מצילים את המצוקים: החלה הקמת שוברי הגלים הדרומיים בנתניה

שלב ב' של פרויקט שוברי הגלים הגדול בישראל יוצא לדרך. שישה שוברי גלים יוקמו בין חוף לגון למלון איילנד בנתניה. 

0
2685
בתמונה: הטקס הרשמי לתחילת עבודות החלק השני של הקמת שוברי גלים בנתניה להצלת המצוקים המתפוררים.
עוד שישה שוברי גלים: הפרויקט הגדול בישראל להצלת מצוקי החוף המתפוררים

שלב ב' של פרויקט שוברי הגלים הגדול בישראל יוצא לדרך. שישה שוברי גלים יוקמו בין חוף לגון למלון איילנד בנתניה.

במעמד השרה להגנת הסביבה עידית סילמן וראש עיריית נתניה מרים פיירברג – איכר, ניתן האות לתחילת העבודות. את העבודות מבצעת החברה הממשלתית להגנות מצוקי חוף הים התיכון.

העבודות, בהשקעה כספית כוללת של כ-100 מיליון ש"ח , יכללו, כאמור, בנייה של שישה שוברי גלים. שוברי הגלים החדשיים שייבנו, יצטרפו לשישה שכבר נבנו בקטע החוף הצפוני. כחלק נוסף מההליך, תתבצע הזנת חול. הזנת החול שהתבצעה בחלק הצפוני, הרחיבה משמעותית את רצועת החוף. העבודות צפויות  להסתיים בעוד כשנתיים (יוני 2026).

ההגנה על המצוק בנתניה הינו פרויקט שוברי הגלים הגדול ביותר בארץ. הוא כולל הקמה של 12 שוברי גלים מחוף סירונית דרומה עד לחוף לגון. בנוסף, הזנת חול לצורך הרחבת רצועת החוף. הפרויקט החל באפריל 2021 והוא כולל כ-3.5 ק"מ של רצועת חוף. את המהלך להכיר בטיפול במצוקים המתפוררים פרויקט לאומי, הובילה ראש עיריית נתניה, מרים פיירברג – איכר, עוד משנת 2005. יחד עם המשרד להגנת הסביבה והשר באותה עת, גלעד ארדן, עברה החלטת ממשלה מחייבת בשנת 2010.

את תכנית ההגנה על המצוק החופי יזמה ומקדמת החברה הממשלתית להגנות מצוקי חוף הים התיכון. זאת, בשיתוף עם המשרד להגנת הסביבה ועיריית נתניה.

פיירברג – איכר היא זו, שהובילה ברמה הארצית את נושא הצלת מצוקי החוף המתפוררים להכרה ממשלתית כפרוייקט לאומי. בג"צ שהגישה הוביל להקמת החברה הממשלתית. עד כה הוקמו שישה שוברי גלים

החברה הממשלתית להגנות מצוקי חוף הים התיכון מהווה זרוע ביצוע של המשרד להגנת הסביבה. היא החלה לפעול בשנת 2015. מטרתה העיקרית של החברה הינה לתכנן, לבצע ולתחזק את הקמת ההגנות הימיות. מאז הקמתה ביצעה החברה פרויקטים להגנת המצוק. החל מהקמת גאוטיובים לאורך חופי אשקלון, שוברי גלים בנתניה, וכן הזנות חול.

השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן, אמרה לנתניה און ליין, כי "הים התיכון הוא אחד מנכסי הטבע החשובים בעבור מדינת ישראל. הוא מהווה משאב תיירותי וכלכלי בעבור תושבי העיר נתניה. בזכות שיתוף הפעולה שיש בין המשרד להגנת הסביבה, החברה הממשלתית להגנות מצוקי חוף הים התיכון ועיריית נתניה, אנחנו משמרים את קו החוף של נתניה. ההגנה על מצוקי הים התיכון היא משימה לאומית שהמשרד להגנת הסביבה מקדם לאורך כל חופי הים התיכון".

ראש עיריית נתניה, מרים פיירברג-איכר, הוסיפה כי  "פרויקט ההגנה על המצוק הינו פרויקט דגל של נתניה. פרויקט אותו מבצעת החברה להגנה על מצוקי החוף. חברה, שהוקמה לאחר אינספור ישיבות שקיימתי בנושא עם גורמי הממשלה השונים ובעקבות פנייה שלי לבג"צ. מדובר באחד הפרויקטים החשובים, החדשניים והשאפתניים שנעשים בארץ".