גובשה תכנית העבודה להצלת מצוקי נתניה

0
600
מצוקי נתניה, צוקי נתניה, מצנחי רחיפה נתניה

בתום מאבק ממושך של למעלה מ- 15 שנה, אותו ניהלה ראש העיר, מרים פיירברג-איכר, אל מול גופים ממשלתיים ומקצועיים רבים, מאבק שאף לווה בפנייה לבג"צ – גובשה בימים אלה ההיערכות בשטח לקראת הקמתם המתוכננת והמאושרת של שוברי הגלים בנתניה. מטרת שוברי הגלים כפולה: מצד אחד להאט את עוצמת הגלים המתנפצים על מצוקי נתניה העשויים כורכר ומכרסמים בהם. המטרה השנייה היא ליצור סחף של חול בין שוברי הגלים למצוקים עצמם. ככל שכמות החול תגדל – כך תישמר יציבותם של מצוקי נתניה.

מצוקי נתניה – כך שכנעה עיריית נתניה את ממשלת ישראל לקחת אחריות

שוברי הגלים יוקמו לאורך כ – 3.5 קילומטר על ידי  החברה הממשלתית לשימור המצוק החופי. החברה הממשלתית הוקמה כדי לטפל בהגנות הימיות לאורך חופי הים התיכון – זאת לאחר שממשלת ישראל הכירה בהגנה על מצוקי מישור החוף פרויקט לאומי. קדמו לכך שורה של סקרים ובדיקות שביצעה עיריית נתניה, בהן דו"ח חסר תקדים בחומרתו שהצביע כי במידה והמצוקים לא יחוזקו, קצב התמוטטות המצוק ושינויי האקלים יובילו למצב בו בשנת 2050 כל הקו הראשון לים עשוי להיעלם.

מדובר במגה פרויקט ובפריצה דרך ברמה הארצית לטיפול במצוקי החוף, שתכלול הקמתם של  12 ! שוברי גלים מנותרים, בשתי פעימות, בהשקעה של כ – 170 מיליון שקל.  בנוסף – החלה המדינה לממן גם את העבודות היבשתיות באותו מקטע.

עבודות אלה תבוצענה במקביל, על ידי החברה הכלכלית של העירייה. במהלך 20 השנים האחרונות, השקיעה עיריית מכספי הפיתוח שלה, עשרות מיליוני שקלים ביבשה, ללא כל סיוע ממשלתי, למרות שמדובר בפרוייקט לאומי מובהק!!

כזכור, במטרה לטפל במצוקי החוף הנסוגים ובמפולות המתמשכות שפקדו את המצוק ולשמר את המבנה הטופוגרפי הייחודי של העיר – גיבשה העירייה לאורך השנים תכניות בנושא, בהובלתו של מהנדס העיר דאז, פול ויטל, תכניות שהתבססו על מודלים ימיים מלומדים והוכנו בשיתוף פעולה עם כל הגורמים הסביבתיים בארץ, לרבות המשרד להגנת הסביבה.

בהמשך ולאחר פנייה לבג"צ – הקימה המדינה חברה ממשלתית לטיפול במצוקי החוף בכל הארץ , כאשר בימים אלה כאמור גיבש מינהל ההנדסה, בשיתוף החברה הממשלתית את התכנית שתאפשר את תחילת העבודות בנתניה, שצפויות להימשך כשלוש שנים.

במסגרת התכנית שגובשה – תסלול החברה למצוקי החוף כביש גישה נוסף, במקביל לכביש הירידה לחוף ארגמן. בנוסף –  יוסב חניון החוף לאתר התארגנות, אשר ישמש לאחסון חומרי הגלם וציוד מכני הנדסי, כאשר במקומו יוכשר ממול לחוף ארגמן (בצמידות למלון לגון) חניון ללא תשלום לבאי החוף. סוכת המציל תוזז דרומה כ – 200 מטר.

עבודות ההיערכות ותחילת העבודות יתבצעו בתום עונת הרחצה הקרובה.

למערכת נתניה אונליין מסר מהנדס העיר, ארז טל: "מדובר בסוגיה סביבתית חשובה מאין כמותה, שעשויה בתוך כך – לתרום לבטיחות הציבור וכן להרחיב את חופי הרחצה שיעמדו לטובת תושבי נתניה והבאים בשעריה, תוך הוספת סוכות מציל לאורך רצועת החוף של נתניה".

כתבות נוספות העשויות לעניין את גולשי נתניה אונליין:

התערוכה הכי שווה בנתניה: 50 גוונים של צהוב

כביש 57: עומסי תנועה בעקבות עבודות הרחבת נתיב לנתניה