נתניה תהיה העיר הראשונה בישראל שתציע כיסוי עירוני מרבי של רשת צירי העדפה לתחבורה ציבורית ותחבורה בת קיימא. תחבורה שתגיע לשכונות העיר וסביבותיה. נתניה היא הסנונית הראשונה ברשת התחבורה המטרופולינית המהפכנית שמקדמת שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, ח"כ מרב מיכאלי, בכל רחבי הארץ.
רשת התחבורה העירונית החדשה תכלול עשרות קילומטרים של נתיבי תחבורה ציבורית בצירים המרכזיים וברחובות הראשיים של העיר. נתיבים שיספקו גישה מהירה, ישירה ונוחה לכל שכונה בעיר וייתנו עדיפות משמעותית לתחבורה הציבורית ולאופניים על פני הרכב הפרטי. עלות ההשקעה בתוכנית, הנאמדת בכמיליארד שקלים, תמומן על ידי משרד התחבורה.
נתיבי התחבורה הציבורית (נת"צים) ומסלולי האופניים שיסללו בעיר, יחוברו ישירות למוקדי ביקוש. בין היתר לתחנת הרכבת, למוקדי תעסוקה, למוסדות חינוך, למרכזי בריאות ולאזורי בילוי ופנאי. לצידם יוקמו עמדות רענון לרוכבות ולרוכבים, מתקנים לקשירת אופניים, עמדות ניפוח אוויר, ברזיות, הצללה ושתילת עצים ועוד.
הסכם הגג לתחבורה שנחתם בנתניה, הוא הראשון מסוגו בישראל. ההסכם יהפוך את נתניה לעיר הראשונה בארץ שתיתן עדיפות מלאה לתחבורה ציבורית ותחבורה בת קיימא על חשבון הרכב הפרטי.
מעיריית נתניה מסרו, כי התכנית היא מגה תכנית. עלותה של התכנית, שתיושם בקרוב בערים נוספות בארץ, נאמדת במיליארדי שקלים.
במסגרת המיזם הענק, יתוגבר מערך התחבורה הציבורית בעיר נתניה ב-50% ותינתן העדפה לאוטובוסים בצירים. כמו כן יוקמו מסופי אוטובוסים חדישים ומבני ריענון לנהגים. לאורך הנת"צים, יוצבו מצלמות אכיפה אלקטרוניות שיבטיחו שמירה על דרך פנויה ותנועה חופשית לאוטובוסים. התוכנית כוללת גם הצללת מדרכות לעידוד ההליכתיות בעיר. רשת התחבורה תהיה מחוברת למרכז ניהול תנועה מטרופוליני.
מרכיבי התוכנית העיקריים כוללים 27 קילומטרים של נת"צים, תחנות משודרגות, העדפה ברמזורים ומערך אכיפה. 11 מסופי תחבורה מתקדמים ברחבי נתניה ובסביבותיה, מחבצלת בצפון ועד תחנת בית יהושע בדרום וצומת השרון במזרח, יוקמו או ישודרגו. מסופי תחבורה ציבורית המתקדמים יכללו עמדות ריענון לנהגים.
כמו כן, יוקמו 26 קילומטרים של רשת שבילי אופניים הכוללים עמדות ריענון ומתקנים ייעודיים. 11 קילומטרים שבילי אופניים יוקמו לצד הנת"צים. בנוסף, העיריה תסלול 7 קילומטרים של שבילי אופניים טקטיים.
חשיבות קידום התחבורה הציבורית כצעד משלים לתהליכי ההתחדשות
ראש עיריית נתניה, מרים פיירברג-איכר ציינה בדבריה כי היא מייחסת חשיבות רבה לקידום התחבורה הציבורית בנתניה. זאת כצעד משלים והכרחי לתהליכי ההתחדשות הנרחבים המקודמים בעיר. תהליכים הכוללים עשרות אלפי יחידות דיור וכן פיתוח אזור התעסוקה הגדול במרחב שבין תל אביב לחיפה.
"הסכם הגג עליו חתמנו יאפשר זמינות גבוהה יותר של התחבורה הציבורית. בטווח הארוך אף יניח את התשתית לפרויקט הבא עליו שוקדים במשרד התחבורה ובנתיבי איילון. זאת בשיתוף גורמי המקצוע בעירייה. פרויקט אשר יכלול 3 קווי רכבת קלה מנתניה ואל נתניה".
במהלך פגישת העבודה העלתה ראש העירייה בפני השרה מספר סוגיות, החשובות לקידומה ולפיתוחה של נתניה. בהם סלילת כביש 561 ושדרוג כביש 57.
שרת התחבורה הבטיחה לבדוק את סוגיית מוניות השירות
בתגובה ציינה השרה, כי סלילת כביש 561 היא בעדיפות עליונה והנחיות בנושא ינתנו לנתיבי ישראל. באשר להרחבת ציר הרוחב 57 הבטיחה השרה לבדוק את האפשרות לביצוע הכביש מצומת בית ליד ועד מחלף נתניה. עבודות שיתוקצבו בכמאה מיליון שקל. מתוכן יוקצו 10 מיליון שקל להקמת החווה החקלאית.
כמו כן סוכם, כי משרד התחבורה יאשר את חיבור מחלף חבצלת. זאת על מנת כדי לאפשר את המשך הבנייה בצפון נתניה.
ראש העירייה וממלא מקומה, אלי דלל שטחו בפני השרה את סוגיית מוניות שי-לי. השרה הבטיחה לבדוק אפשרות לפתור סוגייה משפטית בנושא. השרה גילתה אמפתיה למאבקם של נציגי חברת המוניות שהגיעו לפגוש אותה.
בטכס לקחו חלק מנכ"לית משרד התחבורה, מיכל פרנק, מנכ"ל נתיבי ישראל, ניסים פרץ ומנכ"לית נתיבי איילון, אורלי שטרן. כמו כן השתתפו סגני ראש העיר וממלאי מקומה אלי דלל ועו"ד שירי חגואל סיידון. בנוסף השתתף סגן ראש העיר, עו"ד אדיר בנימיני, המשנה לראש העיר. כמו כן אפרים בולמש, מנכ"ל העירייה, יורם כהן ובכירי עירייה נוספים.