטיחות המחויבים על-פי חוק הם מעל ל-1.05 מטר – כך שלמעשה זוהי דרך יצירתית של המועצה לשנות מדיניות גבייה מבלי לשנות את צו הארנונה שלה.  עוד טענו השלושה, כי יש לציין שמשמעות החלטת המועצה תוביל להגדלת ההכנסה השנתית מארנונה במאות אלפי שקלים לשנה (כ-50 שקלים לשנה למטר). כלומר, תושבים שרכשו דירות גג היו נאלצים לשלם על מרפסת של 100 מ"ר כ-5000 שקלים תוספת שנתית לארנונה.

לאחר חוות דעת משפטיות שקיבלו בנושא ולאחר שהליך ההידברות עם המועצה מוצה, חברי המועצה לשעבר הגבירו מהלך ובאמצעות הציבור גייסו 50,000 ₪ במטרה להגשת עתירה מינהלית. המהירות בה גויס הכסף מהציבור, 11 ימים לפני תום המועד שהוגדר לסיום הגיוס ומאות התושבים שהצטרפו, חתמו, חיזק עוד יותר את המאבק הציבורי. השבוע כאמור חזרה בה המועצה.

"אנו שמחים", ציינו לעיתון השרון שלי קפלן, כספר, רבין ועו"ד יובל גרינשטיין, המייצג את משתתפי המאבק, כי "הפעילות המאומצת בנושא הארנונה עשתה את שלה, והמועצה הבינה שטעתה באופן חיוב המרפסות. ההודעה על העלאת גובה המעקה לחיוב מרפסת כסגורה והוספת התניית הקירוי, היא משמעותית".

הארבעה  קיימו ביום ראשון האחרון ישיבה עם בכירים במועצה, בו דנו בסוגיות שנותרו לא פתורות: חיוב מרתפים המשמשים לאחסון, אופן חיוב מדרגות, חיוב עליות גג ומקרים פרטיים של מרפסות. עם קבלת התשובות מהמועצה, יקיימו הארבעה מפגש עם כל המצטרפים לעתירה בה תתקבל ההחלטה האם ההליך המשפטי התייתר או לא.

תגובה 1

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן