כלי רכב דו גלגלי מאופיין בחוסר יציבות. לא אחת, צעירים חסרי ניסיון הרוכבים על כלי רכב דו גלגלי, מוצאים עצמם מעורבים בתאונות דרכים, לעיתים קשות. רוכבי אופנוע צעירים הם בסיכון הגבוה ביותר.
ביום שישי האחרון נפגע רוכב קטנוע, מפגיעת רכב, בצומת הרחובות ששת הימים – בארי בנתניה. למרבה המזל, רוכב האופנוע נפצע קלות וככל הנראה לא נזקק לטיפול רפואי.
מדוח של עמותת אור ירוק עולה, כי בעשור האחרון נפגעו בנתניה 212 רוכבי אופנוע וקטנועים. הדוח התמקד בגילאי 15-24. שלושה מהם נהרגו. עוד עולה מהדוח, כי בשנת 2020 נפגעו בתאונות דרכים בעיר 22 רוכבים צעירים. מעמותת אור ירוק נמסר, כי זהו מספר הנפגעים הגבוה ביותר בנתניה בחמש השנים האחרונות. זאת בקרב רוכבי האופנועים והקטנועים.
עוד מסרו, כי כלי הרכב הדו גלגלי המאופיין בחוסר יציבות וחוסר הניסיון בכביש של הרוכבים הצעירים שאך קיבלו את רישיון הנהיגה, מכניס את אותם צעירים בני 15-24 לקבוצת סיכון מוגבר להיפגע בתאונות דרכים. בשנת 2020 נפגעו 820 רוכבים צעירים על אופנועים וקטנועים, זאת לעומת 779 שנפגעו בשנת 2019, עליה של 5%.
בתחום העירוני נרשמה עליה במספר הנפגעים בערים רבות. זאת על אף שנת הקורונה והנסיעה הנמוכה בכבישים במהלכה. זאת ועוד בעשור החולף נפצעו בתאונות דרכים בתחומי הערים והישובים קרוב ל-7,000 רוכבים צעירים בני 15 עד 24, 94 מהם נהרגו. מדובר ב-700 נפגעים בממוצע בכל שנה ותשעה הרוגים בממוצע בתחום העירוני בלבד.
"אופן ההכשרה שניתן לרוכבים הצעירים הוא בעייתי ולוקה בחסר. בנוסף, בעת קבלת הרישיון רוכבי אופנוע אינם נדרשים לנהוג תקופה מסוימת בליווי נהג ותיק. נהג שידריך ויגשר על חוסר הניסיון שלהם בכבישים"
בעמותת אור ירוק הוסיפו, כי "הבעיה המהותית שמאפיינת את רכיבת הצעירים על הכלים הדו גלגליים, היא הסכנות הכרוכות ברכיבה עליהם. אופן ההכשרה שניתן לרוכבים הצעירים הוא בעייתי ולוקה בחסר. בנוסף, בעת קבלת הרישיון הם אינם נדרשים לנהוג תקופה מסוימת בליווי נהג ותיק. נהג שידריך ויגשר על חוסר הניסיון שלהם בכבישים".
ארז קיטה, מנכ"ל עמותת אור ירוק, מסר למערכת נתניה און ליין, כי "בשנים האחרונות נרשמת עליה קבועה ברוכבים ההרוגים. במקרים רבים מדובר בנערים שחלקם עוד לא סיימו את התיכון. מאחורי כל הרוג ישנה משפחה שחייה נהרסו. מדינת ישראל מפקירה את רוכבי האופנועים והקטנועים".
"גם בשנה שעברה – שנת קורונה וסגרים, נרשמה עליה ברוכבי האופנועים שנהרגו מתאונות דרכים. מגמה שממשיכה גם בשנת 2021".
"במקום לחזק את הבטיחות בקרב הרוכבים, במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים בחרו לקצץ את הכסף המועבר להתקנת פסי הגנה במעקות הבטיחות שחותכים והורגים את והרוכבים".
"בנוסף, יותר ויותר נהגים בוחרים שימוש באופנועים וקטנועים בעיקר בתחום השליחויות. ישנן חברות שדואגות לחיי הרוכבים ומחזקות את ערכי הבטיחות בקרב השליחים. מנגד, לצערי, ישנן חברות שהשליחים שלהן נוסעים על כלים לא בטיחותיים. ללא הדרכה וללא אמצעי מיגון מתאימים".
"במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים חייבים להבין שאנחנו במצב חירום. לכן, יש להחזיר את הכסף לטובת התקנת פסי ההגנה לרוכבים ולחייב חברות שליחויות להדריך את השליחים כדי למנוע את הרוכב הבא שיפגע".