תקווה לחולי הצליאק

1
92
באדיבות עיריית נתניה

בנות אולפנית בר אילן ותלמידי אמי"ת בר אילן פיתחו דרך  לבידוד תאי הגלוטן בקיבה ; הפיתוח זיכה אותם במקום הראשון בתחרות פיתוח מנהיגות טכנולוגית

שיתוף פעולה חינוכי ייחודי בין בנות אולפנית בר אילן ותלמידי בית החינוך אמי"ת בר אילן בנתניה, זיכה את התלמידים בשבוע שעבר במקום הראשון בתחרות פיתוח מנהיגות טכנולוגית "נס טכנולוגיות", על פיתוח פורץ דרך שעשוי לתת מענה למיליוני חולי צליאק בעולם, הרגישים לגלוטן.

הפיתוח נעשה במסגרת תוכנית חינוכית למצויינות ומנהיגות טכנולוגית של "נס טכנולוגיות". בכנס הארצי של החברה התחרו 43 קבוצות תלמידים שונים מכל רחבי הארץ . בנבחרת המנצחת שותפים רועי וקנין ואור קינן מאמי"ת בר אילן נתניה, לצד אופיר כהן, אורטל קבילו והודיה מסיקה מאולפנית נתניה.

צליאק היא מחלה שבה תאי מערכת החיסון מזהים בטעות את הגליאדין- חלבון המצוי בחיטה ובדגנים אחרים הנספג בתאי הדופן הפנימית של המעי הדק – כגוף זר ופוגעני. תאי מערכת החיסון של החולה תוקפים את תאי המעי וגורמים בכך להפרעה בספיגת המזון.

במסגרת לימודי המדעים והטכנולוגיה המתקדמת בתכנית "נס טכנולוגיות" , פיתחו התלמידים שבב שמבודד את חלקיקי הגליאדין, עוטף אותם בקרום ייחודי וגורם לגוף לזהות אותם כפסולת, שתפלט מהגוף ולא כגוף זר הגורר תגובה אלרגנית מסוכנת ופוגענית. מומחים שנכחו בכנס צופים כי יש היתכנות טכנולוגית ומדעית לקידום ההמצאה והדבר כרגע נמצא בבדיקה ואם יצלח יוכל לשנות באופן דרמטי את חייהם של עשרות מיליוני חולי צליאק בעולם כולו.

התלמיד אור קינן סיפר על עבודת הפיתוח המשותפת : "עבדנו ביחד בשיתוף פעולה בין כל חברי הקבוצה עד שהגענו לפתרון , לכל אחד יש חלק משמעותי בתוצר המיוחד".

טובה צרלין – מנהלת תחום חינוך טכנולוגי בנס טכנולוגיות מסרה, כי: "הצוות זכה לאחר שהוכיח רמה גבוהה בעבודת המחקר המדעית והביא בשורה שיכולה לסייע לחולי הצליאק ולחברה כולה".

ראש העיר נתניה, מרים פיירברג-איכר ציינה כי היא גאה בתלמידי העיר הזוכים בפרסים והישגים ברמה הארצית והבינלאומית ובעיקר בסקרנות, ביצירתיות וביציאה שלהם "מחוץ לקופסא". "אני מאמינה כי לדור הצעיר תהיה השפעה מרחיקת לכת על תחומי הרפואה והמדע בישראל ועל איכות חיי התושבים בה."

הרב יוסף שנה, ראש האולפנית ציין בסיפוק, שזאת הפעם השנייה שתלמידות האולפנית זוכות במקום הראשון במסגרת נס טכנולוגיה וכי לפני כשנתיים זכו בפרס על פיתוח תרופה להמופיליה.

הרב יובל אלימלך, מנהל בית החינוך אמי"ת בר אילן, בירך את הזוכים אשר לדבריו עמלו רבות והוכיחו כי בנחישות מגיעים להישגים מרחיקי לכת : "הקבוצה השכילה לשלב בין מצוינות אישית לערכים של עזרה לזולת אליהם אנו מחנכים, והראו לכולנו איך בכוח הרצון הופכים חלומות למציאות".

תגובה 1

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן