הנני מתנגד לרעיון לחצוץ בית ספר ממלכתי באמצעות חומה לטובת פתיחת בית ספר ממלכתי-דתי ברמת פולג – וטוב יעשו הוגי הרעיון אם יגנזו אותו.
——–
כפי שפורסם בגיליון "נתניה און ליין" מאתמול (21/01/2015) ובאתר KSN, בשכונת "רמת-פולג" מתחולל מאבק ציבורי סביב היוזמה (אותה מנסה להוביל עמיתי למקצוע, עורך-הדין ד"ר ניסן שריפי), לחצוץ לשניים את בית הספר הממלכתי ע"ש חיים חפר, לטובת הקמת בית ספר ממלכתי-דתי, תוך יצירת הפרדה הרמטית בין שני חלקי בית-הספר.
ד"ר שריפי שידוע בשפתו הקולחת ובטרמינולוגיה החדה בה הוא נוקט (יש גם מי שיכנה אותה כמעט בוטה), צוטט ב"קול-השרון" בכמה אמירות קשות כנגד חלק מהמתנגדים, תוך שהוא מטיל ספק ביהדותם ומציע להם לעבור לגור בקרב הגויים. בדבריו הדגיש במיוחד שאין כוונתו למעבר לעיר ברלין בגרמניה, אותה כינה במילת הגנאי "ממלכת המילקי", המאיישת את "נפולת הנמושות מהארץ" – שכן שם קיים בית ספר דתי יהודי.
היות ועו"ד שריפי פתח את הסוגיה, ואם כבר העלה את העיר ברלין על ראש שמחותיו, הרי שזו הזדמנות נאותה לחזור מעט אחורה בזמן, להיסטוריה המאוד קרובה, לסיפורה של "חומת ברלין"; חומה שתפקידה היה לחצוץ בין אידיאולוגיות שונות, בדיוק כמו "החומה" שמעוניינים להקים בבית הספר ע"ש חיים חפר.
למעשה סיפורה של "חומת ברלין" יכולה ללמד אותנו המון על החומה המתוכננת במקומותינו; שני נשיאים אמריקניים, ג'ק קנדי ורונאלד רייגן, נשאו כל אחד בתורו נאום גדול סביב החומה המפלגת הזאת. בתודעה נחרתו היטב משפטי המחץ מאותם נאומים: "Ich bin ein Berliner" ("אני תושב ברלין" או "אני ברלינאי"); "Mr. Gorbachev – tear down this wall" ("מר ג'ורבצוב – החרב את החומה הזאת").
הנשיא קנדי ציין בהתייחס לאותה חומה שבודדה את מערב ברלין, כי "כל תושבי העולם החופשיים הם תושבים של ברלין", ולפיכך, אף הוא כ"אדם חופשי גאה לומר שהוא ברלינאי".
משפט מחץ זה הוא ללא ספק נכון, בשינויים המתחייבים, גם לעניינו, ככל שהדבר נוגע לתושבי נתניה, הגם שאינם מתגוררים בשכונת "רמת-פולג" או "עיר-ימים", אם אכן "החומה" הזאת בבית הספר חלילה תקום.
ככלל, הקמת חומה על רקע אידיאולוגי מקרינה תמיד באופן שלילי על מי שדורש להקים אותה, ומצביעה על כך שאותו גורם חושש מאינטראקציה עם בעלי השקפות עולם שונות. כך נעשה בצפון-קוריאה, כך נעשה במובן מסוים בסין, שם נחסמה הגלישה לאתרים כמו "גוגל" ו"פייסבוק", מחשש למגע ושיח עם העולם החופשי. הקמת חומה היא בעצם עדות לכישלון של השיטה של מי שיוזם אותה. שכן, אם נזקקים לה לצורך "הגנה על ערכים מסוימים", כנראה שאלה לא מוטבעים חזק מספיק, ועולה חשש שמא יאבדו במגע עם "העולם שמחוץ לחומה".
זרם החינוך הממלכתי הוא רחוק משלמות, יש בו פגמים רבים, אך הדרישה להקים חומה שתחצוץ בין התלמידים במתחם היא יותר ממעליבה, והניסיון להסתמך על הוראות החוק על מנת להצדיק איוולת זו הוא משענת קנה רצוץ. החוק מדבר על איסור בדבר מיזוג בין בתי-ספר קיימים. בחיים חפר הכוונה היא בכלל לקרוע נתח מבית ספר קיים ולחצוץ הרמטית בין הלומדים בה, כך שלא יהיה כל מגע ביניהם. מדובר ברעיון שאינו יכול להתקבל על הדעת.
אדגיש כי הנני סבור שבהתקיים התנאים לכך, אין מניעה שיקום בעתיד בית ספר ממלכתי-דתי באזור זה, רק שהדבר לא יכול להיעשות באמצעים הללו, אלא על ידי פתרון אחר, שלא יצריך פיצולו של בית-ספר קיים, תוך נקיטה בהליכים בעיתיים מעין אלה.
לפיכך, כפי שפתחתי וכתבתי, בכל מה שנוגע לרעיון או ליוזמה מבית עיריית נתניה להקים את אותה חומה שתפריד בין שני חלקי בית הספר "אני ברלינאי", וכאמור, לטעמי, כל תושב בעיר בעל נפש יפה וחופשית גם "הוא ברלינאי", וחייב להתנגד לכל כוונה כזאת, וזה כלל לא משנה מהי השקפת עולמו הדתית.
הקמת חומה על רקע אידיאולוגי מקרינה תמיד באופן שלילי על מי שדורש להקים אותה, ומצביעה על כך שאותו גורם חושש מאינטראקציה עם בעלי השקפות עולם שונות. במקרה הזה היא גם מעליבה ופוגעת בכל אותם ערכים ש"אדריכלי הרעיון" מתיימרים לדבר בשבחם.
בזכותך גם אני ברלינאי !!
לכל מי שמזדהה עם הנאמר יש הזדמנות להגיע מחר ,
יום שישי 23/1 ב 10:00 להפגנה במזרקה בכניסה לשכונת פולג-עיר ימים ולהביע את דעתו !!
עו"ד אדיר בימיני רצינו להביע הערכה ולומר תודה על כך שפעם ראשונה נשמע איש ציבור בעיר נתניה שלא מפחד מהאמת ומדבר בקול אחד! לעניין המאכער שריפי יש לבדוק מה הפעם הוא לא קיבל עבור לקוחותיו מנכסי ציבור מעיריית פיירברג! שריפי לא בצד הנכון ציבורית בשל שיקולים זרים ובניגוד אינטרסים! "שיטותיו ידועות לכול".
עצם הרעיון של הפרדה יגרום לפילוג בין התושבים ויפגע "בקול המון כקול שדיי"…
אל: מרים פיירברג – איכר ראש עירית נתניה (ישראל)
מאת : מריומה ג"בלנאר – פלאח ראש עירית ג"יבאללה (כאן פה ממול – בראי)
מכובדתי
אחמד בן אחותי עובד כשבח במחלקת הגינון של עירך. מידי פעם הוא מביא לי את המקומונים של העיר האחות שלנו – נתניה
אני עוקבת בעניין רב על המתרחש (או שלא) בעירך בנושאי חומות והפרדה
גם לנו בגיבאללה יש בעיות הפרדה וחומות. הסיבות לחומות שלנו שונות -התוצאות בסופו של דבר שוות.
את החומה הראשונה הקמנו אנחנו. היא חצתה את העיר העתיקה דורח! עזר לנו במשהו? בא צהל ושבר את החומה. עכשיו העיר מאוחדת – לפחות ככה אתם חושבים
את הגדר השנייה בניתם אתם – קראת לה גדר ההפרדה. עזר לכם משהוא? אנחנו חפרנו מנלמטה או קפצנו מנלמעלה.
אז זה מה שאני רוצה להגיד לך כראש עיר אחת לשניה
גדרות, חומות , מחסומים לא כל כך עוזרים להפריד אוכלוסיה.
אני מבינה שאת לא רוצה שהתלמידים החרדים יקלקלו חס ושלום את התלמידים החופשיים
תרחיקי את התלמידים החופשיים מנתניה – תשלחי אותם למחנות חנוך
אפשר ללמוד המון מצפון קוריאה על חינוך מחדש
שלך ברגשי קוליגיאליות
מריומה ג"בלנאר – פלאח ראש עירית ג"יבאללה (כאן פה ממול – בראי)
Comments are closed.