נתניה: הקרב על בית הספר – פולג מתפלגת?

10
471
שכונת עיר ימים - פולג. צילום מתוך אתר עיריית נתניה. באדיבות לשכת דוברת העירייה

הורי בית הספר חיים חפר השביתו הלימודים לשעתיים; הודיעו שלא יאפשרו לעיריית נתניה הקמת בית ספר דתי זמני במבנה בית הספר הממלכתי בטענה כי החלטה זו מנוגדת לחוק חינוך ממלכתי ופיצול בית הספר יפגע בביטחון התלמידים; ועד הפעולה למען הקמת בי"ס ממ"ד: מדובר בקשקוש משפטי

——

שבועיים לאחר שנתניה און ליין-ksn חשף, לראשונה, כי ועד הפעולה למען הקמת בית ספר ממלכתי-דתי בפולג – עיר ימים מחדש את פעולתו ומינה את ד"ר ניסן שריפי לנהל ההליכים, כולל צעדים משפטיים מול עיריית נתניה, משרד החינוך וכל גורם שיביע התנגדות להקמת בית ספר ממלכתי דתי בשכונה, הסערה הציבורית רק מחריפה.

שבוע לאחר שעיריית נתניה הודיעה בתגובה למכתבו של ד"ר שריפי, כי תפתח ההרשמה לבית ממלכתי-דתי בשכונת פולג-עיר ימים לקראת שנת הלימודים הנוכחית וכעת מבקשים בעירייה לאתר מבנה שישמש באופן זמני עד להקמת מבנה הקבע שצפוי להיפתח בספטמבר 2016 (במקביל עם חטיבת הביניים הממלכתית), הדליפו גורמים במערכת העירונית כי "מבין החלופות שנבדקות, הנטייה הנוחה יותר הינה בבית ספר חיים חפר – זאת באמצעות פיצולו באופן זמני על-ידי הקמת קיר מפריד בחלקו". בעקבות זאת הודיעה הנהגת ההורים בחיים חפר על שביתה בת שעתיים ביום רביעי והשבתת הלימודים ביום שישי.

 בהודעה רשמית לתקשורת ציינו בהנהגת ההורים הבית ספרית, כי אינם מתנגדים להקמת בית ספר ממלכתי-דתי בשכונה, ואולם שימוש במבנה הקיים, לטענתם, הוא בניגוד לחוק, יגרום קרע מיותר בין חילוניים לדתיים ואף עלול לגרום לסיכון תלמידים.

"עפ"י ס' 10(א) לחוק חינוך ממלכתי תשי"ג-1953 –  "…. לא יצווה השר על מיזוג מוסד חינוך ממלכתי עם מוסד חינוך ממלכתי דתי", ניסיונכם הבלתי פוסק להכפיף תחת קורת גג אחת חינוך ממלכתי עם חינוך ממלכתי דתי, אינו עולה בקנה אחד עם הוראות החוק, אנו עומדים בתוקף על קיום החוק, ונעשה כל אשר לאל ידינו כדי להבטיח את המשך פעילות ביה"ס כבית ספר ממלכתי בלבד", ציינו חברי הנהגת ההורים בהודעתם. בהיבט הבטיחותי טוענים חברי הנהגת ההורים, כי "חלוקת ביה"ס לשניים תוך הקמת קיר מפריד אינה אפשרית מבחינת נהלי בטיחות. אישור פיקוד העורף ניתן למבנה רק עם קיום 15 מ"ר של ממ"ד לכל כיתת אם. מצב זה לא יהיה קיים אם יוצב קיר מפריד ונטרול של שני ממ"דים מתוך שלושת הממ"דים הקיימים כיום במבנה… כמו כן לפי ס' 5.12.8 לחוזר מנכ"ל משרד החינוך מכל קומה יהיו שתי דרכי מילוט לפחות למוצא בטוח. לא יעלה על הדעת כי יחסם גרם מדרגות אחד ויותיר דרך מילוט אחת ויחידה בפני ילדינו במצב חירום".

 

בעניין הקרע שנוצר בשכונת פולג, לפחות מעל גבי הפייסבוק בין דתיים לחילוניים, ציינו חברי הנהגת ההורים כי "אנו מאמינים שיש לשאוף לכך ש"איש באמונתו יחיה". שכונת עיר-ימים פותחה ושווקה כשכונה חילונית, זהו צביון השכונה וכך גם צביונו של ביה"ס. אין אנו מבקשים לכפות את דעותינו על איש, אך כיאה למדינה דמוקרטית ופלורליסטית, אנו מבקשים שיכבדו את דרך החיים בה בחרנו… אנו מקבלים בזרועות פתוחות כל מי שמעוניין ללמוד כך ולהיות חלק מביה"ס, ללא הבדלי מין, גזע ודת, ולראיה כיום ישנם תלמידים דתיים הלומדים במסגרת ביה"ס כפי שהוא כיום… היעלה על הדעת מצב הפוך? מצב בו בבית ספר דתי תקדם העירייה הקמת מספר כיתות בעלות אופי חילוני? האם באמת הציבור הדתי "ירשה" פעולה שכזו או שיפעל בכל האמצעים, כשרים ולא כשרים כאחד, כדי למנוע את פני "הרעה"?. היעלה על הדעת כי נפתח מוסדות ציבור חילוניים בלב שכונה דתית? נראה כי עצם הרעיון של הכנסת בי"ס ממלכתי דתי חדש לתוך שטח בית ספרנו נעשה ללא מחשבה, בבריונות, בדרך של מחטף ללא התייעצות עם ההורים, ללא עמידה בנהלים ותקני בטיחות, ותוך זלזול בילדינו ובבטיחותם".

 את מכתבם סיימו חברי הנהגת ההורים במשפט: "אם באמת ובתמים קיימת הצדקה מספרית לפתיחת בי"ס ממלכתי דתי עבור תושבי השכונה, יש לעשות זאת "לפי הספר" ולא תוך מחטף ומחדל בטיחותי הפוגע בילדינו. מקומו של בי"ס ממלכתי דתי אינו בתוך בי"ס ממלכתי, כך קובע החוק, וכך מורה השכל הישר".

 ד"ר ניסן שריפי מסר בתגובה למכתבם של חברי הוועד המוסדי, כי "ראשית, לא ברור מי הסמיך את הפונים לדבר ולפנות בשמם של כל הורי התלמידים בבי"ס חפר. מספר לא מבוטל של הורים מבית ספר זה מתנגדים נחרצות לאמור במכתבם, ומסכימים דווקא עם עמדת הנציגות המשותפת. בניגוד לדברים, סעיף 10 בחוק חינוך ממלכתי מדבר על מיזוג מוסדות חינוך, ואילו במקרה דנן לא מדובר על מיזוג. לביה"ס הצומח הדתי תהיה תכנית לימודים משלו, הנהלה משלו, מורים משלו ותלמידים משלו. גם שמו של ביה"ס לא יהיה חיים חפר, אלא שם אחר בהחלט… לעניין "ביטחון הילדים ותקני הבטיחות", הרי שערכנו בירור בעניין. פיקוד העורף ושאר גורמי הביטחון יאשרו בית ספר צומח במבנה החדש שאיננו מאוכלס, וממילא תקני הבטיחות בו הם ברף גבוה ובעודף תיקנוני, אשר מותאמים לתקופה שתחול רק בעוד כחמש-שש שנים, עם אכלוסו המלא של בית הספר. כמובן, שבית הספר הדתי יעבור למבנים משלו בשכונה בתוך שנה עד שנתיים, ואנו בעצמנו לא נאפשר שהיית התלמידים במבנה זה מעבר לכך".

לטענה בעניין הקרע שנוצר בין חילוניים לדתיים, בהתייחס לשורה של התבטאויות שהתפרסמו לאחרונה ברשת הפייסבוק, ציין ד"ר שריפי כי "אין כל קרע כזה. יש קרע בין מי שבחרו לחיות כיהודים בארצם לבין מי שבחרו לחיות ולהתנהל ככל הגויים אשר סביבותינו. מבלי להתייחס לנציגות חפר, מי שכותב בפייסבוק "נגד דתיים בשכונה" ו-  " אני לא יכולה לראות ילד עם כיפה, זה מגעיל אותי" הם לא יהודים. הם אפילו לא גויים. הם פשוט אנטישמים מזן חדש, שמקומם לא יכירם בשכונה יהודית. הם יוכלו לחיות טוב בנצרת, באום אל פאחם, בטייבה או בכל מקום אחר בו אין בית ספר יהודי דתי (לא צוינה כאן העיר ברלין, כי נודע לנו שאף שם, בממלכת המילקי והנפולת של הנמושות  מהארץ, קיים בית ספר יהודי דתי. ככל שיהא צורך בכך, נשמח מאוד להתמודד למול כל קבוצה שתפריע לפתיחתו של ביה"ס הדתי בבית המשפט ובכל זירה ציבורית אחרת. הן הצדק והן הדין עימנו, וסמוכים ובטוחים אנו כי נסכל ונגדע כל הפרעה שכזו".

מעיריית נתניה נמסר בתגובה, כי "העירייה מכירה בצורך להקמת בית ספר ממ"ד צומח בדרום העיר. הנושא נמצא בתהליך של עבודת מטה שטרם הסתיימה".

 

10 תגובות

  1. מעניין.האם היה קיים בי"ס ממ"ד והיו צריכים לקחת חלק ממנו בתור בי"ס ממלכתי רגיל עד לגמר בנייתו של ביה"ס הם היו מסכימים להקצות מבנה לכך?
    הם היו מניידים ילדים דתיים לשם ומרטים תפוסה מלאה ולא נותנין להזה לקרות…

  2. להפריד בין דת לפוליטיקה
    וללכת לפי היצע וביקוש
    נדמה לי שרוב האוכלוסייה בעיר ימים היא חילונית
    אזי למה להתגרות ולהפוך את עיר ימים או נתניה ל "בית שמש מספר 2 "

  3. למה יש להגזים בית שמש חרדתית ופה מדברים על ביה"ס ממלכתי דתי . יש הבדל. גם בשכונה שכזו מתגוררים תושבים עם כיפות שומרי דת .מותר להם כמדומני. אם יש חלק בבית הספר חפר לא פעיל וריק אינני מבינה מה הבעיה, לתקופה מוגבלת. ילדי עיר ימים ורמת פולד חילוניים ודתיים כאחד שווים וצריכים להיות שווים.אם אפשר לחשוב על אלטרנטיבה אחרת באם יש היכן אזי עדיף, אבל אם אין ואין ברירה מודע יוצרים סערה בכוס מים.

  4. הפתרון הפרדת דת מהמדינה!
    כך יקבל משמעות הביטוי "קול המון כקול שדי"
    יש להפסיק שליטת קבוצת מיעוט בציבור, בניגוד לנורמות חברתיות ובעיוות החוק.

  5. לא יודע מאיפה המידע ש ד"ר שריפי ממציא או טוען שקרא על שנאה לחובשי כיפות . המאבק שלנו הוא לא נגד דתיים אלא נגד חלוקת המבנים בבית ספר חיים חפר …

  6. בכל אזור מגורים בדרך כלל יש בית ספר חילוני ובית ספר דתי איך לא חשבו על זה קודם לכן גם אם השכונה היא לא מוגדרת כדתית ,

  7. אל: מרים פיירברג – איכר ראש עירית נתניה (ישראל)

    מאת : מריומה ג"בלנאר – פלאח ראש עירית ג"יבאללה (כאן פה ממול – בראי)

    מכובדתי

    אחמד בן אחותי עובד כשבח במחלקת הגינון של עירך. מידי פעם הוא מביא לי את המקומונים של העיר האחות שלנו – נתניה

    אני עוקבת בעניין רב על המתרחש (או שלא) בעירך בנושאי חומות והפרדה

    גם לנו בגיבאללה יש בעיות הפרדה וחומות. הסיבות לחומות שלנו שונות -התוצאות בסופו של דבר שוות.

    את החומה הראשונה הקמנו אנחנו. היא חצתה את העיר העתיקה דורח! עזר לנו במשהו? בא צהל ושבר את החומה. עכשיו העיר מאוחדת – לפחות ככה אתם חושבים

    את הגדר השנייה בניתם אתם – קראת לה גדר ההפרדה. עזר לכם משהוא? אנחנו חפרנו מנלמטה או קפצנו מנלמעלה.

    אז זה מה שאני רוצה להגיד לך כראש עיר אחת לשניה

    גדרות, חומות , מחסומים לא כל כך עוזרים להפריד אוכלוסיה.

    אני מבינה שאת לא רוצה שהתלמידים החרדים יקלקלו חס ושלום את התלמידים החופשיים

    תרחיקי את התלמידים החופשיים מנתניה – תשלחי אותם למחנות חנוך

    אפשר ללמוד המון מצפון קוריאה על חינוך מחדש

    שלך ברגשי קוליגיאליות

    מריומה ג"בלנאר – פלאח ראש עירית ג"יבאללה (כאן פה ממול – בראי)

Comments are closed.