44 אחוז מבני הנוער בנתניה נהגו ללא רישיון

0
145
(fotolia) אילוסטרציה. צילום

מחקר חדש ורחב היקף של עמותת אור ירוק חושף, כי כמעט כל צעיר שני (50%) מודה, שנהג לפחות פעם אחת באופנוע או ברכב ללא רישיון.

המחקר כלל כ-50 אלף תלמידי כיתות י"א שהשתתפו בתכנית "סינמה דרייב" שמפעילה עמותת אור ירוק בשיתוף משרד החינוך, בבתי הספר בארץ בשנת הלימודים תשע"ז. הנתונים נאספו ממאות בתי ספר ברחבי הארץ החל מה-1 בספטמבר 2016 ועד ה-30 ביוני 2017.

מנתוני המחקר עולה, כי בני נוער רבים לא רואים בנהיגה תחת השפעת אלכוהול, במהירות מופרזת, ללא חגורת בטיחות או שליחת הודעות במהלך נהיגה כמעשה מסוכן.

המחקר בדק את השפעת התכנית על דעותיהם של בני הנוער בכל הנוגע לתפיסת הסכנות בכביש. התלמידים נשאלו שאלה זהה לגבי השקפותיהם בנושאים שונים הקשורים לבטיחות בדרכים לפני ההשתתפות בתכנית ובסיומה במטרה לראות האם גם בסיומה דעותיהם והשקפתם השתנו.

27% מהנשאלים טענו, כי זה לא מסוכן בכלל לנהוג ללא רישיון או אם נוהגים בזהירות בכבישים צדדים. 53% מהבני הנוער טענו, כי קיים סיכוי שינהגו הביתה לאחר שתית שליש בירה או מנת אלכוהול אחרת (החוק קובע כי אסור לנהג צעיר לשתות אלכוהול, אפילו טיפה אחת, ולנהוג). 32% מבני הנוער לא פסלו כי יחזרו הביתה עם חבר ששתה חצי ליטר בירה (13.5% אף טענו כי חצי ליטר בירה לא משפיעה).

45% מבני הנוער חושבים שלסמס בנהיגה "לא תמיד מסוכן", (15% אף טוענים כי זה לא מסוכן אם הנהג מנוסה לנוהג לאט). 54% מבני הנוער טענו כי לא יעמדו על כך שחבר שנוהג במהירות מופרזת יאט את הרכב (25% טענו כי אין מצב שיגידו משהו – פאדיחה).

32% מבני הנוער לא חושבים שחשוב מאוד לחגור חגורת בטיחות במושב האחורי בכל מצב (10% טענו כי חשוב לחגור רק בנסיעות מחוץ לעיר). 68% מהנשאלים חושבים שלבנות יש יכולת להשפיע לטובה על נהיגת הבנים.

כאשר נשאלו מה יש לעשות בכדי שנהגים צעירים ינהגו אחרת – 32% טענו כי צריכים לתת יותר כלים מעשיים לנהיגה נכונה. 30% טענו כי צריכים להראות להם תמונות קשות של תאונות ונפגעים. 28% טענו כי צריכים להסביר וליידע על העונשים הקבועים בחוק לעבירות. 9% טענו כי צריך להראות לנהגים הצעירים נתונים מספריים וסטטיסטיקות.

מתשובותיהם של בני הנוער בנתניה עולים נתונים חמורים ומדאיגים המעמידים את נתניה בראש 6 ערים גדולות שנבדקו, בהן ירושלים, תל אביב, חיפה, באר שבע ואשדוד – 44% מבני הנוער בנתניה הודו, כי נהגו ללא רישיון; 29% ציינו, כי יחזרו הביתה עם חבר ששתה חצי ליטר בירה ונוהג.

בתחתית רשימת ערים אלה עומדת תל אביב בה "רק" 34% מבני הנוער הודו שנהגו ללא רישיון ו-23% ציינו שיחזרו הביתה עם חבר ששתה חצי ליטר בירה ונוהג.

המחקר כלל 48,203 אלף בני נוער, 54% בנות ו-46% בנים. 20% מהם היו בעלי רישיונות נהיגה 80% לא היו בעלי רישיונות נהיגה. 35% מהם למדו במהלך התכנית נהיגה ו- 57% מהתלמידים צפויים לקבל רישיון בשנה הקרובה.

מעמותת אור ירוק נמסר, כי על פי נתוני עמותת אור ירוק, מתחילת השנה נהרגו 33 נהגי רכב צעירים (עד גיל 24) בתאונות דרכים, לעומת 25 נהגים צעירים שנהרגו בתקופה המקבילה בשנה שעברה – עליה של כ-32%.

ארז קיטה מנכ"ל עמותת אור ירוק, מסר: "נהגים צעירים הם אוכלוסייה שנמצאת בסיכון גבוה למעורבות בתאונות דרכים הרבה יותר מאשר חלקם במצבת בעלי הרישיונות. המחקר מראה כי צעירים רבים פשוט לא מבינים את ההשלכות והסכנות של נהיגה ללא רישיון או נהיגה בהשפעת אלכוהול. המחויבות של הממשלה להציל את החיים שלהם באמצעות מאמץ משולב של הגברת החינוך לתעבורה, הסברה ייעודית באמצעי התקשורת שהצעירים צורכים ואכיפה מניעתית במרכזי הבילוי בכל ימות השבוע. כ-40 נהגים צעירים נהרגים בתאונות דרכים בממוצע בכל שנה, אסור לממשלה להיות אדישה לנתונים הקשים הללו".