שירת הזמיר

0
497
מעיין ליכט ומורתו הראשונה לפיתוח קול ויטה גורביץ' - מקהלת ניצן, הקונסרבטוריון העירוני נתניה

עם קול טבעי כמו שלו, קונטרה טנור, מעיין ליכט מעורר עניין בעולם המוסיקה הקלאסית בישראל ומסתבר שגם באירופה

——

קרן שרת נחשבת לאחת הקרנות החשובות והיוקרתיות המעניקה פעם בשנתיים מלגות בקטגוריות שונות, לרבות בשירה. מעיין ליכט, בוגר לימודי פיתוח קול בקונסרבטוריון העירוני נתניה, עשה היסטוריה: הוא הראשון שנבחן בשתי תחרויות של הקרן – זמרה קלאסית ושירה בסגנון הבארוק – וזכה בשתיהן. "זה דבר מאוד נדיר שמישהו זוכה בשנה אחת בשתי מלגות מלאות, אחת מהן מלגת הצטיינות", אומרת ויטה גורביץ', מורתו הראשונה לפיתוח קול והמנהלת האמנותית והמנצחת של מקהלת "ניצן" בהיכל התרבות נתניה.

את הפריצה הגדולה שלו עשה בגיל מאוחר יחסית (18), כשהחל ללמוד אצל גורביץ' בקונסרבטוריון. בסוף שנת הלימודים של 2013 נבחן לשתיים מהאקדמיות היוקרתיות בעולם, באמסטרדם ובהאג, והתקבל לשתיהן. לאחר התלבטות והתייעצויות, הוא החליט ללמוד בהאג – שם הוא לומד זו השנה השנייה במחלקה למוסיקה עתיקה אצל ריטה דאמס.

בשנה שעברה השתתף ליכט בשתי תחרויות יוקרתיות של "קרן שרת" – קרן התרבות אמריקה ישראל, וזכה כאמור בשתיהן, מה שהוביל להזמנתו להשתתף בתחרויות האביב – התחרות היוקרתית ביותר בארץ למוסיקאים קלאסיים. מעבר לכך שליכט הוזמן לתחרות זו, הדבר שנחשב להצלחה בפני עצמה, הוא נמנה עם ארבעת עולי השלב השני מתוך 11 מתחרים מה שזיכה אותו בהמשך בפרס "חביב הקהל".

"למרות שמעיין לומד זו השנה השנייה בהאג, אנחנו שומרים על קשר מקצועי הדוק", מספרת גורביץ'. הסקרנות אותה מעורר מעיין אינה מקרית. לא רק כישרונו הייחודי ויכולתו לדייק מאפיינת את שירתו – אלא גם הקול הייחודי שלו: קונטרה טנור. מדובר בקול הגבוה ביותר הקיים אצל גברים. "אני קורא לעצמי 'סופרניסט'", הוא מספר, "מהמילה סופרן, כי בגבהים מסוימים הקול גבוה כמו קול אישה".

כך זה התחיל

"מאז שאני זוכר את עצמי, גם בתור ילד, תמיד שרתי ולא היה לי ספק שאגדל להיות זמר. לא הייתה מבחינתי אופציה אחרת", אומר ליכט בראיון טלפוני שנערך איתו: "עם ויטה גורביץ' למדתי קצת כשהייתי במקהלת מורן לפני כשמונה שנים, שם היא שימשה כעוזרת המנצחת של נעמי פארן, המנהלת האומנותית של מקהלת "מורן". לאחר מכן פרשתי ממורן ורציתי לחקור את עולם הפופ ומחזות הזמר. למדתי תיאטרון אלטרנטיבי אצל המורים פאבלו זלצמן ונטע פלוצקי, בתקופת התיכון, מה שביגר אותי מאוד".ואז, בגיל 18, החליט ליכט שהוא רוצה להתחיל ללמוד פיתוח קול בצורה מקצועית.

 "זכרתי את ויטה עוד מימי מקהלת מורן והחלטתי ללמוד אצלה. יצרתי איתה קשר, אבל כיתתה בפיתוח קול הייתה מלאה. לא ויתרתי ולאחר תקופה הגעתי לשיעור ראשון. היא בחנה לי את המנעד וראתה שאני יכול לשיר מאוד גבוה  – בסולם של אישה – ופתחה בפניי את עולם מוסיקת הבארוק ושירת הקונטרטנור. זמרי קונטרטנור הם גברים המשתמשים בקול הפלצט שלהם, כך שיוכלו לשיר גבוה מהרגיל. ויטה עודדה אותי לשיר בקולי הגבוה, הכירה לי יצירות רבות והתחלנו לעבוד עליהן שבוע אחרי שבוע. בהתחלה היה לי קצת מוזר, אבל העבודה המקצועית הייתה כל כך טובה, מלאת תשוקה והתלהבות שפשוט נשאבתי לז'אנר הזה. ויטה ממש שינתה את עולמי כשהפגישה אותי עם המוסיקה הזו".

הולנדית שוטפת

"היכל התרבות היה עבורי בית תומך ואוהב", אומר ליכט, "השתתפתי בקונצרטים של המחלקה הווקאלית של הקונסרבטוריון, יצא לי לשיר ולעבוד עם מקהלת "ניצן" וכן שרתי מספר פעמים כסולן בפסטיבל המסורתי "עיר פוגשת מוסיקה" בנתניה. הלימודים בקונסרבטוריון הצליחו להעביר לי את המהות של יצירה ועשיית מוסיקה וגרמו לי לרצות לחקור מוסיקה באופן עמוק יותר".

למה בחרת ללמוד דווקא בהולנד ועוד במחלקה למוסיקה עתיקה?

"האמת, שאם הייתם שואלים אותי בתיכון, בחיים לא הייתי מנחש שאגיע לקונסרבטוריון המלכותי בהאג, במחלקה למוסיקה עתיקה. לאחר שנתיים של לימודי פיתוח קול, ויטה החלה להפגיש אותי עם זמרים ומנצחים שלמדו בחו"ל במטרה לגבש את המשך דרכי המקצועית. בדרך כלל המורים בארץ רוצים שהתלמידים יישארו ללמוד אצלם כדי שייחשבו לבני טיפוחם, אבל בלי אגו מצד ויטה – היא עזרה לי לחפש מוסד לימודים נחשב. כל העצות הובילו ללימודים באירופה. לאחר שנסעתי, לקחת שיעורים אצל מורים באיטליה, לונדון והולנד. החלטתי ללמוד אצל ריטה דאמס מהקונסרבטוריון המלכותי ואני מאושר בבחירתי".

איך החיים בהולנד?

"לא פשוטים. זו פעם ראשונה שאני יוצא לחיים עצמאיים ונתקל בכמות המטלות היומיומית הבלתי נגמרת. ועוד בתוך כל זה יש לימודים עמוסים, ולי במיוחד, משום שלא למדתי מוסיקה בשום מוסד אקדמי בישראל לפני המעבר להולנד. אבל אני מסתדר. המוסיקה ממלאת אותי בהשראה והאנשים הלבביים שהכרתי כאן, עוזרים ותומכים בי בצורה נפלאה. התאהבתי במוסיקת הבארוק הצרפתי וכרגע השאיפה שלי להתפתח בז'אנר הזה".

לתחרויות האביב המתקיימות בישראל מוזמנים הזמרים הישראלים הטובים ביותר בגילאי 21-30, במטרה לסייע להם להתקדם. ליכט, שהוזמן לתחרות, הדהים כשעלה לגמר וקטף את התואר "חביב הקהל".

איך מתכוננים לתחרויות האביב?

"לקראת התחרות, העליתי הילוך והתכוננתי במרץ – גם משום שאני הזמר הצעיר ביותר שנקרא להשתתף בתחרות זו. התכוננתי רבות בהאג. כשהגעתי לארץ, עבדתי עם ויטה ועם הפסנתרנית והמאמנת מרינה קליוזנר בקונסרבטוריון העירוני. התפתחתי המון במהלך ההכנות לתחרות ובתחרות עצמה ומרגיש שהתבגרתי המון. עברתי תהליך מאוד לא פשוט, קיבלתי הרבה תגובות על ההופעות שלי בשני השלבים. אני מרגיש שלמדתי לבחון את הגבולות שלי כאמן וכעת אני מסתכל קדימה, אל היעדים העתידיים המקצועיים והאישיים, ונרגש לקראת הפרויקטים הבאים שלי".